Sida 1 av 9

rp_92's MF 50b liv och leverne

InläggPostat: 18:04:56, 04-03-2018
av rp_92
Tjena,
Har fått erbjudande om att köpa en Mf 50b. Samma ägare i 20-25år. Converter var ny renoverad när han köpte den och har inte gått speciellt mycket. Han har haft problem med skit i tanken och fått tvätta den för något år sen. Han tyckte man borde tvätta den igen snart. Han har haft den som gårdsmaskin och kört in storsäck med pellets sista åren. All hydraulik funkar, frågade specifikt om svängmotorn då den kunde vara en dyr saker efter efterforskningar, elsystemet är tveksamt, bromsar tar ojämnt. Verkar vara en okej maskin överlag alltid stått ute så ser lite lessen ut men det är ju funktionen man vill ha. Så då är ju funderingen vad är det mer man ska titta efter på en sådan här som är dyrt/krabbigt att laga. Tanken va ju att jag skulle tittat på den för någon vecka sen men sen kom ju snön ivägen och gömde den. Så vi sa att vi väntar tills det töat.
Så bara ös på med förslag på grejer man bör kolla upp!
En bild på den då också.
Bild

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 18:24:49, 04-03-2018
av LeifAndersson
Kolla framvagnen. Den kan vara hur dålig som helst och är dyr att renovera för att sitta på en MF. Och går växellådan felfritt i dag så om det blir affär så byt omedelbart olja i convertern och om den är modifierad till nyare utförande så blir det byte i hela bakvagnen. Det är oerhört viktigt att oljan i den transmissionen är i ordning. Får du transmissionshaveri på den där så är det bara att ta ned skylten om man säger så! :sad: Tar bromsarna ojämnt så lär du komma undan med justering eller reparation på utsidan maskinen. Själva bromsarna är oerhört bra i den maskinen.

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 18:35:24, 04-03-2018
av Krister W.
Fram-Back-kopplingen kan ta slut på vissa. För att byta lamellerna måste maskinen delas. Det går nog för en amatörmek om man är envis, men jag tror det kan vara värre med att få tag i nya delar...
Finns några trådar om detta på maskinisten.

Jag har inte haft något bekymmer i den vägen med min än (peppar peppar). Converten drar bra redan från låga varv oavsett varmt eller kallt och kopplingen känns stabil. Men jag vet inte om det är något man märker successivt, eller om den bara plötsligt ger upp en vacker dag... :klia:
Be om att åtminstone få göra ordentlig provkörning, gärna lite backar också så maskin får ta i lite!

Lycka till!

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 18:47:17, 04-03-2018
av Mattias Petterson
Av utseendet att dömma så är nog inte maskinen överdrivet påkostad med service av nuvarande ägaren..
Är priset rätt är det ju värt att kosta på lite färg så man slipper parkera den bakom ladan.

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 18:52:58, 04-03-2018
av LeifAndersson
Tycker den har härlig "patina"! Den är ju rak och snygg och alla rutor finns ju på plats. Jag skulle behålla den precis så där om inte annat på rent jäkelskap! Tycker den ser härlig ut i det patinerade skicket! :thummar:

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 19:30:17, 04-03-2018
av RD350
Jag kollade på en exakt likadan för ett tag sen. Ganska mycket glapp på de flesta ställen o lite läckagefrån nån kolv. Jag tyckte den var för dyr det begärdes 55000 o han släppte den nog inte billigare. Ytterligare en lika dan fanns på blocket fast med det "bättre" grävagregatet. Tror det va 52000 det begärdes för den och den försvann på ett par dar. Själv tycker jag det är svårt att veta vad som är "rätt pris" då det inte är som bilar där det finns många att jämföra med. Finns den i närheten är det ju en fördel med tanke på fraktkostnad...

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 19:43:49, 04-03-2018
av rp_92
Framvagnen är den Volvo BM dyr eller är det överkomligt ändå om den är dålig? Jag känner ägaren sen tidigare och enligt hans ord så är det en av få maskiner han kan tänkas sälja till någon han känner, han försöker undvika det annars ifall något skulle gå sönder mm. Patinan ska behållas ifall det blir affär. Gedigen provkörning ska såklart göras vid titten. Oljor byter jag alltid på nya köp.

