Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Converter Fel (JCB 3cx #322455)

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Horsevad (trådstartaren)

#1 » 22:42:38, 04-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hälsningar!

Jag hoppas verkligen några av er JCB-genier kan kasta lite ljus över detta:

Min JCB har svikit mig - mitt i vintern!

Jag köpte denna JCB 3CX förra våren:

Bild

Den har kört felfritt sedan, även om jag inte använt den mer än tio timmar eller så. Ska använda den för snöröjning och konstruktion av mit jordvärme system.

Igår när jag startade maskinen och jag backas långsamt ut den plats där jag parkerade maskinen. Efter byte från "Reverse" till "Forward" stannar maskinen plötsligt och detta ljus tänds i instrumentpanelen:

Bild

Enligt manualen är detta en varningslampa för oljetryck i converter / växellåda.

Maskinen kommer inte röra sig - varken framåt eller bakåt.
Kvällen innan detta problem uppstod var ganska kallt. Ca -15 grader celcius..

Jag gick genast för att kontrollera oljenivån. Nivån var bra, men oljan hade vänt sig till ett ganska märkligt "mjölkliknande"-vit färg.

Jag dräneras oljan, som visade samma mjölkvita färg:

Bild

Jag bytt filtret och skruvat loss nät(mesh)filtret som grundligt blockerades av en märklig vit substans:

Bild

Jag rensade mesh-filtret - först genom att skrapa beläggning från ytan av nätfiltret:

Bild

Och vidare genom att skölja den i lösningsmedel, så att nätet var fria från rester.

Därefter installerade jag nätfiltret och återfyllda converter / box med ny olja (JCB Special Transmission Fluid, men från Q8):

Bild

Maskinen startade bra (efter en natt med temperaturer mellan -15 och -20 grader celcuis). Varningslampan försvann när motorn startades och jag försökte att köra maskinen sakta framåt. Efter ca 5 meter bytte jag från "Forward" till "Reverse" och varningslampan tänds igen och maskinen kommer inte att driva verken framåt eller bakåt. Jag kan inte ens köra maskinen i verkstaden!

Mjölkliknande olja betyder oftast kontaminering med vatten, men var kunde vatten komma in i lådan?

Om vatten har trängt in i boxen - kan problemen vara relaterade till detta vatten? Till exempel is i en ventil eller sensor? Är själva lådan fel? - Och i så fall hur kommer det lyckats köra en kort sträcka idag?

Tack på förhand för alla råd!


/ / Kim Horsevad
Horsevad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:08, 26-02-2011
Maskintyp: Traktor



mathiast

#2 » 22:51:25, 04-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

det sitter inte möjligtvis en vatten/olja oljekylare?? så det är kylvatten som hamnat i oljan för vatten är vad du har i den och inte några droppar heller
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Oskar B

#3 » 22:53:50, 04-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen expert på nått vis men. Sörjan i den vattenblandade oljan är troligast filterrester. Vilket betyder att du har ett pappersfilter nån stans som behöver bytas. Byt det och tappa ur den olja du fyllt på med. Sila oljan och häll tillbaks.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Oskar B

#4 » 22:57:55, 04-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:det sitter inte möjligtvis en vatten/olja oljekylare?? så det är kylvatten som hamnat i oljan för vatten är vad du har i den och inte några droppar heller


Brukar väll vara separata kylare. En för vatten och en för oljan.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Horsevad (trådstartaren)

#5 » 23:02:44, 04-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:det sitter inte möjligtvis en vatten/olja oljekylare?? så det är kylvatten som hamnat i oljan för vatten är vad du har i den och inte några droppar heller


Tack för ditt svar!

Maskinen har en oljekylare, men har inte tänkt på den möjligheten. Jag undersöker det i morgon.

//Kim Horsevad
Horsevad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:08, 26-02-2011
Maskintyp: Traktor

Horsevad (trådstartaren)

#6 » 23:10:46, 04-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar B skrev:Ingen expert på nått vis men. Sörjan i den vattenblandade oljan är troligast filterrester. Vilket betyder att du har ett pappersfilter nån stans som behöver bytas. Byt det och tappa ur den olja du fyllt på med. Sila oljan och häll tillbaks.


