Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

rp_92's MF 50b liv och leverne

121 inlägg • Sida 5 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

rp_92 (trådstartaren)

#61 » 15:17:45, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hänt lite igen med grävarn.
Ljuddämparen sa slutligen upp sig och ramlade isär så har monterat på ett vanligt rör med krök istället.
Bild

Kört den i mörker första gången. Han inte färdigt innan det blev skumt. Bakljuset funkar iallafall :) Arbetsbelysningen är ju inte att hänga i granen så har monterat lite fler LED-lampor så man ser vad man håller på med.
Bild
Bild
Bild
Bild

Har också fixat med en egen parkeringsayta för grävarn och även lyckats med att nästan tappa hela skäret på skopan fått en spricka rakt över 2/3 av skopbredden. Tog lite bilder men de vill inte laddas upp dom. Bilduppladdningen står bara och tugga. Det här med teknik alltså... Hänt 2 gånger nu sen jag bytte telefon att ta kort med :aaargh:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare



rp_92 (trådstartaren)

#62 » 11:42:38, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixat lite med skopan nu och åtgärdat sprickorna. En på vänstersida och en på höger sida.

Först in med grävarm och skopa undertak
Bild

Sprickan på höger sida. Har varit repad innan.
Bild

Igenlagd fick lite skit ute i kanten.
Bild

Andra sidan igenlagd glömde ta före bild.
Bild

Ska väl hålla ett tag till iallafall. Har inget mer planerat att gräva i år. Nästa grej att göra är att packa om stickcylindern. Den läcker mer och mer ur kolvstångstätningen så det behöver åtgärdas. :rock_on:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

rp_92 (trådstartaren)

#63 » 18:49:38, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade väl inte tänkt göra så mycket mer innan vintern.
Skulle köra in den för en rundsmörjning innan. Ser då att pumpen läcker diesel.

Läcker vid axeln till gasstaget.
Bild

Boven i dramat O-ringarna hårda som bakelit. Bytte till nya på både gasen och till stoppen.
Bild

Locket fick sig en liten rengöring också. Slut på breakclean så fick gnugga lite extra.
Bild

Innandömet. Fanns lite spår av skit. Men torkade rent allt med en ren trasa. Polarns pump skar pga av alger. Slet av hela axeln. Så man är ju lite nojig med sånt där.
Använder dock algmedel och försöker undvika att stå med lite diesel i tanken för kondensen. De gillar ju dom jävlarna. :aaargh:
Detta gick väldigt lätt att torka bort algerna i hans pump satt som klister. Så förhoppningsvis är det bara skit som byggts upp under åren.
Bild

Rent o fint!
Bild

Tänkte pröva en rövare o montera ihop o se om den gamla packningen klarat sig. Tji fick jag lossade på luftningsskruven och började pumpa på handpumpen o sen bara pissade det diesel på baksidan av pumpen så packningssats är beställd!
Bild

Funderar på om man skulle riva bort pumpen o byta packboxen runt axeln också. O även ta en kik på innandömet om det är skit där också. Men det får bli ett vinterprojekt isåfall. Den står lite i vägen för tillfället.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

rp_92 (trådstartaren)

#64 » 17:25:52, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem packningssatsen igår när jag ska montera isär pumpen igen för att byta packningen till locket så tappar jag ner fjädern i själva pumpen så det råkade visst bli en ompackning av hela pumpen :)
Var inget skit i själva pumpen. Bara lite missfärgning som det blir av dieseln.
Bilder nedan.

Innandömet igen.
Bild

Börjar med pumpdelen med filter.
Bild

Lossar på inkommande anslutningen. Därinnanför finns lite gott och blandat. 2st fjädrar, 1 filter, en liten kolv, en styrning med filtpackning och ännu en fjäder längst ner.
Bild

2st av fjädrarna
Bild

kolven
Bild

styrningen
Bild

Viktigt att få bort den gamla filtpackningen.
Bild

Själva pumpdelen efter inkommande dieselanslutningen med filtret. Lossa alla bultar runt om och sen vicka ut den. Kan sitta lite då det finns en O-ring.
Bild

Utrymmet för pumpdelen.
Bild

Pumpdelen utplockad.
Bild

Kamstyrning för pumpen.
Bild

Bytte alla O-ringar och även packboxen fram som brukar kunna läcka. Alla var väldigt hårda så var nog bara bra att det gjordes nu :grin:

Ihopmontering.
Stoppreglaget är viktigt att det kommer rätt och hakar i axeln som går genom toppen på pumpen.
Bild
Bild

Gasreglaget
Bild
Bild

Färdig. Med nya filtpackningar vid kupolmuttrarna för toppen. Det är enklare att montera spridarrören om man inte drar åt anslutningarna på pumpen helt förens efter man har dragit dit rören i anslutningarna. Fick kämpa en del med röret till 4:e spridaren det ville inte linjera riktigt och anslutningen i pumpen gick rakt ner. Hjälpte att lossa 3:e o 4:e röret helt och dra dit den anslutningen först när man hade lite mer rörelse i allt. Provstartat och provkörd utan läckage. Tog totalt ca 10timmar med demontering och montering av pumpen på grävarn inräknad och då med visst strul med återmonteringen.
Bild

