Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Diesel tank Huddig 1160 -99

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Fendt820 (trådstartaren)

#1 » 07:25:21, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag skulle vilja ha tips på hur man enklast demonterar diesel tanken på en Huddig 1160 .
Jag har tömt den på diesel och testat o spola tanken men får inte ut skräpet som ligger i tanken .
Förfiltret sätts igen så fort maskinen gungar till lite .
Fendt820
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:43, 30-03-2008
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Ingoberra

#2 » 07:53:09, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du använt hetvattentvätt? Kan krävas nåt specialbockat munstycke för å komma åt överallt.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Fendt820 (trådstartaren)

#3 » 07:58:06, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det har jag inte testat ! Bara tryckluft och spola med diesel . Men det hjälpte inte , så jag tänkte lyfta ur tanken . Men det kanske skulle funka med hetvatten och böjt munstycke . Får testa det innan ,vill helst inte ge mej in på o försöka lyfta ur tanken
Tackar för svar .....
Fendt820
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:43, 30-03-2008
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Bygert

#4 » 20:03:07, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är ju frågan vad du menar med tanken? Huvudtankarna är en del av bakramen och då är det inte fråga om att lyfta tanken ur maskinen utan att lyfta maskinen ur tanken. Att riva hela bakänden är inget jag skulle ge mig på. Men det finns avtappningspluggar på båda sidor, missa inte att tömma båda sidor.
Sen finns det en liten tank mellan huvudtankarna som det går rör från till båda sidor och som bränslet tas från. Den skulle väl gå att få ut, fyra skruv ser den ut att sitta med. Fast med tanke på hur jäkla mycket bråte det är i den trakten och att det inte finns nån bukplåt att ta bort där undrar jag om det inte blir ett rätt tröstlöst projekt att försöka få ut den. Jag tycker jag ser den inne i myrstacken där inne men att komma åt den, nja...

Det ska sitta en avtappningsplugg på den tanken också, vänd åt hållet med påfyllning. Hur och om man kommer åt den pluggen vet jag inte och jag hoppas jag slipper ta reda på det. Möjligen via den nedfällbara bakre bukplåten kanske, det är en gissning iaf. Se till att inte plåten går bakåt ur gångjärnen bara för då har man skapat sig onödigt arbete, tvivlar på att nån får den tillbaka själv.

Tappa ur på båda sidor och försök skölja. Hjälper inte det får du väl försöka nå den lilla mittre tanken och få ur pluggen där. Ska sitta en ovanpå som det skulle kunna gå att skölja via också. Och, ja, lycka till...
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Fendt820 (trådstartaren)

#5 » 23:02:14, 26-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lossade avtappningspluggarna i botten och på sidorna plus påfyllnings av tankpumpen ! Sen spolade jag me hemmagjort munstycke tills jag inte såg smuts komma ut . Då spolade jag lite till.....
Sen monterade jag ihop allt och körde i 5-6 Tim sen rengjorde jag förfiltret vilket ändå var fullt med skit. Nu har jag kört 2-3 Tim och tog loss förfiltret och det var inte tillstymmelse till skit i filtret ...
Ramtankarna spolades samtidigt sonden lilla tanken så jag hoppas att problemet är löst .
Troligtvis skulle jag vart tvungen och ta loss kardan och midjestyrning för att få loss tanken .
Men med närmare efter tanke skulle jag istället vart säker på att få ut all skit ur tanken .
( blir nog ett vinter projekt)
Fendt820
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:43, 30-03-2008
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se