Tack för ditt svar!

Finns det verkligen pappersfilter på en grävlastare?

Det nämns inte fler filter än detta (och nätfilteret) i verkstadshandboken:

Bild

Jag kollar på insidan av filtret på morgonen.

/ / Kim Horsevad
Horsevad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:08, 26-02-2011
Maskintyp: Traktor

Horsevad (trådstartaren)

#7 » 23:19:45, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för er svar.

Smutsen på filtret inte är papper, det är IS! Ja, jag trodde jag hade kollat​​, men mina fingrar måste ha varit för kallt igår. När filteret placerades inne i huset var isen snart smält.

Detta är insidan av spin-on-filtret:

Bild

Och detta är samma filter efter att det hade smält:

Bild

Mesh-filtret var också full av is:

Bild

Som också smälte när kom in i huset:

Bild

Hur mycket skada kan vatten och is har gjort i konvertern?

Hur rensa en konverterare för is i -15 grader celcius?

Återigen, tack för era svar och förslag ...

/ / Kim Horsevad
Horsevad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:08, 26-02-2011
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#8 » 23:59:00, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isen kan nog sätta igen ventiler etc.
Svårt att lösa utan att få in den inomhus. Du måste ju smälta isen.
Sen tror jag att det gäller att göra ett par oljebyten inom kort tid för att säkerställa att det inte finns nåt vatten eller is kvar.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mimeck

#9 » 16:43:43, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med grävaren?
Senast redigerad av mimeck 18:42:02, 10-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mercedesboy

#10 » 23:29:37, 20-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan jag blev lite nyfiken på denna diskusion .för jag har nämligen samma fel på min jcb men jag hittar inte vart vattnet tar sig in !! Det jag vet är att oljekylaren är luftkyld därav min stora fundering vart vattnet tar sig in är väldigt mottaglig för tips och råd från alla mvh .....
mercedesboy
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:45:23, 16-10-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: ih 946

burda

#11 » 22:50:06, 08-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er JCB -are!
Min 3D-4 turbo har samma symtom som trådskaparen, ingen vatten i oljan vad jag kan se, hydraliken fungerar med inte växlarna fram och bak, har gått sakta under sommaren och nu under vinterns kopplar den ifrån helt. Tycket återkommer en liten stund efter 30 sek och jag kan arbeta knappt 1 minut sen är det som den kopplar ur själv, vågar inte köra utan har den placerad på gårdsplan… what to do???
burda
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:07, 07-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3D 4

mickefix

#12 » 16:37:30, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan vara ventil fel. läste någonstans att det fans någon ventil som gick att justera som har med framdrift och back att göra och om inte denna ventil löper ut och in på rätt sätt så får du inte tryck till lådan, varken fram eller back, ska tydligen vara nått spel glapp där i mellan,
mickefix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:47:08, 11-06-2010

mickefix

#13 » 16:38:09, 15-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan vara ventil fel. läste någonstans att det fans någon ventil som gick att justera som har med framdrift och back att göra och om inte denna ventil löper ut och in på rätt sätt så får du inte tryck till lådan, varken fram eller back, ska tydligen vara nått spel glapp där i mellan,
mickefix
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 02:47:08, 11-06-2010

burda

#14 » 18:38:49, 24-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, angående min 3d4 jcb, varit ute och mätt tryck i transmissionen, en hankoppling ovanför transmissionsfiltret. Hade 10 bar under tomgång, ingen förändring under fram eller back. Hade hissat upp maskinen så den fick rulla i luften…
Pratade med maskin firma i Vara. Skulle få ett tryck runt 25 bar… om trycket sjönk under fram eller back kunde man misstänka slitna lameller i transmission … men så blev det ej. Ska ringa Vara gubbarna igen men nästa steg blir att byta filter och ny transmissionsolja… tycker oljan är väl hög på stickan efter maskinen varit igång… några erfarenheter av transmissions tryck???
burda
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:07, 07-02-2015
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3D 4

Primer

#15 » 21:58:19, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det sen?
Har liknade problem med lampan som tänder sig efter ca10min körning
Primer
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:49:42, 29-11-2022
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 4CN-4


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se