Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min första maskin - IH B2275 traktorgrävare

23 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

stefanlindblom (trådstartaren)

#1 » 16:45:34, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå!
Har precis registrerat mig här.
Stefan Lindblom heter jag, 23 år.

Köpte mitt första hus för ett år sedan, och ett halvår senare kände jag att en maskin med grävaggregat kunde vara "bra att ha". Och kul, framförallt.
Hittade en IH B2275 från 1967 med frontlastare och grävaggregat bak, i fungerande skick. Till hyffsat pris.

Har hittat en del dokument och manualer här, läser just nu igenom:
IH B2275 instruktionsbok IH B-275 instruktionsbok

Den är inte så vacker i dagsläget, men under 2017 hoppas jag ha tid att fixa till den lite.



Direkta frågor:
a. Hur fungerar det med frontlastare och grävaggregat - är det originaldelar från IH? Det verkar inte finnas många B-275 med samma "utrustning"?
b. Hur mycket tror ni hela maskinen väger? I grundutförande står det 1,5 ton...
c. Hur mycket orkar frontlastare respektive grävaggregat lyfta? Har lyft en BMW-motor ~150kg utan problem fram, funderar på om grävaggregatet pallar sånt också?

Ett par grejer som jag vill fixa, inte i ordning:
1. Bromsarna tar inte jättebra, man får kämpa som tusan. Har inte hittat någon parkeringsbroms, så att manövrera t.ex. frontlastaren, gasreglage, och stå i backe är...komplicerat.
2. Det skriker om växellådan - dåligt med olja?
3. Avgasläcka från grenröret
4. En ljuddämpare skulle inte skada
5. Se över hydraulsystemet, frontlastare och grävaggregat verkar inte jättestarka - men det kanske är för att jag kört på så lågt varvtal?
6. Rensa upp alla kablar, brytare mm. som är tejpade kring rattstången
7. Bygga på tak och dörrar, och en stol med vaddering (inte bara plåt..)
8. Ta bort SAAB-kylaren och sätta dit en som får plats under motorhuven, så att den faktiskt kan få sitta där
9. Måla om hela maskinen
10. Belysning! LED-ramper för hela slanten!
11. Tappa ur all motorolja, se hur den ser ut...

Om ni har några tips för en första gångens maskinägare så lyssnar jag gärna!
/Stefan

2 personer gillar det här inlägget.
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967



Ludde eriksson

#2 » 17:13:24, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis o välkommen!
Kul projekt du skaffat! :wave:
Du har många frågor, bra sådana, ska försöka med lite översikt bara.
Vad gäller traktorn utförande gissar jag på någon efterkonstruktion, där man köper en traktor o hänger på en utrustning efteråt, kolla efter ev skyltar på både lastaren o grävaggregatet.
Vad gäller underhåll är ju oljornas kondition o mängd nummer ett!!
Man brukar ju byta alla oljor rakt av om det inte finns tydliga bevis på att det är välskött innan, iaf mitt tips.
Uppenbara brister relaterade till detta bör väl åtgärdas samtidigt, glöm inte filter!
När detta är gjort kan man prova sig fram o lösa problemen efter hand.
Lycka till? :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

stefanlindblom (trådstartaren)

#3 » 14:51:27, 17-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret!

Får kolla efter skyltar på frontlastaren och grävaggregatet.
Oljebyte skall göras, o se hur mycket annan vätska den innehåller...

Får försöka ta en sak åt gången :smile:

1 person gillar det här inlägget.
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967

stefanlindblom (trådstartaren)

#4 » 00:34:50, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis kommit underfund med vad det är för modell! Traktorn verkar vara en IH B2275 - hittade en gammal tråd här:
[Traktorgrävare/Grävlastare] International traktorgrävare

Och Kentha (kan man "tagga" folk här?) skrev detta Kentha @ [Traktorgrävare/Grävlastare] International traktorgrävare
Jag har en svensk originalbroschyr på en IH B-2275.

Motorn heter IH BD-144, 4-cyl, 35 hk, volym 2,36 lit, max vrid 15,2 kpm vid 1.500 rpm.

Lastaren heter B40-1, har en brytkraft på 2.200 kg, lyfter 1.040 kg till fullhöjd, lyfthöjd under plan skopa 2,95m. Parallellförning.

Manuell låda 8 vxl fram o 2 back. Fanns även med fram-back vxl som ex-utr.

Grävaggr. Wain-Roy, grävkraft ca 3.400 kg, lyftkraft ca 2.150 kg, grävdjup 3.66m, lyfthöjd med last i skopa 2.74 m, räckvidd 4,57m. Parallellförning.

Hydraulsystemets kapacitet: 65,5 l/min vid 1875 rpm, systemtryck 123 kg/cm2. Oljerymd totalt 59,1 lit.

Vikt grävaggr. 1.370 kg

Maskinvikt totalt: B-2257, B40-1 och Wain-Roy 4.180 kg.



