Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min gårdsmaskin Huddig 960

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Tobbe G (trådstartaren)

#1 » 00:14:47, 05-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har länge tänkt starta en tråd här om den Huddig jag köpte för att ha som gårdsmaskin. Perfekt med en tråd för att berätta lite vad man gör med den och att kunna fråga experterna här på forumet när man får problem eller har några funderingar kring maskinen.

Iallafall så köpte jag mig en Huddig 960 av 86 års modell med 600 hjul och EHC 4000 med små spakar (tidigare linjemaskin) i våras när vi var på jakt efter något med lastare för att utfodra djuren. Skulle kanske varit en lastartraktor istället men hittade inga vettiga vid det tillfället och kunna gräva lite är det ju alltid bra att kunna.
Denna maskin har kommit bra till användning då vi lagat lite dräneringar och byggt nya staket på en del beten.
Bilder på maskin får komma lite senare.
Maskinen fungerar ganska bra men finns lite fel och brister på den, tänkte försöka få er hjälp från forumet med att lösa några av dem.

Det fel som stör mest och som jag hoppas att ni kanske kan vägleda mig till att lösa är att vänsterspaken ibland lägger av eller glappar detta förekommer ganska ofta. Maskinen har som sagt ett EHC4000 system hittar inte mycket info om det.
Men iallafall så har jag vid ett tillfälle plockat bort spaken och kollat kontakterna och i den med stiftlist sätt två kablar i samma kontakthylsa lite dåligt vilket jag slarvade i en kabel och lödde ihop. Tyckte det blev bättre dock bara en stund. Försökte även att få hela stiftlisten att sitta bättre då jag tyckte den va lite glappig men även detta försök hjälpte bara en stund.

Har ni några tips på vår jag ska börja felsöka eller vad som kan vara problemet? Eller sitter ni på information om systemet och vet hur det är kopplat?

Dela gärna med av tips, tankar och idéer

Mvh Tobias


Gå till lösningen
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??



Roger Bälinge

#2 » 22:51:01, 11-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Vet ej om detta hjälper dig...och om det är samma system!

...men på farsans gamla Bruun-skotare satt det EHC....där krånglade det ofta med det du beskriver!
På skotaren var det en box till varje spak...vet ej hur du har det?
... jag vet att vi hade problem med att några av lödningarna på kretskorten spruckit och att man då får ett glapp eller att det hackar blir som "fördröjning" innan det reagerar!... Vi hade alltid extra kretskort med oss och bytte...sedan lämnade vi bort korten på "omlödning"!
Om man kollar riktigt noga så brukar man se runt "motstånden" att tennet spruckit....
..."tennet" heter det så?? Palindrom är det i a f! :vissla: :vissla:
Senast redigerad av Roger Bälinge 23:27:32, 12-01-2017, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

e_pettersson

#3 » 18:09:25, 12-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spakarna ska vara rena och fina, sällan som är de. Går även att ohm mäta dom för att se om dom är i skick. Eller byta plats på höger/ vänsterspak se om felet följer spaken
Står lite i denna tråd
[Traktorgrävare/Grävlastare] Huddig 960 -96 div rep

Ser din box likadan ut?
EHC4000 har jag inte grävt i men inte helt ovanligt med kretskortsproblem / kontaktproblem i gamla elboxar. Har en skogsmaskin med liknande, kan de heta då :klia: Lödkolven har varit lite här och var iallfall. :mrgreen:

Skulle själv börja att utesluta spakarna.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Tobbe G (trådstartaren)

#4 » 11:02:39, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för dessa svar. Har inte inte öppnat boxarna för att kolla lödningar har bara öppnat locken över lysdioderna för att se hur det reagerar. Har inte vågat göra något mer.
Tipset med att byta spakar har jag själv testat för ett bra tag sen tyckte att det måste ju va ett bra sätt att se om det är spaken eller något annat. Kruxet är ju bara det att allt är ju som vanligt och funktionerna följer med spaken fast jag byter plats och felet va det samma om jag inte minns fel. Men ni kanske har något mer tips på hur man ska tänka när man testar?
Ja boxarna ser ut som den i den länkade tråden men spakarna har lite andra anslutningar. Kanske kan fixa någon bild ikväll eller i helgen.
Tack för tipsen iallafall.
Mvh Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Tobbe G (trådstartaren)

