Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vad för motor i min JCB 3D III -80, samt dieselläckage

50 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Sparrow

#16 » 13:41:20, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din minimeck pump har oljesmörjning från motorn så kan ju dieseln komma in den vägen. Alltså om membranet läcker. Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)



al_panda (trådstartaren)

#17 » 13:44:13, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det jag menar är att på insprutnings pumpen , mot motorn kan det finnas ett hål där bränslet som läcker från pumpen kan komma ut i det fria istället för in i motorn . Men jag vet inte om det är så på din motor.
Ska jag spekulera skulle jag nog börja med att leta fel på matarpumpen .
En tanke om att bygga hus skulle det inte räcka med ett skapligt garage. Med ett inrett loft . Om behov av bostads hus skulle uppstå fixar du det sedan.
Göran i Björnarbo
Vet inte heller om det finns ett sådant hål vid insprutningspumpen/motorn. Blir nog enklast att börja med matarpumpen. Det är visst pumpen som sitter fast vid insprutspumpen? Alltså är det matarpumpen som jag har den där extra terass-skruven iskruvad? Syns på bilderna jag skickat hit innan.

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

Stridis2

#18 » 13:45:37, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

al_panda skrev:Den här bränslepumpen som har extra skruven i sig, kan denna pump tappa bränsle in i motorn/motoroljan? För den sitter ju fast i minimec insprutsspumpen.

Läcker membranet rinner diesel ner i undre delen av pumpen. Kan det inte dränera ut via hålet (som jag gissar ska vara öppet) så kan dieseln följa hävarmen in i motorn och späda ut motoroljan.

Så korta svaret är: Ja!

Fulmecklösning: Ta bort skruven. Häng upp en burk under som samlar upp diesel som rinner ut. Kör med maskinen och häll tillbaks dieseln i tanken.

Givetvis bör du laga eller byta ut pumpen, men på detta sätt kan du börja använda och prova maskinen medan du väntar på reservdelar. Kan kanske var bra att köra ett tag och se om det finns mer reservdelar du behöver beställa. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Sparrow

#19 » 14:25:48, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova som Stridis föreslog. :thumme: Lycka till Mvh Sparrow
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Ivar Risslén

#20 » 14:43:47, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få rätt namn på de olika sakerna i bränslesystemet så är det Bränsletank- (förfilter)- matarpump-bränslefilter-insprutningspump-spridarrör-spridare- läckoljeledning-bränsletank. Förfiltret kan sitta inbyggt i matarpumpen. Det ser ut som en metallsil.

Bränslefiltren bör bytas lite då och då för att undvika stopp. De är inte så dyra som regel.

Till det troliga felet på din maskin så har du visat det på bild. Det är att det är satt en skruv i skvallerhålet på matarpumpen. Hålet är till för att förhindra att bränsle kommer in i motorn när det har gått hål på pumpmembranet. Tar du bort skruven så kommer det kanske en liten stråle med diesel genom hålet eller att det fuktar rejält.
Åtgärden är att byta till en ny matarpump.

Tillägg: Jag bommade att läsa Stridis inlägg innan jag började att svara. :ohnej:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

al_panda (trådstartaren)

#21 » 14:50:26, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
al_panda skrev:Den här bränslepumpen som har extra skruven i sig, kan denna pump tappa bränsle in i motorn/motoroljan? För den sitter ju fast i minimec insprutsspumpen.

Läcker membranet rinner diesel ner i undre delen av pumpen. Kan det inte dränera ut via hålet (som jag gissar ska vara öppet) så kan dieseln följa hävarmen in i motorn och späda ut motoroljan.

Så korta svaret är: Ja!

Fulmecklösning: Ta bort skruven. Häng upp en burk under som samlar upp diesel som rinner ut. Kör med maskinen och häll tillbaks dieseln i tanken.

Givetvis bör du laga eller byta ut pumpen, men på detta sätt kan du börja använda och prova maskinen medan du väntar på reservdelar. Kan kanske var bra att köra ett tag och se om det finns mer reservdelar du behöver beställa. :vissla:
Super! Alltså bör jag testa liksom "Sparrow" härinnan tipsade att ta bort skruven o titta om de kommer diesel.

