Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vad för motor i min JCB 3D III -80, samt dieselläckage

50 inlägg • Sida 1 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

al_panda (trådstartaren)

#1 » 23:27:56, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden delad från:
Vill bo "off-grid" in i skogen och har därför skaffat min första maskin (JCB 3D III)




Det läcker bränsle in i motoroljan. Vågar ju inte precis gör något med maskinen innan jag rätt ut problemet. Har ni tips på vad det möjligtvis beror på? :buga:
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?



Sparrow

#2 » 00:11:04, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Angående interna dieselläckaget skulle jag börja med att lyfta på ventilkåpan. Spridarna sitter nämligen under den o ett vanligt fel är läckage på läckoljeledningen mellan spridarna. Det märks inget på gången i motorn men motoroljan späds ju ut.Det kan ju oxå läcka in från matarpumpen lr genom läckande p-box på insprutningspumpens drivaxel men börja med o lyft ventilkåpan o kolla där. Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Sparrow

#3 » 08:38:05, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.Jag tar för givet att du har en Fordmotor i JCB :n för dom äldre har spridarna monterade som jag skrev i föregående inlägg. Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Göran Ekman

#4 » 09:09:14, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En detalj jag kan värdera i livet är att gå runt stug hörnet och pissa utan att störa grannarna.
Tänkte på diesel läckaget på insprutnings pumpen brukar det inte vara ett hål så att bränslet läcker ut istället för in i motorn.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Sparrow

#5 » 09:39:31, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Göran.Kan nog vara som du säger angående insprutningspump. Ett antagande från min sida.Har iof bara råkat ut för läckage via läckoljeledningar o matarpumpar under min aktiva skruvar tid. Hade för ett antal år sedan ett klurigt fel på en Lundbergare som tappade bränslet.Det visade sig att den tog in luft igenom axel tätningen i pumpen .Vi gjorde en fulrep. eftersom kunden inte ville bekosta p-boxbytet.Vi monterade en liten backventil (till spolarsystem) på läckoljeledningen. Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

al_panda (trådstartaren)

#6 » 10:19:15, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Hej. Angående interna dieselläckaget skulle jag börja med att lyfta på ventilkåpan. Spridarna sitter nämligen under den o ett vanligt fel är läckage på läckoljeledningen mellan spridarna. Det märks inget på gången i motorn men motoroljan späds ju ut.Det kan ju oxå läcka in från matarpumpen lr genom läckande p-box på insprutningspumpens drivaxel men börja med o lyft ventilkåpan o kolla där. Mvh Sparrow
Hej, tack för tips!

Menar du med spridarna och ledningarna mellan dem - spridarna som på bilden sitter bredvid ventilkåpan till vänster hand sida, på utsidan om ventilkåpan?

Maskinens nos är på bilden till vänster.

Problemet mitt är precis som du säger, motorn startar bra och går fint, men oljan späds ut med diesel.

Min diesel flyttpump (kallar man det så?) har en skruv i sig (syns på andra bilden). Några gissningar varför? Ser inte ut som ett misstag. Ser inte heller ut som om den skulle tillhöra där

Motorn borde änligt manualen vara en Leyland (=BLMC) 4/98NT varav 4 står för antalet cylindrar och 98 för diameter på cylinder i mm.

Inmatarpumpen är MINIMEC liksom det står i manualen också.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170906/2f34e3363da83b86229c0344c4ac4a74.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170906/44b01342ff28f5258c7b4ab1da487bb0.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170906/3f6ecf7e022def16234b2099e4e58fb0.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170906/bfb6da1b550660482c4484f13a1588bd.jpg


JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

63an

#7 » 10:30:41, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DEN skruven ska inte vara där men original ska nog rätt skruv finnas där om nu gängorna är fungerande å enligt bilderna sitter inga spridare under ventilkåpan! :myzsko:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

al_panda (trådstartaren)

#8 » 10:50:01, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Hej igen.Jag tar för givet att du har en Fordmotor i JCB :n för dom äldre har spridarna monterade som jag skrev i föregående inlägg. Mvh Sparrow
Med mina utredningsförsök hittills verkar det som maskinen skulle vara en JCB 3D MK3 som tillverkades bara 1977-1979.
Föregående versionen av 3D tillverkades 1967-1976.

Motorn borde änligt manualen vara en Leyland (=BLMC) 4/98NT varav 4 står för antalet cylindrar och 98 för diameter på cylinder i mm.

Inmatarpumpen är MINIMEC liksom det står i manualen också.

