Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Deutz/Hymas projekttråd

30 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 19:31:26, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som syntes i torbjorn_forsman @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Bilder på Konstiga, fula, annorlunda, ovanliga traktorgrävare så har jag fått en traktorgrävare på halsen.
Kan passa på att repetera att det är en Deutz F3L514/7 '64 med Hymas 3C grävaggregat.

Projektet har legat i träda över vintern sånär som att startmotor och generator ligger isärplockade och delvis iordninggjorda hemma.
Startmotorn visade sig ha brända hjälpfältlindningar så jag är på jakt efter en liknande (Bosch BNG 4/24 ... eller 0 001 402 ... ) att plocka delar från.
Den saknade kylluftkåpan har kommit till rätta, nye ägaren till gården där maskinen står fick ögonen på den i sista sekunden när han höll på att köra bort ett skrotlass.
Motorn är fortfarande stum (troligen en fastrostad kolv), det hjälpte inte att låta den stå över vintern med diesel i cylindrarna.

Frågan är nu om man ska våga sig på att få den fastnade kolven att röra på sig utan demontering (t ex genom att göra i ordning en smörjnippeladapter att skruva i istället för ett glödstift och pumpa in fett i en cylinder), eller om man ska räkna med att riva motorn i vilket fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



torbjorn_forsman (trådstartaren)

#2 » 08:43:52, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorproblemet diskuterades runt ett fikabord härom dagen. Det mynnade ut i att det nog är olämpligt med fettsprutemetoden i det här fallet - för stor risk att t ex kröka en vevstake om man börjar pumpa in fett i en annan cylinder än den som sitter fast värst.
Så istället är planen nu följande:
1) Kolla om det går lätt att ta ner oljetråget eller om balkarna till frontlastaren är för mycket i vägen.
1b) Låt projektet stå tills något tillräckligt stort för att lyfta komplett frontlastare med sidobalkar finns på plats.
2) Tappa ur oljan och ta ner tråget om möjligt.
3) Ta av samtliga toppar och ta reda på vilken/vilka kolvar som sitter fast.
4) Ta loss cylindrar med fastnad kolv och ta med dem till något ställe där det finns tillgång till press, pressa ut kolvarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#3 » 10:06:28, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns beg här.
Troligen samma grejor som till min lastbilsmotor. Kan skilja på ventiler men de må jag kolla.
Behövs nya finns det i Holland hos Magirus Deutz Club. :thummar:

Några bilder på pärlan såhär i början av tråden kanske? :mon:
magirus
 

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#4 » 22:23:54, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga nytagna bilder finns men jag kan lägga upp de jag har.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#5 » 22:25:34, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AHHH Vackert!!! :buga:
magirus
 

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#6 » 01:16:07, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har demonteringen börjat. Det är konstaterat att cylinder 1 har rostat ihop, 2 och 3 ser fina ut. Tvärbalken som var i vägen för nertagning av oljetråget gick att skruva bort. Fick dock inte loss vevlageröverfallet, skruvarna var för hårt dragna för att det skulle vara värt att försöka lossa dem med 1/2" hylsnyckelsats med klena tolvkanthylsor. Hittade en typskylt på motorn också.
En anmärkningsvärd sak, som dock inte framgår av bilderna, är att alla tre topplocken är av olika utförande. Det skiljer litegrann i gjutningen, framför allt under insugs- och avgasportarna. På ett av dem avviker också ventilfjädertallrikarna.
Man kan också notera att en av rambalkarna till frontlastaren är nästan av. Båda är lappade och förstärkta i flera omgångar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#7 » 22:39:35, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

24 mm krafthylsa och lite kraftigare förlängare och dragskaft framplockade, så i morgon blir det ett nytt försök med vevstaksöverfallet.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#8 » 11:00:40, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla efter nuffra på toppen, 20R eller 84R.
20R är det äldre utförandet o förljdaktligen 84R det nyare.
Kolla om du ser nån färgmärkning på ventilfjädrarna, svar för "fordonsmotor" (2300RPM) o rött för stationärmotorn (1600rpm)
Man kan använda kompletta satser 20R eller 84R inom samma motor men delarn ska inte gå att blanda mellan utförandena.
Ventilskaften är alltid 20 mm på 20R, på 84R kan de variera mellan 10 eller 12 mm.

