Vet inte heller om det finns ett sådant hål vid insprutningspumpen/motorn. Blir nog enklast att börja med matarpumpen. Det är visst pumpen som sitter fast vid insprutspumpen? Alltså är det matarpumpen som jag har den där extra terass-skruven iskruvad? Syns på bilderna jag skickat hit innan.Göran Ekman skrev:Det jag menar är att på insprutnings pumpen , mot motorn kan det finnas ett hål där bränslet som läcker från pumpen kan komma ut i det fria istället för in i motorn . Men jag vet inte om det är så på din motor.
Ska jag spekulera skulle jag nog börja med att leta fel på matarpumpen .
En tanke om att bygga hus skulle det inte räcka med ett skapligt garage. Med ett inrett loft . Om behov av bostads hus skulle uppstå fixar du det sedan.
Göran i Björnarbo
al_panda skrev:Den här bränslepumpen som har extra skruven i sig, kan denna pump tappa bränsle in i motorn/motoroljan? För den sitter ju fast i minimec insprutsspumpen.
Super! Alltså bör jag testa liksom "Sparrow" härinnan tipsade att ta bort skruven o titta om de kommer diesel.Stridis2 skrev:al_panda skrev:Den här bränslepumpen som har extra skruven i sig, kan denna pump tappa bränsle in i motorn/motoroljan? För den sitter ju fast i minimec insprutsspumpen.
Läcker membranet rinner diesel ner i undre delen av pumpen. Kan det inte dränera ut via hålet (som jag gissar ska vara öppet) så kan dieseln följa hävarmen in i motorn och späda ut motoroljan.
Så korta svaret är: Ja!
Fulmecklösning: Ta bort skruven. Häng upp en burk under som samlar upp diesel som rinner ut. Kör med maskinen och häll tillbaks dieseln i tanken.
Givetvis bör du laga eller byta ut pumpen, men på detta sätt kan du börja använda och prova maskinen medan du väntar på reservdelar. Kan kanske var bra att köra ett tag och se om det finns mer reservdelar du behöver beställa.
Ivar Risslén skrev:Till det troliga felet på din maskin så har du visat det på bild. Det är att det är satt en skruv i skvallerhålet på matarpumpen. Hålet är till för att förhindra att bränsle kommer in i motorn när det har gått hål på pumpmembranet. Tar du bort skruven så kommer det kanske en liten stråle med diesel genom hålet eller att det fuktar rejält.
Åtgärden är att byta till en ny matarpump.
Jag åker till maskinen imorgon, så man får väl ta och testa detdär då.Ivar Risslén skrev:Normalt så är det på det viset att det är bara när motorn går som det läcker där. Blir det större hål i pumpmembranet så kan den inte suga bränsle från tanken och motorn stannar. Det finns ett undantag när det kan läcka bränsle där och det är om bränsletanken (ytan på bränslet) ligger högre upp än pumpen. Då blir det självtryck och det kan läcka igenom men det är inte säkert att det gör det för för att backventilen i pumpen ska öppna så behövs det ett visst tryck.
Tack! Kollade dit men hittade inte likadan matarpump. Jag majlade dom och de ska titta om dom får tag på passande pump.
Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: ollenorell, Pete_78 och 2 gäster