Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Läckage Bosch dieselpump BM 1113

36 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

zebrano (trådstartaren)

#1 » 15:40:00, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har läckage vid drivaxeln in till dieselpumpen. Det är en G612 från 1966, med motor BM modell 1113. Pumpen är från Bosch, men jag har ingen exakt benämning på denna.

Läckaget är värre när maskinen stått oanvänd en tid och det blir bättre när man kört den en stund. Det är nästan tätt efter 5-10minuter på tomgång. Men inte så tätt att man är nöjd...

Jag gissar att det är en tätning som torkat. När den fuktas med diesel en stund så sväller den och tätar lite bättre. Låter det rimligt?

Min fundering är om detta är något man kan fixa? Någon som har erfarenhet av samma problem?
Bild
Senast redigerad av zebrano 14:48:16, 23-03-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
zebrano
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:55, 13-03-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM G612



LM840x

#2 » 18:50:12, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ett problem med läckage är dagens diesel som är väldigt torr.Jag brukar tillsätta lite tvåtaktsolja i dieseln . det har då minskat läckaget för mig ,samt det tätar inne i pumpen speciellt äldre maskiner som var gjorda för en fetare diesel.Man hör skillnad i motorn när man använder tvåtaktsolja den knackar inte lika hårt och får tillbaka förlorad kraft..
LM840x
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:07, 24-03-2012
Ort: Kiruna
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Lm840TD61

jörgen.ottosson

#3 » 20:10:26, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkomman båda två.

"Dieselläckaget" går att åtgärda, byt tätning. Men .... det ska inte vara diesel där, det borde vara motorolja. :grin: ....har du kollat nivån i pumpen? ( det är troligen två stycken en på regulatorn, en på pumpens "vevhus")

När du fyller vevhuset så finns det ofta ett skvaller rör som, övernivå kan rinna ut genom, det är nog i de att överfylla något för att tvinga ut lite diesel och få lite mera olja för att smörja pumpen.

Tvåtaktsolja i diesel ed. ska inte behövas längre (om det ens någonsin gjort det) .....det finns ett antal trådar, och åsikter, om detta sedan tidigare .... :snow: .....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

zebrano (trådstartaren)

#4 » 10:14:21, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren!

Det är väl ganska logiskt att läckage minskar om man blandar i lite olja. Men om det har diskuterats flitigt i andra trådar, så lämnar vi det ämnet...

Jag borde nog ha gjort lite research på hur en dieselpump är uppbyggd innan jag startade denna tråd, men man är ju av naturen lat :smile:

Nu har jag rotat fram en sprängskiss på min pump och det blev uppenbart, även för mig, att jag har diesel där det borde vara olja. Om jag har olja där istället kommer det säkert att läcka mindre vid drivaxeln också. Om jag tolkar skissen rätt ser det ut som man måste ta ut "kamaxeln" ur pumpen för att byta tätning (nr 56 = tätningx2?). Kan det stämma? Är det lämpligt att ge sig på?

Kollade lite snabbt på pumpen i morse och det finns mycket riktigt två nivåmätare (regulator och vevhus). Ska ta en närmare titt på dessa, men jag är rätt övertygad om att jag bara har diesel där nu! :eek:

Det inre läckaget, är det ett problem som måste fixas? Beror kanske på hur mycket det läcker. Eller kan man leva med det och hålla bättre koll på oljenivån framöver?
Bild
Senast redigerad av zebrano 12:37:27, 26-03-2012, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
zebrano
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:55, 13-03-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM G612

jörgen.ottosson

#5 » 17:43:16, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pröva fyll med olja först, och se....är det bara innre läckage då så kan du nog leva med det.

Du ska inte demontera kammen för att byta tätning, du demontera kopplingen och gaveln. ( ska du demontera kammen så, måste du först riva regulatorn och sedan spärra upp pumpelementen med ett verktyg, plåtbit, så de stannar i upplyftläge innan du kan demontera.....onödigt jobb om du inte ska renovera hela pumpen.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Joendenandra

#6 » 21:01:35, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska jag var ännu latare och fråga var du fått tag på den där sprängsskissen? :cool2:
Användarvisningsbild
Joendenandra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:42:37, 04-10-2011
Ort: Huskvarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Alla Husqvarna åkgräsklippare (i jobbet)
Volvo BM 350 Boxer [traktorgrävare]

Ivar Risslén

#7 » 22:12:04, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara här tro? http://www.traktordelar.nu/bm350-insprutningspump.htm

Här är första sidan, mycket bra att ha skisser m.m. http://www.traktordelar.nu/index.htm
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Joendenandra

#8 » 06:54:35, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Ivar! Nu är det bevisat att lättja lönar sig :thumme:
Användarvisningsbild
Joendenandra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:42:37, 04-10-2011
Ort: Huskvarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Alla Husqvarna åkgräsklippare (i jobbet)
Volvo BM 350 Boxer [traktorgrävare]

zebrano (trådstartaren)

#9 » 11:31:55, 27-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade sprängsskissen här på maskinisten, under Downloads, Volvo BM osv. Där verkar det finnas lite av varje också :smile:

Har kollat nivåerna i pumpen nu och i regulatorn var det "torrt" (i varje fall syntes inget på stickan). I vevhuset var det "rätt" nivå, men i princip ren diesel.

