Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Lännen C110 går varm

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Lännenc110 (trådstartaren)

#1 » 15:08:54, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Första inlägget på maskinisten men en ivrig läsare.
Jag köpte mig en långkörd Lännen C110 -89, den har mycket timmar på nacken men allting verkar funka bra. Nästan. Jag har problem med att tempvarnaren slår i topp efter 1 km körande på väg. T.o.m. på en stunds tomgångskörning så slår tempmätaren i taket. Termostaten funkar som den skall(öppnar på 83°C) och slangen efter kylaren blir kall. Men sedan blir vattnet varmt igen efter värmeväxlaren från momentomvandlarlådan. I dokumentationen från lådan så har den en arbetstemp på 80-95°C och då förstår jag hur kylarvattnet blir så varmt men jag förstår inte hur den blir så varm så fort när man står stilla på tomgång?
Ett annat problem jag har är att lådan har dåligt tryck. Det skall ligga mellan 12-15bar men jag har runt 7-10bar. Lossade filtret och det var ju lite glimmande olja men inget som kan stocka filtret så pass mycket att trycket sjunker så mycket. Oljenivån är ok. Kan det låga trycket ha något med den höga värmeutvecklingen att göra?
Vad är en vanlig arbetstemp på såna här maskiner i kylaren? Kan det vara så att tempmätaren bara visar fel? Hur kan jag testa givaren?
Lännenc110
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:58:35, 06-06-2017
Maskintyp: Grävlastare



micke holmberg

#2 » 17:04:54, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så det inte sitter en massa skit i lammelerna på kylaren .
Blås med tryckluft bakifrån och framåt. Hjälper det inte med luft så får du ta lite avfettning och vatten och spola med ..
Har du kollat fläktvingarna att dom sitter fast på axeln .
vingarna är gummiupphängda på axeln ..och då kyler det inte som det ska.
Och man kan få mycket vibrationer om dom inte sitter fast som dom ska.
och byt givare dom är inte så dyra
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

2 personer gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

ja-bond77

#3 » 19:44:33, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verifiera trycket med en mekanisk mätare. Återkom. :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Lännenc110 (trådstartaren)

#4 » 20:20:53, 13-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev:Har du kollat så det inte sitter en massa skit i lammelerna på kylaren .
Blås med tryckluft bakifrån och framåt. Hjälper det inte med luft så får du ta lite avfettning och vatten och spola med ..
Har du kollat fläktvingarna att dom sitter fast på axeln .
vingarna är gummiupphängda på axeln ..och då kyler det inte som det ska.
Och man kan få mycket vibrationer om dom inte sitter fast som dom ska.
och byt givare dom är inte så dyra


Jo, den är nog ren men det saknas lite lameller men eftersom kylarslangen från är sval så tar jag förgivet att kylaren gör sitt jobb. Och fläkten är hel. Så värmen kommer helt säkert från omvandlarlådan men varför den blir så varm så fort förstår jag inte.
Det jag misstänker nu är att både tempgivaren i kylarn och tryckgivaren i momentomvandlarväxleln är paj. Måste ta mr Bonds tips att mäta med en annan mätare. =)
Lännenc110
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:58:35, 06-06-2017
Maskintyp: Grävlastare

micke holmberg

#5 » 19:08:23, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och en annan sak kom jag på kolla slangen mellan termostathuset och expansionkärlet så det inte sitter skit i slangen.
Har själv varit ute för det .det satt lite silikon i slangen från fabriksmonteringen
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

micke holmberg

#6 » 21:18:02, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lännenc110 skrev:Tjena!
Första inlägget på maskinisten men en ivrig läsare.
Jag köpte mig en långkörd Lännen C110 -89, den har mycket timmar på nacken men allting verkar funka bra. Nästan. Jag har problem med att tempvarnaren slår i topp efter 1 km körande på väg. T.o.m. på en stunds tomgångskörning så slår tempmätaren i taket. Termostaten funkar som den skall(öppnar på 83°C) och slangen efter kylaren blir kall. Men sedan blir vattnet varmt igen efter värmeväxlaren från momentomvandlarlådan. I dokumentationen från lådan så har den en arbetstemp på 80-95°C och då förstår jag hur kylarvattnet blir så varmt men jag förstår inte hur den blir så varm så fort när man står stilla på tomgång?
Ett annat problem jag har är att lådan har dåligt tryck. Det skall ligga mellan 12-15bar men jag har runt 7-10bar. Lossade filtret och det var ju lite glimmande olja men inget som kan stocka filtret så pass mycket att trycket sjunker så mycket. Oljenivån är ok. Kan det låga trycket ha något med den höga värmeutvecklingen att göra?
Vad är en vanlig arbetstemp på såna här maskiner i kylaren? Kan det vara så att tempmätaren bara visar fel? Hur kan jag testa givaren?

Och hur gick det sedan med maskinen
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

glenn1

#7 » 19:30:09, 13-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAAA HUR GICK DET
glenn1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:33:41, 25-12-2020


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se