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 20:30:33, 04-03-2018
av LeifAndersson
Framvagnen är oerhört dyr att renovera oavsett vad man jämför med, och det finns mycket få delar. Det är tråkigt med "de gula" MF maskinerna, det är ont om delar och de fasas ut rätt fort från MF. Och de är inte speciellt intressanta för "piratdelsmarknaden" när det är mycket små serier jämfört med de flesta "röda" MF traktorer. Det gäller hela maskinen där det är specialdetaljer som inte är hämtade från den "röda" sidan. Men 50b är en trevlig maskin att ha med att göra även om den är väl lätt i framänden. Grävaggregatet med svängmotor och teleskopben är bra att gräva med men saknar lite kraft i svängen som gör det lite begränsat vid vissa moment. Men vår första traktorgrävare var en MF med svängmotor och den grävde vi oerhört mycket med, det var först när man fick ett "riktigt" Hymasaggregat man såg bristerna med svängmotor egentligen. Men däremot sidoförflyttningsfunktionen är riktigt bra, vi körde aldrig med aggregatet i centrum utan något förskjutet för siktens skull. Det saknade man i stället på Hymasaggregaten! Priset på en sådan grävare vill jag inte gå in på, men de har i många fall lägre marknadsvärde än brukningsvärde, så de är många gånger prisvärda bara man tar väl hand om dem och inte har alltför mycket otur! Och som sagt 50B gillar jag!

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 21:14:22, 04-03-2018
av rp_92
Det är så illa alltså. Ska titta extra noga på framvagnen då.

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 07:08:28, 20-03-2018
av RD350
Blev det nån affär? :grin:

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 22:50:08, 20-03-2018
av Mattias Petterson
Går det inte bara att hänga dit en framaxel från något vanligare om den havererar?

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 11:35:51, 21-03-2018
av LeifAndersson
Det är ju som vanligt med MF, de har egna lösningar som blir en del av flera som samspelar i konstruktionen. Så det är väldigt lite plats för ändringar och egna lösningar. Det är inte som på en gammal H10 baklastare att man kan sätta det det man råkar ha till hands med mer eller mindre framgång.

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 20:46:08, 22-03-2018
av mf135_550
Någon nämnde ombyggd i samband med converter o vxlåda. Vet någon vad ombyggnaden innebär. Har en -78 som börjat släppa in vx olja i convertern så den bygger väl om sig själv så att säga. Funderar på att byta all olja till vx-lådsolja och inte använda pluggen på convertern (om jag inte kan hitta rörstumpen som ombyggda har). Låter det som en möjlig väg?

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 20:01:28, 26-03-2018
av rp_92
RD350 skrev:Blev det nån affär? :grin:

Det har inte kommit så långt än. Kom en helvetes massa snö ivägen för provkörningen. Så har preliminärt bokat nästa helg till att åka ner o titta/provköra den.
Återkommer efter det! :)

Re: Köpråd MF 50b

InläggPostat: 18:11:24, 07-04-2018
av rp_92
Nu har jag varit o tittat o provkört. Intrycken var positiva, inte speciellt glapp i leder, framvagnen var fin och convertern drog som den skulle. Så det blev affär. Ingick tandad grävskopa, smalskopa och gallerskopa, fram sitter det en grusskopa. Någon som har koll på redskapsfästet fram? och har mått på krokarna? Är inte Trima fäste utan något eget. Går det få tag i krokar eller ska man skaffa en adapter i framtiden? Nu är det bara att få hem den också. Ska hitta någon åkare i veckan som kan köra hem den. Elsystemet behöver sig en totaluppfräschning mätarna fungerade inte och inte belysningen heller. Belysningen ska bytas till LED men mätarna får jag ta en titt på några var bytta och åtminstone oljetrycksmätarn fungerade. Hytten var ju stor som ett hus invändigt när man är van vid BM 650in.

Mer kommer när det står här hemma! :)