Passade på att justera bromsarna också har tagit hårt på höger och knappt något på vänstersida. Justerade bara på höger sidan så nu tar de jämt. Smidigt när man kan lyfta hela maskinen för att prova rulla hjulen. :cool:
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

rp_92 (trådstartaren)

#65 » 15:53:22, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft problem med skummande hydrualolja ett tag nu. Misstänkt packboxen på pumpen så tog tag i det idag.
Började med lite tvätt så det blir trevligare att vara där och meka.
Bra tvätt väder. Eller inte..
Bild

Före
Bild

Efter
Bild

Sen in och tömma ut hydrauloljan.
Bild

Lossa anslutningarna.
Bild
Bild

Själva Hydraulpumpen sitter med två skruv en på vardera sida som är skruvade in i framvagnsbryggan. På min var bara den ena skruven i skruvad den andra var istoppad lös. Kollade och gänga fanns det.
Tror de har skruvat i en skruv i botten först och sen inte kommit åt att skruva den andra. De måste skruvas lite på varje. Då det finns ett spår där skallen går fritt närmast flänsen. Ligger inte skallen där så är det nästintill omöjligt att skruva den.

Lossar pumpen
Bild

Spåret där man kommer åt med nyckel på skruven. En vanlig 19mm var för lång egentligen men gick att mecka ut den genom hålet för slangarna fram till pumpen och då skruva. Annars får man kapa nyckeln. Blir att göra det vid montering då det inte finns något hål på andra sidan.
Bild

Mastig pjäs.
Bild

Tror nog den har läckt lite. :)
Bild

Rengjord och packboxen bortplockad.
Bild
Bild


Packboxen. Denna sidan var neråt in mot pumpen. Det är väl ändå fel? Det är väl sidan med fjädern som ska vara på trycksidan för att packboxen ska täta? Är det annat på pumpar? Den har ju antagligen sugit in luft vid packboxen förutom att läcka som ett såll.
Bild

Andra sidan av packboxen. Fjädern for åt helvete när jag drog ur den. Använde skruvdragare och skruvade i en träskruv lite försiktigt och bröt sen i skruven tills jag fick ut den.
Bild

Rengjorde infästningen på grävarn också var mycket skit där inne.
Bild

Nu är det bara att vänta tills hydraulfirman öppnar efter nyåret och springa köpa en packbox och 2 dunkar olja så man kan prova om man fått ordning på det.
Är svårt att hålla sig borta från mekandet. Även om det är lite kallt nu :rock_on:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

CountyBruff

#66 » 16:09:26, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lågtryckslangen (retur?) framför kylaren ser lite farlig ut, synvilla?

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

rp_92 (trådstartaren)

#67 » 16:14:45, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Lågtryckslangen (retur?) framför kylaren ser lite farlig ut, synvilla?


Den är precis så bulig som den ser ut. Ska passa på o byta den innan jag skruvar dit grillen så är det också fixat. :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

PeterA

#68 » 18:03:53, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ta en eller fler bilder på grillen? Jag saknar den och funderar på att tillverka en.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

rp_92 (trådstartaren)

#69 » 19:07:44, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterA skrev:Kan du ta en eller fler bilder på grillen? Jag saknar den och funderar på att tillverka en.


Min är nog ett hemmabygge också. Gjort av perforerad plåt med 2st svetsadebultar i nederkant som styr i 2st hål i fronten och sen har den suttit med ståltråd i ovankant men jag har monterat dit 2st skruvar istället att fästa den med så det blir lite enklare att öppna.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

PeterA

#70 » 19:17:12, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, tack för svar. Jag var mest intresserad av bild på en originalgrill. Är ju lite originalnörd...
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

magirus

#71 » 10:57:18, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra dokumenterat!! :buga: :buga:
magirus
 

Krister W.

#72 » 13:35:23, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterA skrev:Aha, tack för svar. Jag var mest intresserad av bild på en originalgrill. Är ju lite originalnörd...


Jag kan nog fixa lite bilder på min grill, om det finns intresse. Rätt säker på att jag har originalgrillen kvar på min traktor.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

RD350

#73 » 14:03:45, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det finns dom som tar sig tid att ta bra med bilder! :thumme: Synd man inte är lika flitig med kameran själv när man gör något....
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

PeterA

#74 » 21:07:05, 01-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W: det finns absolut intresse!!
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

rp_92 (trådstartaren)

#75 » 20:47:19, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Bra att det finns dom som tar sig tid att ta bra med bilder! :thumme: Synd man inte är lika flitig med kameran själv när man gör något....
magirus skrev:Bra dokumenterat!! :buga: :buga:

Försöker göra det. På tillbaka monteringen blev det lite mindre bilder tyvärr.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se