Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

valmet 7000 köpråd

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

andpan (trådstartaren)

#1 » 09:51:06, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Är spekulant på en valmet 7000 och tänkte kolla om det finns någon här som har en och hur dom funkat? vanliga fel , tillgång till reservdelar , och gärna lite allmänt om dom .
ska tillägga att jag varit och tittat på en huddig 760 (äldre modell) och blev väl inte tok imponerad, kanske på grund av allmänna skicket inte var det bästa,
men storleken på maskin är perfekt för mitt ändamål,
andpan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:29:19, 24-01-2012
Ort: Storuman
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Jcb 411b
Deutz agrotron 105mk3
Case cx50



Rento84

#2 » 00:02:57, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en -90:a, ca 16 600 timmar men har bara haft den ca 1,5 år, har inte gjort så mycket annat än kört...peppar peppar, ta i trä. Lite tjall med de elektriska men det var inget värre än bristande kompetens från min sida :snow: Tycker det är en trevlig maskin men jag har i och för sig ingen annan tg att jämföra med.

Transmissionen lär vara en svag punkt.

Vet inte så mycket mer.

Finns nog någon annan tråd där 7000 behandlas.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

andpan (trådstartaren)

#3 » 20:41:14, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Tack för infon . Intressant att höra att det inte varit några större problem .
Den som jag ska titta på är det repad låda i , har också läst mig till att det ska vara den svaga punkten.
Dom trådar jag hittat tror jag är några år gamla , tänkte bara försöka uppdatera lite om hur maskinerna funkat och hur det är med tex reservdelar , om det får att få tag i någonting till dom .
Karosseridelar och sånt förstår jag att det är kört men filter ventilpaket osv, om det fortfarande går att få tag i.
andpan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:29:19, 24-01-2012
Ort: Storuman
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Jcb 411b
Deutz agrotron 105mk3
Case cx50

Scania bonden

#4 » 22:32:18, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det var exakt denna mod, men nån av dom har haft en rysligt dålig bakaxel, ffa kronhjulet vill jag minnas att det har varit krångel med, och givetvis pinjong också.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Rento84

#5 » 05:41:57, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Vet inte om det var exakt denna mod, men nån av dom har haft en rysligt dålig bakaxel, ffa kronhjulet vill jag minnas att det har varit krångel med, och givetvis pinjong också.


Är väll Valmet 6000 som det gäller.

Filter och dylikt är väl inga märkvärdigheter och går att få tag i.
Användarvisningsbild
Rento84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:48, 08-08-2013
Ort: Larsmo, Österbotten, Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: På godset: Valmet 665, 6400 & 7000 + annat skrot i olika form

Utanför godset: Ponsse SCORPION & ELK

Hermelin

#6 » 15:16:51, 03-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejandpan ! Är själv ute efter en mindre grävlastare, äger en gammal hymans 65 årsmodell är egentligen inget fel på den, men skulle gärna förnya mig efter drygt 40 års ägande av den maskin. Att hitta en mindre maskin är inte lätt idag eftersom jag har mina krav. Valmet 6000 har varit min önska eftersom den skulle bara vara en gårdsmaskin. Valmet 6000 har inte fått så högt betyg på grund av den svaghet som finns i bakaxeln, det är de uppgifter som jag har fått av 6000 ägare. Har varit kontakt med Valmet 8000 ägare han hade problem att få tag på något i hydraulpaketet, tanken fanns att jag tänkte köpa den. Man blir lite avaktande då man hör sånt. Har även titta på Valmet 7000 den hade mycke teknisk utrustning när den kom. Han har repat motor för 25 tusen kanske är det normalt, de kan jag inte svara på. Har pratat med en försäljare om 7000, och han nämde att det fanns en svaghet i bakaxeln, och den borde man koppla ifrån för att undvika att köra sönder den. Han nämde att många körde dessa maskiner men just den delen var trasig, så det är något man bör kolla upp innan man köper en 7000. Det var ett råd han gav mig. Så jag fortsätter att söka vidare. Du får gärna höra av dig när du har hittat något. Lycka till. Mvh ms
Hermelin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:30:32, 02-12-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare

Trajja

#7 » 23:41:16, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag undrar om det blev någon Valmet 7000 för din del och hur det har fungerat?jag har en själv med lite små egenheter men väl fungerande stark maskin. Min erfarenhet är att det är mycket avancerad maskin för sin ålder och att spakarna kan. Ara tjuriga och behöva service/rengöring. Ofta på gamla maskiner är det mycket special lösningar från tidigare ägare som kan vara svåra att förstå eller få att fungera. Meddela gärna hur det gått för dig.

Vänligen Niklas
Trajja
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:23, 09-10-2020
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Valmet 7000


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513, fredriksberg och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se