Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 6000 bremse problemer / bremser henger på

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Kimoaj (trådstartaren)

#1 » 20:38:58, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!

Holder på med og renovere min Hymas 6000, i den forbindelse overhalte jeg bremsene denne helga pga. det lak hydraulikk olje inn i bakstell fra bremsene.
Grunnen til at det lak var at pakningene stod feil vei, montert av meg i fjor sommer. Men - nå står de riktig vei.

Har montert tilbake akslingen og bremsene fungerer men etter at bremsepedalen har vært trykt ned så henger bremsene på. Jeg merker på armene til håndbrekket at bremse stemplene står i "på" stilling. Maskinen kan kjøres - men jeg merker at bremsene henger på og at det fort blir temperatur på bakstellet.
Når jeg løsner på slangene så slipper bremsene og jeg ser på armene til håndbrekket at stemplene går tilbake.

Dette problemet var ikke før men oppstod nå i helga etter at bremse pakningene ble snudd riktig vei.

Jeg forstår ingenting!

Noen som har noen formening om va dette kan være ? Har sjekket pedaler helt kjapt - virker ikke som at dem henger på.

På hydralskjemaet fant jeg noe som heter "utløserventil" til bremser, det høres jo ut som noe som evt. kan skape problemer.


Alle tips mottas med stor takk! :)
:grin:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kimoaj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:09, 04-10-2017
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000



ja-bond77

#2 » 21:08:46, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi råkade på samma problem en gång på vår maskin. Det hade kommit in fukt i huvudbromscylindern(den bakre) till servokretsen, troligen från högtryckstvättning. Dvs även om pedalen känns normal kan cylindern ha fastnat under golvet. Om den främre huvudbromscylindern fastnar torde bromsljusen lysa men de gör de kanske inte från bakpedalen? Det här är typ 25 år sedan så jag minns inte exakt mera... Då det ackumulerade bromstrycket försvunnit i bromsens huvudkrets borde väl bromsen släppa i så fall... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Kimoaj (trådstartaren)

#3 » 21:29:02, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takker så mye for info!

Veldig interessant! