Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min gårdsmaskin Huddig 960

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

guzzi

#16 » 11:08:24, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe, vilken magnetventil var det du bytade när dubbelpumpen strejkade, har du nån bild kanske? Lurar på om det är det som trilskas på min 960, hörs ett dovt "klunk" under hyttgolvet ( tycker jag ) när jag slår av brytaren för pumpen, annars ingen effekt. Hur blev effekten av bytet, gick det att köra flera funktioner samtidigt sedan, tex sticka och skopa vid planering mm?
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960



magloman

#17 » 14:46:23, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte sätta en 6/2 ventil på eleganten?
Så tror jag dom gör till tiltrotatorer
Sen behöver man ju en funktion till. Men det finns väl ett uttag för dikesskopa?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tobbe G (trådstartaren)

#18 » 20:51:38, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Guzzi Magnetventilen jag bytte sitter fram vid motorn lite till höger växlar signaltryck antingen från motoruttaget eller direkt från tryckledningen. Det är även en ventil som öppnar på ventilpaketet under hytten som påverkas samtidigt. Har nog ingen bild tyvärr. Jag märker ju när jag slår på pumpen, man hör hur motorn blir belastad å det kanske klonkar till lite under hytten med. Jag får betydligt mer fart i systemet, men vet inte riktigt om jag tänkt på att man kan köra två funktioner samtidigt när man har igång dubbelpumpen. Har inte bytt spak än så det är mitt största irritationsmoment just nu. Men har upplevt att det inte alltid gått å köra två funktioner samtidigt.

Magloman Tanken va ju att kunna koppla på ventilen för terrängstyrningen/spakstyrningen och kunna köra funktionerna med varsin vippa på spakarna utan att behöva växla mellan rotation och tilt. Jodå det finns slänthydraulik å den är delad med eleganten med en 6/2 ventil.


Detta inlägg har valts som lösning

Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Tobbe G (trådstartaren)

#19 » 20:56:06, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hittade en bild tagen framifrån sitter på röret som går tvärsöver å sitter skruvat mot fronten.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

magloman

#20 » 21:39:26, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jqag förstår ju tanken, men på min 6300:a är eleganten EJ delad med nån annan funktion så där hade det ju gått bättre.
Bara trodde det var så på din med....

Men du har ju rätt i att det bör ju gå att göra som du tänker. Jag skulle dragit rör på raksträckorna sen satt slang över lederna bara. Samma med motorhydrauliken. Min motorhydraulik sitter enbart längst bak på maskinen så man får ha långa slangar på redskapen då samt tillfälliga fästanordningar för det.

Kolla på galne bonnen i Finland om du vill se max vad mkt slangar o sånt man kan få plats med på en maskin. Tänker på hans Lännen.
JA-Bond är det jag tänker på. :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Håkan.E

#21 » 18:43:50, 06-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är den här ventilen som du menar (under hytten) så har jag för mig att den går till ett uttag bak på maskinen.
Är den aktiverad så kanske den påverkar grävhydrauliken.
Bild
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Tobbe G (trådstartaren)

#22 » 22:31:53, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är exakt den ventilen på bilden ska jag låta vara osagt. Men jag har några ventiler som sitter under hytten ungefär där. Å det stämmer enligt hydraulschemat. Sitter en ventil för motoruttaget bak, en till ventilpaketet och sen en tredje för att stänga av orbitrolen om jag inge minns fel. Har inte schemat framför mig just nu. Men att det är en ventil till det stora ventilpaketet vet jag, fick fuskkoppla den och ventilen för motoruttaget när jag testade dubbelpumpen innan jag bytte ventilen fram.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se