Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Läckage Bosch dieselpump BM 1113

36 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

fredrikolofsson

#16 » 10:38:19, 12-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan också vara så enkelt att matarpumpen läcker och fyller insprutningspumpen med diesel !

Mvh fredde
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38



M_Persson

#17 » 18:26:50, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har lite av samma problem fast det rinner ur olja vid drivningen. Och inte lite heller. Var torrt när jag köpte traktorn så jag fyllde på, men det fanns ju en anledning till att det var torrt. Oljan var nämligen borta från stickan efter någon dag.

Någon som har storleken samt typ av tätning så jag får byta den? Så tråkigt när det droppar olja om traktorn.
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

OL

#18 » 23:04:39, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar på en gammal tråd! Har problem med läckage från fästet för spridarrören, gissningsvis o-ringen nr 35 på bilden som finns på första sidan i tråden. Är det någon som vet dimensionen på denna? Vill helst inte demontera innan jag har nya för att inte riskera långt stillestånd... Men lyckas inte hitta dessa o-ringar som reservdel. Inte heller swecon kunde hitta i sina gamla volvoregister...
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL

#19 » 19:52:17, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som hade nån aning om detta?
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

torbjorn_forsman

#20 » 22:41:34, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är knappast troligt att man hittar några smådelar till insprutningspumpen i Volvos reservdelskataloger, man får nog gå till Bosch-dokumentation för att hitta sådant.
Är du säker på att nr 35 är en O-ring och inte en kopparpackning?
De Bosch reservdelskataloger jag har är ganska magra på uppgifter om radpumpar, inga packningar eller smådelar finns med utan bara detaljnummer på större delar.
Kolla typbeteckning eller nummer på pumpen, så kan nog någon som har tillgång till mer detaljerade Boschkataloger hitta uppgifter.
Det närmaste jag kommer är två möjliga beteckningar på hela pumpen. PE 3 B 80 E 310 RS 1337/11 eller 1461/11. De två pumparna verkar vara identiska så när som tryckventilen och dess fjäder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

OL

#21 » 23:22:07, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae, helt säker på att det är en o-ring är jag inte. Enligt lokala meken som har skruvat på såna här så är det en o-ring. Och något annat nr än 35 i bilden kan jag inte se att det skulle kunna vara. Ska kolla upp typbeteckningen.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL

#22 » 22:59:42, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på den aktuella pumpens typskylt. Vet inte om det leder någon vart...


Bild

Bild
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

ls76

#23 » 00:26:47, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring till Dieselmeken i Aneby så får du svar vad det ska vara för slags packning. Tel. 0380 41100
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

OL

#24 » 15:09:49, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt! Nu är de på väg hem till brevlådan! Tackar!

2 personer gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL

#25 » 21:51:29, 25-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var jobbet utfört! Tyvärr inga bilder. Men för den som hittar tråden och behöver råd om hur en gör:

1. Blås rent, och fortsätt med det tills skruvarna är lossade. Håll rent.
2. Lossa spridarrör och låsklamporna.
3. Lossa skruvarna. Lyft bort extremt försiktigt då det sitter lös fjäder med lös liten liten metalltjofräs när man lyfter.
4. Plocka bort fjäder med metalltjofräs. Ta ur centrumpinnen under fjäder samt kopparbrickor.
5. Jucka loss den ihåliga metallkropp som nu finns i hålet. Längst ner på denna finns ett spår där oringen ska sitta. Plocka bort den gamla o-ringen och i med den nya.
6.Återmontera i omvänd ordning. Håll rent och se till att alla delar är rena.

Nr 35 på bilden var en kopparbricka och ingen oring. Oringen finns inte preciserad på detaljbilden i tråden, men sitter i botten av del 34.

2 personer gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

HenkeBoy

#26 » 15:49:59, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Fortsätter i samma tråd...

Insprutningspumpen på skogsboxern var full med vatten och en skvätt diesel vid köp. Har försökt suga ur det värsta och sedan fyllt på olja, men tyvärr verkar det inte försvinna någonstans. Nivån bara ökar.

