Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 42 som behöver kärlek

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Gubbtjuv (trådstartaren)

#1 » 13:06:02, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har precis köpt på mig en hymas 42, och förra ägaren/ägarna har inte ägnat någon speciell kärlek åt den.
Den var nära till hands och prisvärd, men det finns såklart en del att fixa med.
Själv har jag dock hittat intresset för traktorer nu när jag inser att jag behöver en. Så inte så mycket kunskap men mycket vilja.
Den läcker rätt mycket olja ifrån div hydralkolvar, har försökt läsa igenom trådar på forumet tills jag blev helt snurrig i huvudet.
Så jag undrar ifall någon har tips eller förslag på vart man kan hitta packningssatser till kolvarna?
Även tacksam om saker som är bra att tänka på.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Gubbtjuv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:50, 08-09-2017
Ort: Hammarö, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42



Skrukke

#2 » 17:02:21, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heia, har en Hymas 31 selv, og pakningssatser til den har vi kjøpt fra http://www.m-seals.dk/da
Det var etter at vi hadde fått en pris på 2000,- NOK pr. sylinder fra en eller annen som mente de pakningene var orginal Hymas pakninger. Betalte ca. 1500,- for pakninger til alle 7 sylindrene. Ulempen er det at da må du åpne sylindern først for å se dimensjonen og utførelsen på pakningene. Det var noen styre ringer som ikke riktig gikk overens med de fra m-seals, men vi brukte bare de gamle, og det har gått sån nogen lunde fint. Skal ikke påstå at den er potte tett :vissla: , men det er klart når stemplet har endel rust og skader på, kan en ikke forlange at pakningene holder tett.

Sterk god graver er det ihvertfall. Lykke til.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Jac

#3 » 17:37:59, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.sylinderakutten.no/om-oss/ burde klare å ordne tetninger til en Hymas hvis man bor i Norge, de holder jo til i Hymas gamle bygninger.

I Värmland vet jag inte.
http://narkehydraulik.se/
http://www.nevomaskin.com/sv/hydraulcylindrar/
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Eriksson87

#4 » 10:49:33, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskin ser välhållen ut

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

Gubbtjuv (trådstartaren)

#5 » 13:11:05, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, men jag hitta något som vart lite mer brådskande.
Ett rör ifrån hydralpumpen har rostat av, så har börjat göra rent. Rätt mycket skit...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den tömde rätt mycket olja...
Gubbtjuv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:47:50, 08-09-2017
Ort: Hammarö, Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42

63an

#6 » 13:34:50, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar bara när någon ställer en fråga: Hur kommer det sej att min maskin har blivit så smutsig? Har ju bara haft den i 10 år :djaevul: Å sedan har Roger Älta tvättat sin grävare flera ggr. under säsongen å ser direkt när något läcker! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se