#5 » 11:08:37, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska jag ohm mäta spakarna? Är inte så kunnig på det området så en förklaring vore bra.
Mvh Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Roger Bälinge

#6 » 15:04:06, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...vill minnas att kretskorten sitter med en liten stjärnskruv i botten på boxen!
Man skruvar upp skruven så mycket att man får loss kretskortet, sen drar man upp kortet!
Kolla lödningarna noga runt motstånden...det brukar bli som en "ring" i lödningen där det spruckit...
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Hymax

#7 » 17:55:32, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en kille i Borås, Slobodan, han kan med EHC 4000. Jag kan ordna fram telenr om du vill.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

enok75

#8 » 17:57:11, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Det finns en kille i Borås, Slobodan, han kan med EHC 4000. Jag kan ordna fram telenr om du vill.

Gånghester närmare bestämt

1 person gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

Tobbe G (trådstartaren)

#9 » 20:17:48, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,
Har haft lite svårt att få till bilderna och är inte ofta som man tar med sig kameran ut, mobilen är ju alltid med men det blir sällan man flyttar bilderna till datorn.
Va ute och kikade lite på spakarna och det idag igen och testade lite, växlade spakar men hade kvar underdelen hade missat att man kunde dela på dem sist. Så nu har jag konstaterat att felet är i spaken då felet följde med till de andra funktionerna, dock så krånglade det inte lika mycket när jag bytt plats på spakarna.
Har nu tagit med mig spaken in och skruvat av höljet men tycker allt ser bra ut. Var ska man börja leta felen? eller är det bara att lämna in allt?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Med vänlig hälsning Tobbe
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Tobbe G (trådstartaren)

#10 » 20:46:52, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar även på att lägga in lite bilder från året.
Bild
Leverans av maskinen i slutet av mars.
Bild
Äntligen på gårdsplan
Bild
Någon vecka senare blev det till att lyfta på hytten för att försöka förstå sig på hur allt fungerar
Bild
Konstaterade rätt fort att det va ganska RÖRIGT å svårt att se hur allt va kopplat
Bild
Ännu lite senare innan vårbruket drog igång på allvar så va det lite översyn och reparationer av dräneringar, då är det bra att ha en maskin att gräva med
Bild
Fungerar även alldeles utmärkt till att plocka med sig material som behövs
Bild
Och en och annan sten fanns det att bryta upp i vårbruket
Bild
Till slut så blev det även lite halm körning i höstas i brist på annat så tar man vad man har, fungerade fint det med.

7 personer gillar det här inlägget.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Håkan.E

#11 » 20:54:09, 21-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det är bäst att skicka in spaken, även om du hittar ett fel så tror jag inte att du kan laga det.
Jag skickade till https://www.facebook.com/NMData/?fref=ts Du kan ringa och fråga vad han tror. Om du inte har FB så ringer du 0705588994.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Tobbe G (trådstartaren)

#12 » 10:31:25, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Tack för tipset Håkan ringde och kollade med han, men han visste inte riktigt om han kunde lösa det, sen hade han väldigt mycket att göra just nu så det kunde ta tid. Men han va väldigt trevlig och hjälpsam. Har även varit i kontakt med en annan firma som kunde hjälpa antingen med en utbytes spak för 4500 eller att försöka laga min spak.
Har även börjat titta lite på den övriga elen främst den som har med dubbelpumpen att göra verkar inte som att det fungerar på min maskin. Det första som jag reagerat på har varit att strömbrytaren på panelen varit borta men vid närmare efterforskning nu i helgen så har jag upptäckt att den är flyttad till armstödet, så nu vet jag vad den okända brytaren va till. Sen saknas magneten på ventilen fram som växlar från var styrtrycket till pumpen ska komma ifrån. Någon som vet vad det ska vara för en magnet?
Mvh Tobias

