Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Lågväxel fungerar inte på en bm 646

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Hoak (trådstartaren)

#1 » 15:20:24, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag håller på att titta på en bm 646 som jag har tänkt köpa. När jag var och tittade på den så skulle jag provköra, högväxeln fungerade men inte Lågväxel, det gick att dra spaken i läge, men maskinen stod still. Är det någon som har en tanke på vad det kan vara för fel?
Fyrhjulsdriften gick givetvis inte heller att få i.
Hoak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:24, 30-07-2017
Ort: Västmanland
Sverige



Lars Runström

#2 » 16:06:55, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Är du säker på att du fick i låg läget och inte friläge som finns mitt emellan.
Lars Runström
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:03, 27-02-2007
Ort: Jönköping / Hjo
Sverige
Maskin: Volvo BM 646

Jac

#3 » 18:19:31, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnade ett framnav på en sån maskin en gång för länge sen, drivaxeln låg i två delar innanför. Om kardanen framåt roterar så finns det risk för att nåt liknande har skett här.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Hoak (trådstartaren)

#4 » 20:22:55, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag fick spaken i läge för Lågväxel, men det blev lite skrapljud en gång, jag har frågat säljaren vad som hände och hon svarade att det hade skrapat i låda sen gick det inte att få i Lågväxel. Min tanke är att det har blivit rent i något kugg? Jag hade svårt att lägga ur lågväxeln men efter att rört lastarspaken så maskinen rörde på sig så fick jag ut lågväxel.
Det gick att köra med högväxeln och det gick att lägga i neutralen utan problem.
Hoak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:24, 30-07-2017
Ort: Västmanland
Sverige

Hoak (trådstartaren)

#5 » 20:27:03, 07-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående fyrhjulsdriften så rörde sig inte tappen när jag försökte lägga i den. Vad jag kan förstå så ska tappen tryckas inåt. Men det kanske inte går om lågväxeln inte hoppar i?
Hoak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:24, 30-07-2017
Ort: Västmanland
Sverige


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se