Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Fordson SuperMajor

2 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

isopropanol (trådstartaren)

#1 » 00:06:15, 01-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har visst dragit på mig en dålig ursäkt till traktorgrävare. Hittills har den nämligen inte gjort ett enda hål i gräsmattan!

Jag köpte styggelsen för 5000:- för kanske två år sedan när man var ute på ett annat äventyr på samma gård. Har inte riktigt haft tid eller möjlighet att få hem den, varken provkörde eller tittade närmre än 10-15 meter. Den gick sa ägaren, så då var halva slaget redan vunnit tyckte jag.

Bild

Intressant lastning blev det!

Igångsättande av Majoren kräver tvåmansgrepp, en som trycker in kuggen i startkransen och en som trycker pluskabeln från startmotorn på pluspolen.
Går gör maskinen, hydrauliken fungerar hjälpligt, man får dock inta en något oergonomisk körställning. Höger hand håller i svängen på armen, vänster styr och växlar. Majoren är dock hemskt lättstyrd vid färd framåt, minsta rörelse i den riktningen och hjulen är i luften. Inte är det mycket luft höger bak heller så det lutar ditåt med.

Upp kom jag bevisligen till slut, ner med om någon undrar.

Den här tråden får agera lite bollplank när jag klurar på något om styggelsen. Det dyker nog upp många intressanta hinder på vägen till något som faktiskt går att använda.

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
isopropanol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:27, 17-03-2014
Ort: jämtland
Maskintyp: Lastbil



isopropanol (trådstartaren)

#2 » 15:42:28, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Jag tror jag hittat problemet med det ena stödbenet, det som ser ut som en sten i ena spåret verkar vara resterna av packningarna till cylindern.

Så maskinister,hur får jag tag i packningar till kolven? Jag har aldrig köpt in grejer för detta, bara packat om någon enstaka kolv förut.
Eftersom dom gamla grejerna inte längre existerar, hur mäter man sig fram till vad man ska ha på enklaste vis? Jag byter alla tätningar när det ändå är isär.

Tips på återförsäljare?

Bild

Bild

Hymas
År: 1963
Typ: 4
Tillv. 819

Ni får ursäkta bildkvalitén, bara telefonen med mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
isopropanol
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:27, 17-03-2014
Ort: jämtland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: David, Luleå och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se