1 person gillar det här inlägget.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Rattnallen

#13 » 01:52:34, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite ang. spakarna:
Om felet följer med överdelen av spaken så bör det ju vara den delen som strular.
Dessa spakar har ingen potentiometer som man kan ohm-mäta utan är uppbyggda av spolar med järnkärnor som förskjuts när man rör spaken.
Då järnkärnorna förskjuts så ändras spolens induktans vilket sedan omvandlas till en styrspänning i den undre delen av spaken.
Denna konstruktion slits ju inte på samma sätt som potentiometrar gör, utan det som möjligen kan gå sönder i dessa är lindningen i spolen (dock ingen nämnvärd elektrisk belastning på dessa), anslutningstrådarna (dock riktigt bra kvalité på dessa anslutningstrådar) mellan spolarna och anslutningskontakten eller glapp i själva kontakten mellan över och underdel.

Sen finns det även en nollägesgivare (det lilla kortet i mitten) och jag antar att om inte den registrerar nolläget korrekt så borde styrsystemet stoppa signalen från spaken vilket också borde ge samma symtom.
Jag tror att den är optisk och känner av ett litet blankt metallstift i änden på spaken.

/Björn
FE 35 -58
Huddig 960
Rattnallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:01:45, 27-03-2007
Ort: Gnosjö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Tobbe G (trådstartaren)

#14 » 20:07:42, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är rätt gott att veta var felet sitter iallafall underlättar ju när man bestämmer sig för att byta spak. Har kört en del nu idag å då har den gått i princip felfritt ett antal timmar, började krångla lite det sista med att den inte ville ta alla kommandon.
Har även fått fart på dubbelpumpen genom att tjuvkoppla lite så jag får styrsignal till pumpen från motoruttaget. Blir ju en helt annan maskin. Har en ny magnetventil som ska komma i början av veckan så allt ska fungera som det är tänkt och man slipper tjuvkopplingen. Så med lite kärlek kan nog maskinen fungera ganska bra sen.

Mvh Tobias
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??

Tobbe G (trådstartaren)

#15 » 22:18:06, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnetventilen blev bytt och det blev lite lättare att gräva med undantag att spaken inte är bytt än men den har ändå fungerat ganska bra sen jag hade isär det och felsökte. Så under våren så har det varit rensning av ett par hundra meter dike och utjämning av massor för stängselbygge. Det har även blivit en del stolpsättning till staketet och nu går den dagligen för att köra ut vatten till djuren på bete. Men tankarna har gått mycket fram och tillbaka sen i våras om jag ska försöka byta bort den mot en jordbrukstraktor med lastare för att kunna göra fler jobb på gården i egen regi, men å andra sidan så finns det fortfarande rätt mycket kvar att göra som man behöver grävmaskin till och det kanske är lika bra att köra vidare i Huddigen, och försöka ge den lite mer kärlek.

Har även en tanke på att skaffa en skogsgrip å rotator att hänga i armen och ha att köra ihop ris och annat när man röjer åkerkanter. Jag har en fundering på om man skulle kunna koppla in en 4:de funktion på grävarmen genom att sätta en väljarventil på ledningarna från terräng/ spak-styrning som jag ju har i vippan på vänsterspaken, och ha en två polig ON-ON eller ON-OFF-ON brytare för att välja funktion idag sitter det en ON-OFF brytare för att stänga av spakstyrningen. Skulle detta fungera eller tänker jag helt åt pipan? Jag tänker även att detta då skulle fungera fint om man någon gång skulle få tag i en fyrslangars rotortilt.

Sen en fråga till någon som sitter på bilder på rördragning för en ev.4:de funktion och även motoruttag med fri retur är draget på grävaggregatet?

Med vänlig hälsning Tobbe

3 personer gillar det här inlägget.
Tobbe G
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:09, 29-01-2016
Ort: Falköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430 -71
JD 3050 -87
Huddig 960 -86
BM S800 -??


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se