Sida 8 av 8

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 14:52:26, 05-10-2017
av td70
Hur gick det?


Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 17:21:54, 05-10-2017
av swedjeep
Vart tjänste resa till Polen lite hastigt o lustigt kom hem idag, nya tag

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 06:16:58, 06-10-2017
av Rogmas01
Hej! Kul att kunna följa maskinen när man vet dess tidigare historia. Följer din tråd :grin:

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 07:07:45, 06-10-2017
av swedjeep
Har du kört den eller jobbat på Volvo ?

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 16:18:29, 08-10-2017
av swedjeep
:thumme: Wohoo, den lever.

Men, alltid något men, började ryka och konstaterade att remspännare (hjulet) satt fast, i sär med skiten och konstaterar att lager är fina men samma salkskit sitter mellan bricka o hjul, borsta o blåst rent löste det.

Remmen är dock oroväckande tunn efter slirandet :???: nåja den är ju snabb att byta.

Nu är det bara kärvande gas, blir inte klok på hur det ser ut eller hur man kommer åt det hela, verkar gå nått länkage mellan främre o bakre gaspedal och sedan därifrån push/pull kabel via midjan till motorn,

Pedal är spritt ny när jag fick hem den, den hakade då "bara" upp sig vid fullgas men nu kärvare den oavsett läge. :screwy: Måste klura ut hur det är kopplat under hytten så man kan hitta nån smörjpunkt.

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 12:12:29, 09-10-2017
av pelleplutt
Det sitter länkage från både fram och bak som går in i en platta som vrids. Plattan för vidare till gasen via länkage. Ta bort plattan, gör rent, fetta in, gaaaaaasaaa! :dancing_geek: :driver: :driver:

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 17:10:12, 09-10-2017
av swedjeep
hur kommer man åt plattan, är det underifrån eller finns det nån access inifrån hytt ( Ovan ifrån ? )

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 17:20:46, 09-10-2017
av pelleplutt
Ta bort främre golvplattan inne i hytten.

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 00:39:31, 04-12-2017
av kentreprenadse
Nu var det ett tag sedan uppdatering, får du ordning på traktorn? :D

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 11:04:40, 04-12-2017
av swedjeep
Hej hopp.

Det sista jag fick gjort var att få igång den sen slog vinter till första vändan och jag har inte möjlighet att vara under tak så det tog lite stopp i arbetet.

Men Motorn brummar fint, Grab John hoppade igång av sig själv, gissar på nått glapp i kontakten, återstår lite check av brytare och funktioner, torkarmotor fram är trött och måste ev bytas, lite rost i hyttgolvet jag ska ta tag i under vintern.

Just ja när jag startade upp den så konstaterade jag att returledningen från dieselpumpen var tvärslut, sprutade diesel under maskinen :o) beställt ny.

Oljekylare ska fortfarande bytas och står o väntar men vill inte göra det nu i kylan.

Det jag måste kolla lite mer är när jag fick igång och körde nu så tyckte jag inte att den drar/växlar som den ska, funkade fint i våras när jag provkörde samt när jag fick hem den i somras. Autoväxlingen verkar fungera men så fort det går uppför så segar den ner och får varva vad jag anser är onormalt högt varv för att ens komma upp för en liten backe. Enklast beskrivet så är det som på plan mark och utför beter den sig som den ska ( Vad jag upplever det som ) men i motlut är det som den inte orkar.

Har inte kollat olja i vx än dock men har ni några ideer / test / förslag så dela gärna med er.

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 11:05:00, 04-12-2017
av swedjeep
Hej hopp.

Det sista jag fick gjort var att få igång den sen slog vinter till första vändan och jag har inte möjlighet att vara under tak så det tog lite stopp i arbetet.

Men Motorn brummar fint, Grab John hoppade igång av sig själv, gissar på nått glapp i kontakten, återstår lite check av brytare och funktioner, torkarmotor fram är trött och måste ev bytas, lite rost i hyttgolvet jag ska ta tag i under vintern.

Just ja när jag startade upp den så konstaterade jag att returledningen från dieselpumpen var tvärslut, sprutade diesel under maskinen :o) beställt ny.

Oljekylare ska fortfarande bytas och står o väntar men vill inte göra det nu i kylan.

Det jag måste kolla lite mer är när jag fick igång och körde nu så tyckte jag inte att den drar/växlar som den ska, funkade fint i våras när jag provkörde samt när jag fick hem den i somras. Autoväxlingen verkar fungera men så fort det går uppför så segar den ner och får varva vad jag anser är onormalt högt varv för att ens komma upp för en liten backe. Enklast beskrivet så är det som på plan mark och utför beter den sig som den ska ( Vad jag upplever det som ) men i motlut är det som den inte orkar.

Har inte kollat olja i vx än dock men har ni några ideer / test / förslag så dela gärna med er.

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 17:31:56, 11-02-2018
av Grevarn
Hej. Jag rekommenderar det starkaste att du byter olja,filter och sugsil i lådan. Som det låter så slirar den lite nu och det är inge vidare. Du måste bort med tråget på lådan när du byter alt rengör sugsilen,så kom ihåg att köpa en trågpackning också :thummar:

Re: EL70C Cummins svensk stål

InläggPostat: 17:48:52, 11-02-2018
av swedjeep
Japp, glömde skriva uppdatering tidigare, en bekant hjälpte mig och felsöka och precis som du skriver. Vart bara tillfällig fix i höstas då all olja ska bytas så görs det rätt o riktigt då, Får se hur jag gör nu då det är fler som hört av sig o vill köpa den av mig ( har inte annonserat ). Det är som jag nämnt lite för stor ... rätt kluven . Ska man byta så är det ju våren som är bästa tiden på året sett till utbud... men gillar ju maskinen . Vi får se vad som händer .