Tjena!
Första inlägget på maskinisten men en ivrig läsare.
Jag köpte mig en långkörd Lännen C110 -89, den har mycket timmar på nacken men allting verkar funka bra. Nästan. Jag har problem med att tempvarnaren slår i topp efter 1 km körande på väg. T.o.m. på en stunds tomgångskörning så slår tempmätaren i taket. Termostaten funkar som den skall(öppnar på 83°C) och slangen efter kylaren blir kall. Men sedan blir vattnet varmt igen efter värmeväxlaren från momentomvandlarlådan. I dokumentationen från lådan så har den en arbetstemp på 80-95°C och då förstår jag hur kylarvattnet blir så varmt men jag förstår inte hur den blir så varm så fort när man står stilla på tomgång?
Ett annat problem jag har är att lådan har dåligt tryck. Det skall ligga mellan 12-15bar men jag har runt 7-10bar. Lossade filtret och det var ju lite glimmande olja men inget som kan stocka filtret så pass mycket att trycket sjunker så mycket. Oljenivån är ok. Kan det låga trycket ha något med den höga värmeutvecklingen att göra?
Vad är en vanlig arbetstemp på såna här maskiner i kylaren? Kan det vara så att tempmätaren bara visar fel? Hur kan jag testa givaren?