Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min JCB 3D -76 - projekt

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

tubaisten (trådstartaren)

#1 » 23:37:46, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planering
Äntligen efter 3 års snackande om att det vore kul med en maskin har jag nu införskaffat mig en liten sak. Det började egentligen med att jag ville ha något att gräva med på landstället så jag började spara en slant varje månad och höll koll på vad som var till salu. Jag var inställd först på någon stor hjulgrävare men sen kollade jag även på minigrävare, kompaktlastare med grävagg. och även bandare men det var svårt att bestämma sig.

Min erfarenhet av maskiner var lika med noll men i samband med att jag började jobba på ett stort svenskt anläggningsföretag växte intresset fram, intresse för bilar och att meka fanns sen tidigare.

Köpet:
Under hösten 2016 köpte vi en gammal handelsträdgård strax utanför Uppsala, husen var i behov av renovering och självklart behövdes en del markjobb - m a o nu behövdes en maskin innan sommaren. Jag ringde på några men dom var sålda och började då även kolla på traktorgrävare. Jag hade någon tanke i skallen att jag inte gillade traktorgrävare eftersom dom inte är bra på nått men jag ville ända ge dom en chans nu. Då hittade jag en gammal JCB nere i Nyköping som genaste åkte ner och tittade på. Jag föll för den direkt, Den såg lite rolig ut (inte som dagens maskiner ser ut), den luktade museum, hade massa tillbehör, fungerade och var förhållandevis hel, den är ju 40år gammal. Så jag köpte den!
Bild
- Fungerar men dåliga bromsar, glapp finns, inredningen sliten, Bra däck!
Bild
Sidoförskjutning av grävaggregatet
Bild
- Batterier och generator såg bra ut
Bild
- Tillbehör; 2 skopor fram varav den ena är en kombiskopa (påmonterad), pallgafflar som inte går att låsa fast, 2 tandskopor bak + en planeringsskopa.
Bild
Ett par dagar senare stod den på tomten. Jag fick ta en maskintransport på denna. Att lossa den var bland det värsta jag gjort. Köra en maskin man inte kan, kolsvart, bromsar som inte tar, + att man skulle lossa och köra in tillbehören. Vi var tvungna att lossa på busshållplatsen :sad: men det gick. Mina bekanta undrade var det var för gammalt skrot jag köpt men jag tror detta var ett guldkorn (om man renoverar den). Först ska jag få den körduglig så jag kan göra dom akuta jobben och sen kan man kanske titta på det kosmetiska och finjusteringen.

Maskinen på plats
Bild

Två filmer:
Film 1. Lossning från transport
https://www.youtube.com/watch?v=AkJQH_1 ... e=youtu.be

Film 2. Maskinen på plats, puttrandes på gräsmattan
https://www.youtube.com/watch?v=L_U_ezF ... e=youtu.be
Direktör Wennström

7 personer gillar det här inlägget.
tubaisten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:22, 14-01-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3d ll



magirus

#2 » 23:46:27, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

COOL!! :thummar:
Jag gillar sånt här, man får en idé o sen gör man enligt den :buga:
MER :skriva2: o :photograph:
magirus
 

fourdoor

#3 » 07:20:03, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt! Den ser ju rätt hel och fin ut. :thummar:

Tror jag såg den där när jag letade traktorgrävare i höstas.
Den använder även likadan Leyland drivlina som min Caway.
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

SK Racing

#4 » 14:41:09, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju helt ok ut denna, enda nackdelen är att det är inte så kul o kliva in och ut ur dom, dom fungerar hur bra som helst och jag gillar att en flyttar hela aggregatet i sidled, sikten blir liksom inte skymd.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se