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

Sparrow

#9 » 10:59:09, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha där föll min teori med dieselläckan :ohnej: Trodde du hade en Fordmotor. Men den den där skruven som 63:an nämnde .Mysko?? Det är inte ett dräneringshål för ett läckande membran som nån tidigare ägare täppt till? :klia: Skruva väck den o kolla vad som händer. Kommer det ut diesel där så är det väl pump lr membran byte som gäller. Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

al_panda (trådstartaren)

#10 » 12:12:35, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En detalj jag kan värdera i livet är att gå runt stug hörnet och pissa utan att störa grannarna.
Tänkte på diesel läckaget på insprutnings pumpen brukar det inte vara ett hål så att bränslet läcker ut istället för in i motorn.
Göran i Björnarbo
Ja det är nog privat rum och ro som fick mig att gå för off-grid. Vilket håll man ån tittar åt i min skog, på vilken position som helst, så ser man inget annat än skog. Inga grannar varken syns eller hörs av. Det gillar jag. Andra pointen är att jag inte vill vara beroende av andras åsikter, vinster o dyl. gällande pris på el, vatten o avlopp.

Du tippar alltså på att insprutspumpen läcker in i motorn?

Då motorn gick så såg jag att det blir lite vått vid bakre vänster hörn av packet mellan topplock och motorblock. Bild här under. På bilden syns avgassystemet vid locket nära våta hörnet. Det är mindre vått på andra sidan motorn också, mellan topplock och motorblock. Troligtvis bör packningen bytas?

Har jag förstått rätt att matarpump och bränsle(för)tillförselpump är synonymer till bränslepump? Alltså på min maskin ser bränslesystemet ut såhär: bränsletank>bränslepump>insprutspump>cylinder>avgassystem? Folk talar på forumen om så många pumpar med olika namn så jag måste klara ut det för mig själv så jag förstår rätt vad jag läser.

Kan jag putsa motorrummet och alla dess delar med att spruta bensin runtom och torka med trasa/papper därefter? Manualen åtminstone säger att maskinen skulle tvättas med bensin eller alkohol. Eller hur är det bäst att putsa motorn och allt runtom motorn? Jag är utanför vattenteknik så all vatten som behövs bör hämtas bortifrån med flaskor/ämbare/vattendunkar. Annars skulle jag nog tvätta först med högpress vatten.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170906/3b963001ed6465fc931c57cf3b9f3ff7.jpg


JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

al_panda (trådstartaren)

#11 » 12:21:21, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:DEN skruven ska inte vara där men original ska nog rätt skruv finnas där om nu gängorna är fungerande å enligt bilderna sitter inga spridare under ventilkåpan! :myzsko:
Låter som om gängorna skulle ha blivit förstörda nån gång i tiden och man fulrepat det med denna skruv. Vet du vad det är för en skruv som borde vara där original? Alltså vad dess funktion är? Dränering?

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

63an

#12 » 12:37:00, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej men de där är en skruv för trä eller fiberskiva! Vet ej hur du ska klara ut de där med maskinen de fordras en massa kunnande å verktyg, så mycket vet jag! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#13 » 13:06:13, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menar är att på insprutnings pumpen , mot motorn kan det finnas ett hål där bränslet som läcker från pumpen kan komma ut i det fria istället för in i motorn . Men jag vet inte om det är så på din motor.
Ska jag spekulera skulle jag nog börja med att leta fel på matarpumpen .
En tanke om att bygga hus skulle det inte räcka med ett skapligt garage. Med ett inrett loft . Om behov av bostads hus skulle uppstå fixar du det sedan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

al_panda (trådstartaren)

#14 » 13:31:09, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:...Men den den där skruven som 63:an nämnde .Mysko?? Det är inte ett dräneringshål för ett läckande membran som nån tidigare ägare täppt till? :klia: Skruva väck den o kolla vad som händer. Kommer det ut diesel där så är det väl pump lr membran byte som gäller. Mvh Sparrow


Det där måste jag definitivt testa. Tar först ut skruven o tittar om det kommer ut diesel och därefter lägger skruven tillbaka in. Sedan öppnar jag pumpen från toppen och tar en titt på hur membranet ser ut och hur skruven sitter innanpå.

Den här bränslepumpen som har extra skruven i sig, kan denna pump tappa bränsle in i motorn/motoroljan? För den sitter ju fast i minimec insprutsspumpen.

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

al_panda (trådstartaren)

#15 » 13:39:50, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Nej men de där är en skruv för trä eller fiberskiva! Vet ej hur du ska klara ut de där med maskinen de fordras en massa kunnande å verktyg, så mycket vet jag! :skriva2:
Alltså jag förstod nog att den där skruven inte hör till maskinen över huvudtaget. Sånadär har jag använt vid bygg av terass och båtbrygga.

Jag förstod att du menade att där denna extra skruv sitter, borde original sitta en annan sorts skruv, alltså att någon skruv borde sitta där. Och att någon skulle ha ersatt original skruven pga att original gängorna gått sönder, slitit sig, el. dyligt. med denna terass-skruv helt enkelt för att den låg närmast till gubben som skruvat in skruven.

Förstod jag dig fel? Tänker du att där skruven ligger nu, borde det inte vara någon skruv, varken hål över huvudtaget?

Det blir definitivt en massa att lära sig med denna maskin. Har nog lite skruvat på bilar, mopeder och mc. Allt lär man sig. Det finns ju en första gång för allt och allihopa!

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se