Förövrigt tappade jag ur motoroljan igår.
Det kom ut minst en liter kylarvätska först...
Får hem en ny topplockspackning imorgon och lite annat.
Någon som har tips på hur man enklast lyfter topp på dessa? Och annat bra att veta kring processen? :)
Tack!
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967

Turbodiesel

#5 » 00:42:17, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen är det smart att plocka ned oljetråget innan du river loss toppen, BD144 har våta foder med fodertätningar så det är större risk att de läcker vatten än att toppackningen gör det.. När tråget är nere så kolla om du kan hitta någon kylvätskedroppe som sitter & skrattar, då bör det gå att se var den kommer ifrån. Läcker fodertätningarna så är det bra att göra det jobbet samtidigt, istället för att byta packning, kanske i onödan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanlindblom (trådstartaren)

#6 » 00:46:50, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Egentligen är det smart att plocka ned oljetråget innan du river loss toppen, BD144 har våta foder med fodertätningar så det är större risk att de läcker vatten än att toppackningen gör det.. När tråget är nere så kolla om du kan hitta någon kylvätskedroppe som sitter & skrattar, då bör det gå att se var den kommer ifrån. Läcker fodertätningarna så är det bra att göra det jobbet samtidigt, istället för att byta packning, kanske i onödan.


Tack för otroligt snabbt svar!
Måste googla på våta foder, aldrig hört konceptet. Inte så populärt på nyare (1990+) bilar antar jag? (Som jag kan referera till...)
Vilken himla tur att jag beställde en ny sån packning också då! (http://www.oie.se/Produkt/sumppackning-(703840-R1) borde vara rätt)
Då börjar jag att ta loss tråget. Betydligt enklare. Osäkert om staget till hjulen för styrning behöver tas ner för att komma åt...

1 person gillar det här inlägget.
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967

Turbodiesel

#7 » 00:57:04, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur vanligt det är på nyare bilar, men nog förekommer det säkert i en eller annan form. Men det är en lite dyrare lösning än torra foder eller ytbehandlade lopp som är vanligt med aluminiumblock.

Jag har för mig att det fanns verkstadshandbok särskilt för 275 i downloads förut, men jag hittade den här i alla fall: IH verkstadshandbok diverse modeller du får kolla om det är något av värde.

Vet inte hur det ser ut på grävaren, men på 275 är det ett vanligt plåttråg som är enkelt att plocka bort.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stefanlindblom (trådstartaren)

#8 » 07:37:46, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok!
Jo jag har laddat ner alla pdf'er jag kunde hitta... köpte faktiskt en verkstadshandbok för nästan 500kr också... den måste vara riktigt bra för dom pengarna!

Och jodå, det ser ut att vara ett vanligt plåttråg.
Har aldrig meckat med tum-bultar/skruvar tidigare faktiskt, så funderar på att köpa ett set med såna hylsor eller bara köra med mm :)
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967

Ludde eriksson

#9 » 07:44:33, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar inte särskilt bra att meka i längden med mm-hylso på tumskruv, rekommenderar varmt att du skaffar tumnycklar, det blir bara trasigt annars, både du själv o alla skruvar och verktyg kommer att fara illa :sad:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

stefanlindblom (trådstartaren)

#10 » 07:46:05, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha! Nej det är sant. Nu när man har köpt engelskt får man väl ta den snällen..
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967

Ludde eriksson

#11 » 07:52:02, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte varför det blir så, men jag har ett antal väldigt olika kunder jag åker på uppdrag hos, ändå upplever jag att tumnycklar åker fram väldigt ofta :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

magirus

#12 » 11:04:41, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, inte ens i Meterlandet Sverige har tumnycklarna spelat ut sin roll... dom finns ju fortfarande att köpa "över disk" och för att det ska anses lönsamt att lagerhålla torde åtgången/försäljningen vara helt OK :mrgreen:
magirus
 

Ludde eriksson

#13 » 11:36:55, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Senast jag hajade till var när jag monterade lastarfästet på Zetorn.
Zetor har förmodligen aldrig använt annat än metriska enheter, men att Ålö/Modig använde tum in på 70-talet överraskade mig lite.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

stefanlindblom (trådstartaren)

#14 » 04:13:05, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara rapportera tillbaka - jag har tagit bort oljetråget. oljepickupen/silen var helt igengeggad. Långa tjocka "trådar" hängde från den. Oklart exakt vart kylarvätskan kommer från...
Har fått hem lite reservdelar, bl.a. nya fodertätningar, sotningssats och oljetrågspackning.
Så det är väl bara att börja riva toppen, och ta ur alla kolvar o byta fodertätningar.

/Stefan

3 personer gillar det här inlägget.
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967

stefanlindblom (trådstartaren)

#15 » 20:44:01, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen allesammans!

Vid det här laget är motorn i bitar;
- toppen av - en av fyra cylindrar har definitivt inte gått så bra...
- fodrena såg inte alls så illa ut, drog ut med hjälp av en hemmasnickrad (tack pappa!) urdragare! Se bild

Nu till det tråkiga...
Blocket har spruckit av värmen. Både uppe och nere mellan alla fyra cylindrar, alltså på tre ställen nertill i blocket och tre ställen upptill. Se bild.

Går det att få tag på en BD144 i Sverige? Gärna komplett motor som gått.
Har redan hunnit köpa på mig nya foder, kolvar, kolvringar och vevlager.


/Stefan
Bild
Bild
Bild
stefanlindblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:28, 13-01-2017
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: IH B-275, 1967


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron