Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 900T Bromsar

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Max Bjorklund (trådstartaren)

#1 » 10:31:19, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en Hymas 900T -82 som jag kör och håller på att renovera emellanåt och en sak på listan är bromsar. För att få någon bromsverkan alls så måste man pumpa ett par gånger på pedalen och då tar den längst ner i botten.
Den tar mest på ena hjulet (vänster om jag minns rätt) och undrar om nån här har tidigare erfarenheter av detta?
Bromsarna fungerade perfekt för 10 års sen. Då hade min farfar maskinen och där är 'service' ett fint ord bara. Det första jag tänkte göra var att byta broms vätska till rätt och lufta systemet. Nån som vet exakt hur man gör det? Kommer man åt utan att lossa bakdäcken?

Mvh max
Max Bjorklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:42, 26-03-2018
Ort: Södermanlands län, södertälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Äger en Hymas 900T som jag renoverar och arbetar med
till vardags kör jag en hjulburen Volvo Ew140D



Danne-74

#2 » 19:01:42, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en Hymas 800 T-81 den fick jag bla byta en hjulcylinder på(läckte)men för att lufta systemet så kommer du nog åt utan att ta bort hjulet,
luftnippeln sitter högst upp bakom hjulet.
Bild
Jag tog även ner huvudcyl.och rengjorde och smorde dom,bytte även slang emellan bromsvätskebehållaren och huvudcyl.för jag fick inte bort luften det var slangen som tog in luft när jag pumpade.
Danne-74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:46, 15-01-2017
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 800t -81

Max Bjorklund (trådstartaren)

#3 » 16:10:48, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

svarar för framtida sökningar. fick ta bort hjulen.. det var enklare att hålla på på det sättet och ta bort hjulen var det enkla biten. När väl oljan var bytt och luftat så fick jag inte upp trycket på ena kretsen och under en hård provbroms så gick bromsröret... tur att det var då och inte på vägen iallafall :) fick byta rör men orkade riva de gamla och dra nya exakt lika så köpte hydraul slangar som jag drog brevid diesel tanken fram och upp till bromsarna. funkar perfekt nu och passade på att smörja handbromsen (som hade rostat fast för några års sen) och nu funkar den med.. nästan.. man får bromsa till för att den ska släppa men det är små saker. Har nu beställt en original bromspedal bak till maskinen. såg att det fanns uttag för en pedal i verkstaden och hittade en komplett på Tk traktordelar så att man får broms när man kör bakåt. har haft styrning och fram och back men ingen broms under alla dessa år och alltid stört mig lite på det. enda problemet är nu bara hur jag kopplar in den rätt men det går nog
Max Bjorklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:42, 26-03-2018
Ort: Södermanlands län, södertälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Äger en Hymas 900T som jag renoverar och arbetar med
till vardags kör jag en hjulburen Volvo Ew140D

Danne-74

#4 » 19:25:09, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte vad du menar med bromspedal bak? :klia:
Danne-74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:46, 15-01-2017
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 800t -81

PerÖ83

#5 » 20:07:54, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelkommando.
En bromspedal fram (original) och en extra pedal bak, när man sitter bakåtvänd.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Max Bjorklund (trådstartaren)

#6 » 22:06:36, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

precis, dubbelkommando. visste att det fanns nåt bra ord för det men kom inte på det just då. Just nu får man bromsa med växeln, ett stödben eller i värsta fall..sikta på nåt billigt

1 person gillar det här inlägget.
Max Bjorklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:42, 26-03-2018
Ort: Södermanlands län, södertälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Äger en Hymas 900T som jag renoverar och arbetar med
till vardags kör jag en hjulburen Volvo Ew140D


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Colman, Google Adsense [Bot], Mattias_E, Perssson och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se