Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig Hydrostat

37 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ac tc

#31 » 23:42:55, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm,,
var det detta den HUDDIG som fick polaritet vid batteri byte?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


samme83 (trådstartaren)

#32 » 21:35:57, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp!

”Lådan” är ju inskickad till alfta och är repad och funktionstestad så jag avskriver den som problemet
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

akkamaan

#33 » 00:22:58, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

samme83 skrev:Den driver bra på lågen och går hur fint som helst, inga hugg eller liknande. Men när man lägger i högen så går den inge fortare och blir slöare då de lutar uppåt men på flacken känns de inget(förutom att den går lika sakta som på lågen


Det kan var så att servot som styr den variabla motorn i hydrostaten inte fungerar.
Hastighetsregistret funkar som så att pumpen vinklar ut från noll till max (ca 0 till +/-18 grader) innan hydraulmotorn börjar vinkla in (+28 till + 8 grader). Så vid stillastående så står pumpen i noll deplacement och hydraulmotorn i max deplacement.Första halvan av hastihetsregistret styrs av pumpen och andra halvan av hydraulmotorn. Om hydraulmotorn börjar vinkla in förtidigt så förlorar man vridmoment på låg hastighet. Servotrycket som styr hydraulmotorn kommer från servoventilerna fram och back på hydrostatpumpen. De två ventiler matas med ett sk matartryck som ska ligga på ca 15-20 bar (kanske 17 bar)
Hydrostatpumpen arbetar inom ett tryckområden fran ca "2 - 8 bar". När "8 bar" uppnås så börjar hydraulmotorn vinkla in och och har ett reglerområde ca "8 - 15 bar".
Om dessa servotryck inte utvecklas någorlunda linjärt mot motorvarvtalet och den varvtals beroende styrströmstyrka (ca 160 till 650mA) som styrförstärkaren skickar till servoventilerna på hydrostatpumpen, så kommer hela systemet i obalans.
Nu har du ju fått genomgång på styrförstärkaren så dessa "160-650mA" lär ju vara OK.
Så nu kanske det vore på sin plats att kolla utgående servotryck till hydraulmotorn så att det är proprtionellt mot styrströmmen.
Om servoventilen (körning framåt) inte konverterar elsignal till servotryck på rätt sätt så kan det kanske vara en orsak till problemet.
En fråga: Är det samma felsymptom vid körning bakåt som framåt? Jag tänker mig att man inte hjular full fart bakåt så kanske det inte är testat.
Här kan man tänka sig att låta servoventilerna framåt-bakåt på hydrostatpumpen byta plats med varandra för att se om maskinen går bättre framåt då....

Eftersom det är (brukade ialla fall vara) samma hydrostatsystem på ÖSA 250 skotare och Huddiggrävaren så kanske det kan vara av intresse att läsa lite om hur ÖSA beskriver systemet på sina maskiner....
Har instruktionsbokens kraftöverföringsdel nedbruten i smådelar i en mapp på Google och den är öppen att läsa för alla med den här länken
"ah come on"
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet

samme83 (trådstartaren)

#34 » 18:58:03, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow! Bra info De var matnyttig kunskap och detta ska utforskas! Nu står grävaren uppe i fjälls och de drar inte i mekartarmen att påbörja felsökningen med 1,5 meter snö och full vinter! Men så fort värmen kommer fram blir det att undersöka!

1 person gillar det här inlägget.
samme83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:50, 02-07-2014
Maskintyp: Traktorgrävare

ruuthn

#35 » 18:10:08, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gå med i vår grupp på fb Huddig 760/860/960 otrolig grupp, killarna kan allt om huddig. Lika mycket som staffare.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
ruuthn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:28, 14-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping

Holger

#36 » 11:17:06, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

FB?
Nä, skriv här istället så att alla kan få del av informationen.
Dessa stängda osökbara FB-grupper är värdelösa ;-)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bygert

#37 » 12:59:14, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur det ser ut i 1160, inte nödvändigt att alla 960 har samma låda:

Hög-låg växeln består av en planetväxel med två lamellkopplingar som LÄGGS TILL med fjäderkraft och släpps med hydrauliska kolvar. I grundläge är alltså båda växlarna i vilket ger katastrof/parkeringsbroms, lådan är låst. Vid växling läggs det för ett ögonblick tryck på båda frikopplingskolvarna så lådan är i friläge, sen släpps endera kolven så en växel ligger i.

Om lådan går som den ska i lågläge men det går tungt i högläge är en tanke, om det nu är den här typen av låda, att kolven som ska frikoppla högläge gör det den ska men att kolven för att koppla bort lågläget är läck så att fjäderkraften ligger på lite och bromsar, alltså att lågväxeln också ligger med lite grand på fjäderkraft och bromsar när man använder högläge.
Bygert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates