Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig Hydrostat

37 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ac tc

#16 » 20:19:50, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det vore klokt med ett telefonsamtal till staffare å få lite råd.
- tveksam till att den verkligen skiftar till hög och att hydrostaten är begränsad på nåt sätt. Den tror att det är hög och att det går tungt tex. ( nu gissar jag friskt..)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Håkan.E

#17 » 21:25:57, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Den röda ATF/oljan i en power-shift-växellåda blir svart-aktig om det slirar på lamellerna i kopplingspaketen. Om oljan är "klar-röd" eller "svart-aktig" (sotig från brända lameller) ser du på oljestickan

Enligt instruktionsboken så ska det vara API_KLASS CE i växellådan om det är en med lameller.
Har man mekaniskväxellåda så ska det vara API KLASS GL5 SAE 90 med LIMSLIP-tillsats, enligt instruktionsboken.

Bild
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

akkamaan

#18 » 04:22:27, 02-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan.E skrev:Enligt instruktionsboken så ska det vara API_KLASS CE i växellådan om det är en med lameller.

Coolt!
ATF eller Automatic Transmission Fluid, är ju en ganska gammal oljetyp som har varit vanliga i power-shift lådor, automatiska växellådor, Stromberg-förgasare, styrservosystem etc. Tanken med rödfärgen har varit att kunna särskilja läckage frå tex motorolja eller andra transmissionsoljor.
Det är säkert så att det finns andra oljor idag med lämpliga friktionsförstärkande tillsatser.
Det är dock alltid rätta att använda den olja maskintillverkaren rekommenderar. Lite okonventionellt kanske att man rekommenderar en enkel API CE/CD för en powershiftlåda, men det kan ju vara så att växlng inte är lika frekvent i eh Huddig-grävare som i en skotare med power-shift eller en automatväxlad bil. C i CE/CD-beteckningen står för dieselmotorer vilket i och för sig borgar för lite tuffare tag.
Men det innebär ju inte att oljan inte "bränns" när lamellerna slirar, och det borde kunna synas på oljan om man jämför med en fabriksny olja...
"ah come on"
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#19 » 01:46:33, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorolja typ CE eller ärligt sagt motorolja överhuvudtaget brukar inte användas i powershiftlådor.
- däremot så brukar dom klara GL-4 kraven om det är olja av C typ så dom funkar i de flesta mekaniska lådorna.
Hursomhelst..
- det finns inte en chans att komma med råd om vi inte vet vilken typ av hög/ låg låda som sitter i maskin!

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

joelericsson

#20 » 11:41:20, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan till 99% säga att en 960 från 1990 inte har powershift. Den enda 960 jag sett med powershiftlåda har också haft iqan, minispakar och det "nya" grävaggregatet. Står det dessutom i tillhörande instruktionsbok att den ska växlas stillastående så är jag 100%

1 person gillar det här inlägget.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

Håkan.E

#21 » 18:01:54, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 960-69 är det 1160:s drivlina men jag har en HTC-box som styr driften.
Jag är också övertygad att han har en mekanisk växellåda.
I sidopanelen så tror jag att du har en aluminium låda som du kanske ska skicka till Alfta produkter för lite översyn.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

samme83 (trådstartaren)

#22 » 18:36:22, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

joelericsson skrev:Jag kan till 99% säga att en 960 från 1990 inte har powershift. Den enda 960 jag sett med powershiftlåda har också haft iqan, minispakar och det "nya" grävaggregatet. Står det dessutom i tillhörande instruktionsbok att den ska växlas stillastående så är jag 100%


Precis, det står att den ska växlas stillastående!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

Håkan.E

#23 » 16:49:49, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet förtydligande, om du har en aluminium låda i sidopanelen (vilket jag tror att du har) så är den för driften.
Det kan alltså vara den som krånglar.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

samme83 (trådstartaren)

#24 » 09:33:58, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan.E skrev:Ett litet förtydligande, om du har en aluminium låda i sidopanelen (vilket jag tror att du har) så är den för driften.
Det kan alltså vara den som krånglar.


Även fast vreden funkar som dom ska på lågen och dom funkar även på högen men är bara svag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

Håkan.E

#25 » 19:59:43, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte men, det går att ringa Alfta Produkter och fråga har för mig att det sitter lite elgrunkor som styr hastigheten på låg och hög.
Om det är en sån där aluminiumlåda så är dom duktiga på dom, ett samtal kostar inte så mycket men kan lösa mycket.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Hymax

#26 » 22:41:12, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:kolla först så inte bromsen ligger på innan du börjar allt för avancerad felsökning

På min hade bromspedalen börjat kärva så den gick inte tillbaka helt. Detta hände när en kompis lånade den och då gick den sakta på högväxeln.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

ac tc

#27 » 16:46:17, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uteslut först allt vad bromsar heter.
- Hydrostaten skyddar sig själv och motorn mot överbelastning så går det för tungt så "växlar" den bara ner.
Ett snack med staffare vore nog klokast innan du börjar skicka prylar kors o tvärs.
- Det finns inte alls speciellt mkt Huddig kunskap på forumet om man jämför med volvo...( sen kan man ju fundera över varför? min högst personliga åsikt är att Huddigarna ännu inte riktigt hittat ut till gemene man utan går hos firmor som servar på verkstad.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

akkamaan

#28 » 02:17:05, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Uteslut först allt vad bromsar heter.
- Hydrostaten skyddar sig själv och motorn mot överbelastning så går det för tungt så "växlar" den bara ner.

Maskinen har ju ett bromssytem och OM bromsarna av nån anledning "ligger på" så blir det ju en anledning för hydrostaten att växla ner och "gå tungt"...(??) :cool:
Bromssystemet är väl "inverterat" och färdbromsarna ansätts med fjäder. Det krävs sålunda hydarultryck för att lätta på bromsen, och omvänt så dränerar man väl då trycket när man använder fotbromsen? Eller är färdbroms och parkerings/katastrofbroms två skilda system med var sina "skiv/lamell"-bromsar?

Bild

Huddig 960 broschyr med specs

Huddig 960 C6 broschyr med specs
"ah come on"
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

Håkan.E

#29 » 21:10:48, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsarna är inte i oljebad utan vanliga skivbromsar som fungerar med hydraultryck.
Grävbromsen skickar på hydraultryck på bromsarna när motorn kommer ner under dragvarv.
Handbromsen har en bromsskiva på drivaxeln som regleras med en handbroms och vajer ner till bromsklossen.
Så var det på min 960 -88

På nyare maskiner så är det våta bromsar och separat fjäderbelastad handbroms.
Så är det på min 960 -96 med 1160 drivlina.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.

1 person gillar det här inlägget.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

samme83 (trådstartaren)

#30 » 14:34:52, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns långsökt att de skulle va bromsarna, vi har ju kört en hel sommar med den uppe i stugan och tycker att man borde märkt om de var bromsarna. Samt att om man kopplar kopplar ur grävbromsen så rullar den lätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

UniCarriers

SSL Certificates