Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

rp_92's MF 50b liv och leverne

121 inlägg • Sida 6 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

rp_92 (trådstartaren)

#76 » 21:03:40, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu efter många om och men har jag fått tag i packbox. Ingen verkar ha tum boxar på hyllan. För de intresserade så är packboxen en AS alltså med en extra damtätning mot axeln. Jag vände också packboxen "rätt" med fjädern in mot pumpen och verkar inte vara några problem än. Tittat lite på youtube där de renoverat liknande pumpar och då satt packboxarna åt det hållet. Måtten på packboxen var 31,75 ID 44,45YD och höjd 9.52 Alltså en tum storlek. Slutade med att jag beställde från nätet i onsdags morse idag är det måndag. Hade jag ringt momentum i onsdags så hade jag haft den senast fredag. Så kan det gå ibland när man tror det ska gå snabbt med näthandel :aaargh:

Lite bilder blev inte så många tyvärr.

Packboxen. ca 60kr plus frakt.
Bild

Ihop igen och luftat sugledningen genom att fylla på tanken och sen lossa lite på kopplingen så det rann olja genom gängorna. Hade inga missljud vid start sen. Också smört splinesen med ytterst lite kopparpasta. Skulle kanske haft grafit eller alupasta egentligen men hade bara kopparpasta hemma.
Bild

Bytte också alla slangar till oljekylarn.
Bild
Bild

Blev också en ny slang till synglaset så man ser hur mycket olja det är i. Svårt att se i gamla slangar.
Bild

Extra bild på vad man donat med en kväll efter jobbet. Vattenskärning beställd på bitarna får se om det är något att ha. Saknar ibland möjlighet att ta tag i saker som inte vill komma i skopan.
Bild

Också ritat på ett Trima, Ålö kombi fäste till en kompis IH. Inte helt färdigt än. Bökigt med låsningen när det ska passa båda. Kanske blir att man bygger det på plats sen. Ska kontrollmätas mot lastaren en gång till innan vattenskärning.
Bild

Var lite dåligt med ström i batteriet när jag skulle starta så satt de på laddning över natten nu.
Allt för denna gången :) :rock_on:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare



bilmeken

#77 » 22:32:48, 08-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte packbox på min pump men efter något år drog den in luft igen, tog isär och hittade inget fel men såg att det fanns plats för dubbla packboxar, så blev det med lite fett emellan.Vände dom på varsitt håll.Har fungerat mycket bra.
Användarvisningsbild
bilmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:45, 09-12-2008
Ort: Kronobergs län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960
MF 50B - såld
MF 203 - såld

rp_92 (trådstartaren)

#78 » 16:04:32, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bilmeken skrev:Jag bytte packbox på min pump men efter något år drog den in luft igen, tog isär och hittade inget fel men såg att det fanns plats för dubbla packboxar, så blev det med lite fett emellan.Vände dom på varsitt håll.Har fungerat mycket bra.


Ofasen, Ja det bör ju få plats dubbla packboxar om man tar en lägre. Dubbla 9mm går inte men 6mm bör gå :) Mätte urtaget till ca 13-14mm. Jag har lite luft kvar man ser att det bildas bubblor men innan skummade den något förjordat oljan och hade missljud. Nu låter det lite om man belastar hårt när den är kall oljan. Får jag problem så ska jag prova med dubbla också :)
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

bilmeken

#79 » 19:31:35, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar lång tid innan all luft är ur även om den är tät.
Jag minns inte mina mått alls bara att det gick.
Användarvisningsbild
bilmeken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:01:45, 09-12-2008
Ort: Kronobergs län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Huddig 960
MF 50B - såld
MF 203 - såld

Dymmeln

#80 » 16:03:22, 02-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en fin tråd! Kul att se hur din maskin blir finare o bättre vartefter! Jag är spekulant på en Mf 50b men ena stödbenet läcker nedtill så det sprutar hydraulolja. Enligt ägaren i en rejäl stråle när det är nedhissat. Med stödbenet upphissat läcker det i lite måttligare takt: nu sitter där spännband som håller det uppe. Inte haft möjlighet att inspektera närmare. Vad kan det vara? Möjligt/rimligt att fixa?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

rp_92 (trådstartaren)

#81 » 10:14:17, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dymmeln skrev:Tack för en fin tråd! Kul att se hur din maskin blir finare o bättre vartefter! Jag är spekulant på en Mf 50b men ena stödbenet läcker nedtill så det sprutar hydraulolja. Enligt ägaren i en rejäl stråle när det är nedhissat. Med stödbenet upphissat läcker det i lite måttligare takt: nu sitter där spännband som håller det uppe. Inte haft möjlighet att inspektera närmare. Vad kan det vara? Möjligt/rimligt att fixa?