Om hålet bör normalt vara alltid öppet och där rinner diesel ut enbart om membranet läcker, så händer detta endast då man kör motorn? Den tömmer alltså inte bränsletanken genom hålet ifall membranet läcker och hålet står öppet?

Det lär nog bli en hel del med reservdelar som behövs... har ju inte en enda hel ruta på hytten, mer exakt endast vindrutan finns överhuvudtaget. Hytten har nog den med rostat bort till 60%. Blir väl enklast att bygga själv ny hytt från början, än att börja reparera gamla hytten.

Nästa år eller så, så får man väl börja med att total renovera hela maskinen. Just nu är det viktigaste att få maskinen i användbart skick innan vintern kommer, dvs att fixa dieselläckaget, bygga bromsar som nu inte fungerar alls (0%) och göra hytten samt motorområdet snötätt.

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

al_panda (trådstartaren)

#22 » 16:53:57, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Till det troliga felet på din maskin så har du visat det på bild. Det är att det är satt en skruv i skvallerhålet på matarpumpen. Hålet är till för att förhindra att bränsle kommer in i motorn när det har gått hål på pumpmembranet. Tar du bort skruven så kommer det kanske en liten stråle med diesel genom hålet eller att det fuktar rejält.
Åtgärden är att byta till en ny matarpump.


Om hålet bör normalt vara alltid öppet och där rinner diesel ut enbart om membranet läcker - så händer detta endast då man kör motorn? Inte då motorn står stannad? Den tömmer alltså inte bränsletanken genom hålet ifall membranet läcker och hålet står öppet?

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

Ivar Risslén

#23 » 17:03:06, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt så är det på det viset att det är bara när motorn går som det läcker där. Blir det större hål i pumpmembranet så kan den inte suga bränsle från tanken och motorn stannar. Det finns ett undantag när det kan läcka bränsle där och det är om bränsletanken (ytan på bränslet) ligger högre upp än pumpen. Då blir det självtryck och det kan läcka igenom men det är inte säkert att det gör det för för att backventilen i pumpen ska öppna så behövs det ett visst tryck.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

al_panda (trådstartaren)

#24 » 18:52:21, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Normalt så är det på det viset att det är bara när motorn går som det läcker där. Blir det större hål i pumpmembranet så kan den inte suga bränsle från tanken och motorn stannar. Det finns ett undantag när det kan läcka bränsle där och det är om bränsletanken (ytan på bränslet) ligger högre upp än pumpen. Då blir det självtryck och det kan läcka igenom men det är inte säkert att det gör det för för att backventilen i pumpen ska öppna så behövs det ett visst tryck.
Jag åker till maskinen imorgon, så man får väl ta och testa detdär då.

Tar skruven bort och ser hur mycket som rinner ut. Borde väl inte bli många desiliter normaltvis? Om det börjar bli mycket bränsle ut i det fria så lägger jag bara skruven tillbaka, tills jag får en ny matarpump.

Bränslenivån i tanken är högre än var matarpumpen ligger. Då jag byter ny matarpump så blir det antingen att föra ändan av bränsleslangen upp eller att klämma den med plasttång. Ifall slangen är för tuff för plasttången så blir det riktig tång.

Varifrån beställer folk delar? Är det importören/officiella representanter, ebay eller annan webshop som gäller?

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

fourdoor

#25 » 19:28:03, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt från Tractor Spare Parts LTD som håller på med just Leyland/Nuffield/JCB.

Har köpt nästan allt man kan köpa till en 4/98NT motor där och det har funkat kanon. :thumme:

Kul med offgrid förresten, är själv halvvägs offgrid med solceller/vindkraft.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

al_panda (trådstartaren)

#26 » 12:24:59, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fourdoor skrev:Jag har köpt från Tractor Spare Parts LTD som håller på med just Leyland/Nuffield/JCB.

Har köpt nästan allt man kan köpa till en 4/98NT motor där och det har funkat kanon. :thumme:

Kul med offgrid förresten, är själv halvvägs offgrid med solceller/vindkraft.
Tack! Kollade dit men hittade inte likadan matarpump. Jag majlade dom och de ska titta om dom får tag på passande pump.