Återkommer när jag fyllt på med olja och testkört. Hoppas på att läckaget vid drivaxeln kan hålla sig på en rimlig nivå, när det är olja istället för diesel. Annars får det bli byte av tätning i varje fall.
Användarvisningsbild
zebrano
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:55, 13-03-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM G612

zebrano (trådstartaren)

#10 » 12:09:12, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering på denna tråd.

Gick bet på att få upp locket till pumpens oljepåfyllning. Om någon har ett bra tips på detta, så mottages det varmt. Det är ett infällt skruvlock med ett spår i, se sprängskissen i tidigare inlägg. Sitter som berget :/

Nu fyllde jag ändå pumpen via öppningarna för mätstickorna istället. Lite pilligt, men det funkade. Mycket riktigt, som Jörgen skrev, finns ett skvallerrör på baksidan av pumpen, så jag fyllde på tills det slutade droppa diesel. Resulterade i något hög nivå, men inte mycket.

Resultat? Ja, inte så tokigt. Torkade av runt drivaxelgenomföringen, körde maskinen i drygt 2h, inspekterade och kunde inte se något läckage. Så om det inte läcker kopiöst mycket internt i pumpen, kommer jag nog undan med att titta till oljenivån någon gång ibland. :smile:
Användarvisningsbild
zebrano
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:55, 13-03-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM G612

Mikael.Johansson

#11 » 15:20:00, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt handboken ska man fylla på 1-2 dl olja i pumpen, främre oljestickan, var 125:e driftstimma, överskottet kommer att rinna ut genom skvallerröret.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

zebrano (trådstartaren)

#12 » 16:02:52, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Mikael! Man ska alltså fylla via hålet för mätstickan? Då lider jag ju inte av att pluggen sitter där den sitter... :thumme:

Letade på downloads och hittade instruktionsboken. Den kommer man ha nytta av! Som jag förstår saken är det ingen risk att överfylla, eftersom det finns ett "breddavlopp". Gäller bara att komma ihåg en regelbunden påfyllning... :smile:
Användarvisningsbild
zebrano
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:55, 13-03-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM G612

dieselbrynte

#13 » 16:54:53, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

zebrano skrev:Tack Mikael! Man ska alltså fylla via hålet för mätstickan? Då lider jag ju inte av att pluggen sitter där den sitter... :thumme:

Letade på downloads och hittade instruktionsboken. Den kommer man ha nytta av! Som jag förstår saken är det ingen risk att överfylla, eftersom det finns ett "breddavlopp". Gäller bara att komma ihåg en regelbunden påfyllning... :smile:

Tror att själva grundproblemet är att pumpelementen släpper igenom men det finns ju alla möjliga oljebehandlare idag så prova att slå i lite omega 909 i pumpen ihop med sånt där som mjukar upp tätningar, fast vet inte om det är lädertätning lr gummi på din pump, men i vilket fall som helst så är det mig veterligen samma tätning på både 1053motorn och 1054 som det är på 1113 å 1114, hade en bm 36 med boxerpump en gång i tiden som gick som fan efter konvertingen men i stort sett alla de gamla boschpumparna ser ju lika ut och skulle tro att mycket prylar är plug an play från pump till pump...lycka till iaf...
dieselbrynte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:18, 12-03-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A921B materialhanterare

jörgen.ottosson

#14 » 17:50:24, 02-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

va bra att det troligen löst sig. :thumme:

(...locket med spår, är troligen pluggen för att komma åt att justera centrifugalregulatorns fjädrar..... )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

misterboxer

#15 » 15:36:35, 09-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har en BM boxer 350,1113. Vad har pumpen på sprängskissen för beteckning. Försöker hitta en firma som kan hjälpa mej.
Matarkolvarna (3) har fastnat i övre läget. Olja finns nu i bägge nivåstickorna. Traktorn har stått i 5-6 år. Någon som har ett tipps
hur jag på bästa sätt få kolvarna att släppa. Har använt 556 i pumphuset. Jobbar i " den blå hallen" så jag vill försöka undvika att meka bort pumpen. :vissla: :driver:
misterboxer
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:56:07, 31-10-2013


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se