Enligt den gamle holändske Deutzmekanikern som ritade bilden nedan ska det tydligen skilja på anliggningsytorna mellan 20R o 84R enligt skissen.

Bild

Hoppas detta ger nån ledtråd :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#9 » 23:30:00, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två av topparna är märkta 84R, den tredje har jag inte hittat någon märkning på än. Och även de två 84R-märkta är inbördes olika i gjutningen.
Som syns på bilden av motorn uppifrån med topparna på plats, har en av dem (cylinder 1) annat utförande på ventilfjädertallrikarna än de andra två. Detta är en av de 84R-märkta topparna. Den andra 84R-märkta toppen (cylinder 3) avviker genom att den har samma slags låsning av vipparmarna på både insug och avgas, cylinder 1 och 2 har skruv med sexkantskalle på avgasvipparmen och stoppskruv + låsmutter på insug.
På bilden är cylinder 1 längst till höger. Deutz följer tydligen gammal DIN-standard och börjar cylinderräkningen vid svänghjulet (alltså bakifrån i det här fallet).

Man kan notera att det inte verkar finnas några topplockspackningar. Åtminstone under cylinder 1 låg ett shims av stålplåt. Tätning mellan cylinder och vevhus är gjord med en O-ring i ett spår på cylindern. Stötstångsrören är tätade med O-ringar åtminstone i övre änden, och de bör nog bytas.

Idag har jag fått loss cylinder med fastrostad kolv. Skruvarna för vevstaksöverfallet var inte bara måttligt åtdragna, jag är nu en 1/2" polhemsknut fattigare.
De hoprostade delarna får stå i en hink med en blandning av spillolja och diesel (dvs det som tappades av ur motorns oljetråg, dieseln är den som fylldes i cylindrarna före jul och som hade krupit ner i oljetråget med tiden) till nästa helg, sen blir det försök att få isär dem.

Hur är det tänkt att oljan ska tillföras till vipparmsmekanismen på en sån här motor? Är det som på en luftkyld VW, att stötstängerna är ihåliga och försedda med nån slags "veke"?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#10 » 20:40:38, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, jag gissar att oljetillförseln sker genom stötstängerna, har som int behövt grotta i de än.

Shimset du fann under cylindern ska enligt samma mek finnas i 2 olika mått, 0,2 och 0,3 mm.
Vid återmontering tipsade han om att lägga dit bägge dra ihop cylinder o topp samt sticka in en bit lödtenn, ca 2 mm tjocklek, dra runt motorn och mäta tennstupen, lätta på topp o cylinder lyft cyl en smula o knipsa av de shims som INTE behövs. Därmed sparas en montering av kolv med ringar i cylinder vilket ju kan va nog så bökigt ibland.
Jag ska se om jag finner måttet på "tennbiten" i mina anteckningar....

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#11 » 23:56:26, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den gamla instruktionsboken för 1951 års modell av F3L514 som finns under Downloads, så står 1,2-1,7 mm. Men det är ju inte säkert att det måttet gäller för "moderna" 84R-toppar.
Om inte annat så kan man förstås kolla måttet på de två andra cylindrarna och välja shims för att få samma mått på 1:an.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#12 » 11:40:00, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är märkningen på topparna. Som synes är det tre olika gjutningar men det står 84R på allihop, om än knappt läsbart på 2:an.

1
Bild
2
Bild
3
Bild

Har inte hittat någon tydlig färgmarkering på ventilfjädrarna, om de överhuvudtaget är färgade på något sätt så skulle de möjligen kunna vara röda. En grundligare rengöring kanske kan avslöja någonting.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#13 » 22:16:26, 29-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte hänt mycket under sommaren, men igår tog jag åtminstone loss vipparmsmekanismerna från topparna och tvättade dem. Så snart jag får tillbaks min ventilfjädertång som jag hade glömt var utlånad, så ska ventiler och vipparmshus loss.
Cylinder och kolv står fortfarande kvar i spilloljebad.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#14 » 23:05:17, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till har hänt under senaste veckan - men jag var inte inblandad själv. Det är nu betydligt bättre takhöjd under störtbågen sedan en kran monterad på en Volvo F613 var framme och slet i rören. Att några av dem samt den korrugerade takplåten nu ligger på marken vid sidan av får man väl ta på köpet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus

#15 » 23:10:01, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det en planerad "hälp" eller va de "by chance"?
magirus
 


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se