Hut stor del av årlig energi gör du själv?

JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

al_panda (trådstartaren)

#27 » 13:11:01, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste ta och fråga ifall någon känner igen vilken motor det är frågan om i maskinen min?

Enligt manualen skall det vara en BLMC / Leyland 4/98NT men på min maskin sitter matarpumpen, injektorpumpen och laddare på andra sidan motorn, än motorn som finns ritad i manualen.

Google visar att en Perkins har ofta ovannämnda delar på samma sida som jag. Kanske en Perkins 4.236? Google (jag) hittade dock inte någon precis likadan motor som jag har.

Enligt brittiska registerskylten skulle maskinen vara tillverkad 1980. Inga serienummer har jag än fått tag på från brittiska registret.

Typ alla delar i maskinrummet är röda, ifall det säger någon nåt?

Turbo är Garrett
Insprutarpump Minimec
Laddare Delco

En annan sak, vad tycker ni - borde hytten byggas av 4mm stål eller räcker det med 2mm? Vill gärna ha något skydd i skogen ifall trä råkar falla fel, maskinen falla omkull eller dyligt.

Skall det vara panssarglas/laminerat dubbelglas liksom vindrutan på bilar eller räcker det bra med singel glas liksom suttit original på alla gamla traktorer? Vet inte hur det är på nya maskiner. Skulle tippa laminerat dubbelglas?Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170911/67ab10ad1ab067d2931c3a3903ca185f.jpg


JCB 3D III ? Grävlastare totalprojekt...
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

al_panda (trådstartaren)

#28 » 12:45:47, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hittar ingen motorskylt på motorn någonstans så det blir att forska fram genom utseendet och de andra delarna som sitter fast i motorn. Här under skriver jag nummerkoder och bilder på delarna som sitter i motorn. Hoppas någon känner igen motorn.

Motorn sitter nu i en JCB 3D III som är första gången registrerad år 1980. Enligt manualen skall motorn vara en BLMC/Leyland 4/98NT men det är den knappast längre. Enligt manualen skall insprutarpumpen etc ligga på höger sida om motorn, men i min motor ligger de på vänster sida.

Cylindrar: 4st

Insprutarpump: MINIMEC
- under insprutarpumpen och ovanför matarpumpen står det CAV England.
- matarpumpen fästes med 4 bultar till motorn och locket på pumpen är fast med 5 skruvar. Matarpumpen har skrivet på locket TYPE JT eller TJ, och pumpens nedre del TYPE X.

Turbo: Garrett, MODEL NO. TA3109, CUST P/N 91036386, ATD P/N 465844-1, S/N NK0162A (skylt på delen, som sitter inuti turbos yttre skal. P/N = part number medan S/N = serial number)
- Yttre skalet på turbon har nummer 409595 41
- Aluminium delen som för avgaserna från aluminium-manifoldet som sitter fast i motorn, till turbon - har nummerkod 91032019 (sista nummern 8 eller 9)
- Aluminium manifoldet som sitter fast i motorn och tar in avgaserna för att föra avgaserna vidare till ovannämnda del - har nummer 91030378 och ett "stämpel" med nummer 84 (årsmodell?)

Röda delen bredvid motorn där bak på högerhandsida, dit överflödsbränsle transporteras från insprutarna, har en skylt som säger Type 539-2 och serienummer MB ?84 (varav ? är okänt tecken, nummer eller bokstav, troligtvis nummer)

Laddare: Delco, made in france
- 45A ström

OBS. lägger till bilderna från mobiltelefon. Nu är jag på datorn.
- lägger till nya nummerkoder osv hit på första inlägget vartefter jag hittar fler-
Senast redigerad av al_panda 14:56:21, 22-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
JCB 3D III 1977-1979? Grävlastare...Totalprojekt...
al_panda
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:52, 02-09-2017
Ort: Nyland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: JCB 3D III 1977-1979?

Eriksson87

#29 » 12:53:00, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken maskin sitter/satt den i? Bara den infon underlättar lote

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

Göran Ekman

#30 » 12:59:47, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara som så att det hänger ihop med den här tråden. Vill bo "off-grid" in i skogen och har därför skaffat min första maskin. Men vilken maskin är det?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se