Dagen D.
Tålamodet har satts på prov idag
Hade ju räknat med en del att hantera men vart lite mer än vad jag tänkte mig.
Maskinen kom så fint på trailern, vid lossning och avlyft av skopor o annat som gjordes med grabjohn så började den trilskas, öppnade sämre o sämre för att till slut stanna i öppet läge , alla andra funktioner OK.
Antagligen nått på rototilten .
Vi lastade av ute på vägen då det var lite svårt att komma in med den trailern så började köra grejorna från vägen tll gården och nu visste jag att batterierna var lite dåliga, andra vändan hängde sig gasen igen. Lantmännen fick montera ny
gaspedal men var lite si o så med smörjningen så fick döda den , hoppa ur o rucka lite på vajern från motorn. Skulle starta igen . klicketiklick i startrelät .... mitt på vägen till gården, förvisso grusväg men fler som bor där. Nåja. Kasta sig i bilen o in till den blåvita butiken eftersom batterifirman stängt för 10 minuter sedan.
40 minuter senare så satt 2 nya batterier på plats
. Behövdes ju oavsett men fel tillfälle .
Ägnade några minuter åt att klura ut hur låset på fråntlastaren funkar (aktiveras), ...... funderar fortfarande på det
Nåja, tänkte man skulle bli lite hemmastad så körde runt lite och stannade till hos grannen, rykte anmärkningsvärt, reagerade hos lantmännen att det också rykte lite men skulle vara en
slang som dom bytt så låg nog lite
olja kvar...
Nåja, rullade hem och fick efter mycket elände upp huven, låset var rätt hoprostat och gångjärnen till grillen var av , det var anledningen till att det satt en spännrem där, inte för att låset på grillen inte fungerade... nåja, det är bara svetsgångjärn så det fick väl gå då.
Ser då också att
oljekylare fuktar .... suck... viste att det kom lite därifrån men hade hoppats på en
koppling eller slang.
Hur som helst, huven öppen, nu kunde jag se vad som rykte... packningen på ventilkåpan på 2
cyl trycker ut lite lite olja... Ja ja, en olycka kommer sällan ensam .
Kollade sedan på turpon som såh ut som hej kom i hjälp mig, konstaterar då att en länk från vad jag gissar är wastegate till en arm på turbon var loss och armen på turbon går ej att röra, rostight så in i baljan.
Men det positva är att tempmätaren funkar nu
.
O det var bra med olja i motorn.... Så här kommer lite bilder, så medans ni gottar er i detta så börjar jag speca inköpslista till EM Service och försöker hitta en oljekylare (Ingen som sitter o ruvar på en sådan ?)