Det står om ett nivårör / skvallerrör i instruktionsboken, var finns det? Kanske något sådant är tätt misstänker jag.
Hittar inget sådant på sprängskisserna.
Nån som har en bild på detta? Man kan varken se eller känna på baksidan pumpen...


/Henke
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

jörgen.ottosson

#27 » 18:22:15, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter på baksidan av pumpen, närmast regulatordelen, och mynnar ut nära undersidan.
(OBS du kan fylla olja i både regulator och pumpdelen, båda har oljestickor, men bara pumpdelen har ett utlopp....det du fyller i regulatorn över nivå, blir kvar)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

HenkeBoy

#28 » 15:34:49, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det sitter på baksidan av pumpen, närmast regulatordelen, och mynnar ut nära undersidan.
(OBS du kan fylla olja i både regulator och pumpdelen, båda har oljestickor, men bara pumpdelen har ett utlopp....det du fyller i regulatorn över nivå, blir kvar)

Tack Jörgen för svar!

Ska demontera lite huvplåtar, verktygslåda å annat jox som är i vägen och se om man kan komma åt och rengöra. Skulle vart susen med högtrycken, men det är ju vinter...

Ja just, synd att det är i regulatorn det var mest vatten. Skulle vart bra med en tapp-plugg i botten... Var gott om issörja däri!


Det där röret på framsidan pumpen med en kran på då, vad är det till för??
Pos 13 (14-20)
http://www.traktordelar.nu/bm350-insprutningspump.htm
Användarvisningsbild
HenkeBoy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:45, 18-03-2006
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat Allis 345-B
John Deere 2450 4WD -87
BM 230 Victor -56
BM 350 Skogsboxer -60

ls76

#29 » 16:14:56, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenkeBoy skrev:
jörgen.ottosson skrev:Det sitter på baksidan av pumpen, närmast regulatordelen, och mynnar ut nära undersidan.
(OBS du kan fylla olja i både regulator och pumpdelen, båda har oljestickor, men bara pumpdelen har ett utlopp....det du fyller i regulatorn över nivå, blir kvar)

Tack Jörgen för svar!

Ska demontera lite huvplåtar, verktygslåda å annat jox som är i vägen och se om man kan komma åt och rengöra. Skulle vart susen med högtrycken, men det är ju vinter...

Ja just, synd att det är i regulatorn det var mest vatten. Skulle vart bra med en tapp-plugg i botten... Var gott om issörja däri!


Det där röret på framsidan pumpen med en kran på då, vad är det till för??
Pos 13 (14-20)
http://www.traktordelar.nu/bm350-insprutningspump.htm

Den kranen öppnar du när du luftar insprutningspumpen efter filterbyte eller när du kört bränsletorrt.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

TobbeO

#30 » 18:08:47, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OL skrev:Då var jobbet utfört! Tyvärr inga bilder. Men för den som hittar tråden och behöver råd om hur en gör:

1. Blås rent, och fortsätt med det tills skruvarna är lossade. Håll rent.
2. Lossa spridarrör och låsklamporna.
3. Lossa skruvarna. Lyft bort extremt försiktigt då det sitter lös fjäder med lös liten liten metalltjofräs när man lyfter.
4. Plocka bort fjäder med metalltjofräs. Ta ur centrumpinnen under fjäder samt kopparbrickor.
5. Jucka loss den ihåliga metallkropp som nu finns i hålet. Längst ner på denna finns ett spår där oringen ska sitta. Plocka bort den gamla o-ringen och i med den nya.
6.Återmontera i omvänd ordning. Håll rent och se till att alla delar är rena.

Nr 35 på bilden var en kopparbricka och ingen oring. Oringen finns inte preciserad på detaljbilden i tråden, men sitter i botten av del 34.

Hej!
Jag är i samma läge nu.
Var punkt 5 svår att få loss, få upp metallkroppen.
Hur hårt skall nr 37 sen dras?
TobbeO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:14:43, 11-02-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 620


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se