Vad är det för typ och fabrikat på startmotorn? Bilder på den?
Det finns många orsaker till att en
startmotor blir svag utan att det är något allvarligt fel på den. Den kan t ex "fälta", dvs att rotorn skrapar i statorpolskorna pga glappa lagerbussningar eller krokig
axel. Eller också kan det vara någon oljig beläggning på kol och kollektor som ger dålig
kontakt och spänningsfall.
Det kan också förekomma att de kol som ska vara jordade via kolhållarna och gaveln har dålig kontakt mot
jord, antingen för att nitarna som håller kolhållarna har börjat släppa eller att det är rostigt och smutsigt på anliggningsytorna mellan gavlar och statorhus. Skruvarna som håller ihop startmotorn är inget att lita till som jordförbindning för de här höga strömmarna. Om startmotorn har blivit överhettad någon gång kan lödningarna mellan kollektorlameller och lindningar i rotorn ha börjat släppa, i så fall brukar man se att det finns en krans av utkastat lödtenn mitt för lödställena i statorn.
Lagerbussningar och kol brukar vara lätta att få tag i på någon gammal bil-el-verkstad, se till att du har uppgifter om fabrikat och nummer på startmotorn med dig när du ska köpa dem.
Sen kan det naturligtvis vara fel utanför startmotorn också, t ex spänningsfall i solenoid/startrelä eller i dåligt kablage mellan startmotor och
batteri. Det är ju lätt gjort att mäta upp spänningsfall - koppla in en multimeter mellan batteriets pluspol (om nu elsystemet är minusjordat) och startmotorns plusanslutning medan du gör startförsök, gör sedan om provet med multimetern kopplad mellan startmotorns stomme och batteriets jordade pol.