Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig 960 -87 service

24 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

guzzi (trådstartaren)

#1 » 13:19:17, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Efter att ha inhandlat en gammal linjemaskin 960 så står man där och behöver göra lite service och reparationer ju :mrgreen: Har bara lite kopierade ( dåliga ) blad från på instruktioner för den med ett fåtal tecknade bilder och lite vag info hur och var ungefär service skall göras. Är det någon här som kan ha lite mer info, nån verkstadsmanual eller dylikt att tillgå?? Betalar gärna för att få kopiera isåfall, är ju precis hopplöst annars. Läst lite här på att byta det på den och det på den men vet ju inte ens vilket som är vad av alla pumpar och pluggar å annat. Så är det nån vänlig själ som har nån hjälp att ge vore jag tacksam.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960



Kotten

#2 » 19:23:09, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huddig 960 bruksanvisning
Har du kollat på denna? Kanske är något bra med :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

guzzi (trådstartaren)

#3 » 20:24:24, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Kotten, har kollat på den, är nog från den som mina kopierade blad är från.

1 person gillar det här inlägget.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

ac tc

#4 » 10:20:43, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är osäker och oerfaren så kan det vara väl investerade pengar att låta verkstan göra det du är osäker på.
- det är många dyra prylar som kan bli skrot om du gör fel.
Har du nån service historik på den?
- och börja inte laga sånt som är helt bara för att nån har bytt nån pryl, det finns alldeles för få Huddig åkare/ meckare på forat för att
man ska kunna dra några speciella slutsatser om typ fel mer än kabelhärvan i midjan.
Min erfarenhet av att ha pratat med en huddig meckare är att det är enkla men ofta svårfunna elfel ( glapp, kabel brott, lossnat från anslutningen..)
samt ägarnas egna försök att åtgärda dessa genom att bygga om som är vanligast.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

guzzi (trådstartaren)

#5 » 21:41:30, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ac tc, kloka ord alltihop. Varken utan erfarenhet eller osäker när det gäller att laga och serva, varesig det gäller bil, mc, traktorer, lastbilar eller flygplan. Vet var mina begränsningar är och lämnar därför bort arbeten när min tid eller kunskap är begränsad.Dock vill jag gärna ha fakta innan jag lagar eller servar
något, tror nog att du vill ha oljemängd till din Ford 4000, moment när du ska dra toppen efter packningen skjutit. Så därför sökte jag här då det verkar finnas mycket kunnande om Huddig ( och mycket annat )
Får väl fortsätta söka vidare.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

CountyBruff

#6 » 22:20:12, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad mer kan man begära, det mesta, om inte allt du behöver veta servicemässigt står i instruktionsboken.
Hur ska vi kunna hjälpa dig att laga fel när vi inte vet vad som gäller?
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

ac tc

#7 » 10:51:19, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har rätt i att det inte finns mkt Huddig info att få tag på här på Maskinisten, varför vet jag inte men
det beror nog på att mängder av kunskap om tex volvo 6300 kommer ifrån att folk meckat med Volvos övriga lastmaskiner. Sen så står volvo högt i kurs här också..( 6300 har ju närmast kultstatus.)
Det ät också relativt få huddigar som hamnat hos privatpersoner samtidigt som dom fortfarande tillverkas och det finns en fungerande service organisation ( Staffare ) vilket innebär att behovet inte är så stort kanske.
- Nu tror jag att det kommer att ändras då det börjar finnas många maskiner i prisklassen som vanliga kan tänka sig att köpa.
Samtidigt så är dom komplicerade i vissa delar, hydrostat, mkt el, dom är inte byggda på nån basmaskin osv.
- det är priset för världens bästa traktorgrävare helt enkelt.
Jag är ganska säker på att du kan köpa dokumentation via staffare. Även Huddig själva som är en liten organisation typ 100 pers kan vara värt att fråga, det är inget miljardföretag med 18000 mäniskor som växeln kan välja mellan.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#8 » 11:00:46, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

guzzi skrev:Tack ac tc, kloka ord alltihop. Varken utan erfarenhet eller osäker när det gäller att laga och serva, varesig det gäller bil, mc, traktorer, lastbilar eller flygplan. Vet var mina begränsningar är och lämnar därför bort arbeten när min tid eller kunskap är begränsad.Dock vill jag gärna ha fakta innan jag lagar eller servar
något, tror nog att du vill ha oljemängd till din Ford 4000, moment när du ska dra toppen efter packningen skjutit. Så därför sökte jag här då det verkar finnas mycket kunnande om Huddig ( och mycket annat )
Får väl fortsätta söka vidare.

