Om du läser Valmet 6000 trådarna på forumet så ser du att det är i huvudsak kronhjulet i diffen som ger upp. Visst, det blir större
dragkraft med inkopplad diff men skulle ändå inte påstå att spärren har nån avgörande betydelse till haverierna. Använde aldrig diffen själv och ändå rasade det. Den största orsaken är nog att man belastar en klen bakaxel med allt för stor vikt. Vill minnas den var klassad för tio ton och det är väl
ungefär där man hamnar om man utnyttjar maskinens tillgängliga krafter. Axeln som sådan håller väl nog för det mesta men det är inälvorna(kronhjulet) som är problemet. Eller kanske det är från pinjongen som det hela börjar... Den härdade ytan spricker bort från kuggar på pinjongen och orsakar punktlaster på kronhjulets kuggar så de strittar. Och dessa kan man ha en välutrustad verkstad att tillverka åt sig bara man har en förlaga. Reservdelar är nog svåra att hitta, men tappar, bussningar på aggregaten fixar nog vilken verkstad som helst. Bussningarna är nog helt standard med 5mm godstjocklek så de hittas nog på diverse hyllor. Valmet motor i den jag hade... Inga egentliga problem med motorn under de 15 år vi hade den.
Största problemet med maskinmodellen är nog kronhjulet och hydraultanken. Eventuellt rambalkarna på sidorna om motorn, men de fixar man rätt enkelt.