Låter som ett myskofel. Det är inte så att det läcker mer när man kör ner det och mindre när man kör upp det? Mig veterligen är det inget konstanttryck i systemet för stödbenen. Så oljan borde ta slut relativt fort om man inte påverkar cylindern. Finns annars packningar för att packa om dom. Ett lite småbökigt jobb att göra då man måste lyfta ur cylindern ur stödbenet men allt går ju. Är det så att det läcker under körning av stödbenet så skulle jag börja titta på kopplingarna in till cylindern och även slangarna/rören. Jag tror inte på internläckage eller att kolvstångstätningarna är dåliga. Då borde det läcka mer när man kör upp det än ner. Kan vara frostsprängt cylinderöret också. Men börja som sagt titta över kopplingar o slangar/rör sen är nästa isåfall att lyfta ur cylindern och provköra på bänken om man inte ser några uppenbara skador.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Dymmeln

#82 » 15:38:19, 03-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det blir nog t att se över hydrauliken rejält om det blir affär. Har inte sett grävaggregatet i aktion, så jag vet inte hur läcket beter sig, bara hört från ägarn och sett det mer måttliga läckaget när resten av traktorn är igång. Bild nedan, observera oljesprutet vid höger stödben.
Bild
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

Dymmeln

#83 » 23:44:00, 22-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet lokaliserat! Det är en slang till ena hydraulcylindern som låser grävaggregatet i skenan som är sprucken. Ska bytas, lätt ordnat! Men slangen sitter knepigt till att lossa så jag vill helst köra hem den först. Nu klurar jag på ett sätt att stoppa pissandet temporärt. Sånt här hade vart bra
https://youtu.be/rehQe_utCPI
Men vad göra utan? Klämma med svetstång?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

Dymmeln

#84 » 23:03:43, 27-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcket från slangen till låscylindern löstes tillfälligt med litet skruvstäd på slangen, det höll fint tills den kom till sitt nya hem. Nu är slangen som läckte utbytt och rundsmörjning och oljebyten pågår. Hunnit gräva lite också.
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

rp_92 (trådstartaren)

#85 » 19:05:12, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dymmeln skrev:Läcket från slangen till låscylindern löstes tillfälligt med litet skruvstäd på slangen, det höll fint tills den kom till sitt nya hem. Nu är slangen som läckte utbytt och rundsmörjning och oljebyten pågår. Hunnit gräva lite också.


Härligt det löst sig :) De va en smidig quickfix du länkade till på youtube.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

rp_92 (trådstartaren)

#86 » 19:21:31, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tag sen det skrevs nu har hunnit med lite smått med grävarn.
Fixat lite med elen och fått igång alla belysning utom blinkers. Eller ja åtminstone så man har spänning fram till lamphusen. Bakljusen är husen sönder på. Kapat ur ett hål för bättre sikt genom redskapsfästet fram. Det var mindre lyckat ser lika dåligt fortfarande :driver:

Letar efter hel/halvljus signal
Bild

Lurat igång körlysena vart bara att byta glödlampa och koppla in kablarna.
Bild

Sikthål i redskapsfästet.
Bild

Blivit med radiostyrd skogvinsch så blivit en del elkopplande på den men nu går den som jag vill. Ska till att dra om all el under sommaren bara. 2-ledar lampkabel och annat gutt gutt som det är gjort med.
Bild
Bild

Bränt ihop tumgreppet till grävarn också nu ska det bara dit och sen målas också.
Bild
Bild

Svårt att hitta tid för tillfället så man får ta det i småsteg :aaargh:

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

rp_92 (trådstartaren)

#87 » 13:46:02, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blitt lite mer gjort med grävarn nu.
Fått dit tummen och provat den lite snabbt. Smidig att ha men jag behöver nog förlänga staget så jag får den närmare skopan.
Bild
Bild
Bild

Ska fixa lite bilder när jag använder den. :rock_on:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

mimeck

#88 » 17:05:39, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där tummen var ganska smart. En lättsam och billig lösning. Skulle vilja ha en på Åkerman H3:an också. Har alltid tänkt att den måste vara hydraulisk men det funkar ju så där också!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#89 » 17:43:46, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket smidig lösning! :thumme:
Påminner mig om att jag skall snickra ihop en sådan till min maskin också. Bland annat.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

rp_92 (trådstartaren)

#90 » 16:49:14, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat gå i försäljningstankar av grävarn. Så är någon intresserad kan dom höra av sig.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tvåtaktspilot och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se