Smörjschemat skulle då duga åt mig.
Maskinen är komponentbyggd så tex åtdragningsmoment för en topp letar du enklast fram genom att söka på motortypen, i ditt fall valmet 411 nånting osv.
- Huddig tillverkar i princip endast dom stora plåtdelarna, motor, trans, hyd osv köper dom av andra och monterar sedan ihop en maskin. ( låter enkelt men..)
Tror inte du hittar mer än du hittar på maskinisten, jag har då inte lyckats..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Håkan.E

#9 » 20:31:09, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar rekommendera att man kontaktar Staffare och beställer en reservdelskatalog och instruktionsbok.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

guzzi (trådstartaren)

#10 » 17:05:57, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De arbeten som står för dörren med nyförskaffad maskin med dålig/obefintlig servicehistorik är ju såklart rena olje och filerbyten, läckande kolvar, glappande apskallar och en huddiglift ( 1100 ) som inte varit i drift på ett bra tag. Därför jagar jag då först servicepunkterna för oljorna, var tapp-pluggarna, nivåpluggarna och påfyllningarna sitter, hur mycket där ska i, jag tror ni fattar. Hittade ett hydrauloljeläckage i framkant på ventilpaketet som sitter fram under pumparna när jag släppte ner bukplåten. Ska se om jag lyckas lägga in en bild på det. Kunde va bra att veta om där kanske är trycksatt där så man inte river det å olja å prylar ligger på hela gårdsplanen ;) Får väl göra som du skriver Håkan, beställa lite från Staffare. Är instruktionsboken hyfsat utförlig eller är det bara typ den som finns här på download förr 960:n?
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

guzzi (trådstartaren)

#11 » 17:35:20, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror vi är inne på samma linje där, ac tc, med Huddig vs Volvo. Har kört 6300 för en massa år sen och det ända jag kan komma ihåg som imponerade var styrka framåt in i materialet med lastaren, annars var jag inte så jag skulle höja den till skyarna. Trivs betydligt bättre i denna gamla Huddig då med i stort sett all annat då. Fick rätt många timmar i en Lännen 8600-06 med några tusen timmar på mätaren, fantastiskt fin maskin men spelar ju i en helt annan liga än dessa reliker. Hade man haft 5 mille för mycket så hade där utanvidare stått en ny Huddig här men känns lite overkill som gårdsmaskin.

CountyBruff, gissar din 760 är annerlunda än min 960, en något mindre maskin med andra pumpar mm av vad jag kunnat se på bilder. Har du någon info som kan vara till hjälp så tar jag tacksamt emot. Du har förmodligen haft din maskin betydligt längre än jag och hunnit beta av en del bitar på den. Huvudkomponenterna har vi ju gemensamt.

Fasiken åsså, kvittar hur jag trycker på ”infoga bild” så går den inte vidare så jag kan lägga upp nåt. Grrr.

1 person gillar det här inlägget.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Håkan.E

#12 » 18:02:46, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

guzzi skrev:Är instruktionsboken hyfsat utförlig eller är det bara typ den som finns här på download förr 960:n?

Den är lika som den på download.
Där har du bilder på avtappningar och nivåpluggar m.m. om du kollar på "skötsel och underhåll"
Det mesta stämmer nog mot din maskin.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

CountyBruff

#13 » 20:33:55, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min första Huddig 960 köptes 1984, chassienr. 44. nästa 1988.
Min nuvarande 760 har jag bara kört 9000 h.
En grej som kostat många 960-ägare dyra pengar är då de blandat ihop slangarna som hänger över framaxeln.
Den ena är tömning till motor, den andra till pumpväxellådan. Ingen märkning under många år.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

guzzi (trådstartaren)

#14 » 12:57:44, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddade ner bruksanvisningen här och jodå, det är där mina blad kommer ifrån. Vid hand gav det ett par extra blad till samlingen men inget större. Ni måste ju medge att "bilderna" på grejorna inte håller någon högre klass, en ungefärlig position får du men inte att detta är tapp-pluggen, nivåplugg, rätt mycket gissning där. Som du skriver CountyBruff det här med slangarna, var finner man det??? Är det så att du öppnar en avtappning ( någonstans ?? ) och slangen är förlängningen på utloppet? Var sitter dessa tapp-pluggar? Hade ju varit enkelt att lägga upp med bilder här på forumet för de olika maskinerna ( inte bara dessa Huddigar som vi snöat in på ) ett litet servicebibliotek. Är ju så lätt idag med mobilen att plåta när man är där och rotar. Själv dokumenterar jag massor när jag river något, bilar, hus mm. Får väl bli nästa projekt när jag väl finner ut alla detaljer så småningom till 960:n.
Bild
Bild
Här bilderna på läckaget i framkant när jag fällde främre bukplåt, någon som känner igen det? Behöver man tappa hydrauliken för att åtgärda mån tro?
Nähä, nu skiner solen 5 minuter så då får man väl sno sig ut och riva av tiltkolvarna på lastaggregatet å få det tätt nån gång.
guzzi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:03, 09-12-2012
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960

Håkan.E

#15 » 18:20:25, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:En grej som kostat många 960-ägare dyra pengar är då de blandat ihop slangarna som hänger över framaxeln.
Den ena är tömning till motor, den andra till pumpväxellådan. Ingen märkning under många år.

Har för mig att det är tre slangar kylvatten, pumpväxelåda och motorn. Om man följer slangarna så ser man vart dom går, så tar man det lite lugnt och metodiskt så är det inga problem.
Man bör förövrigt se på färgen på vätskan var i från den kommer.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se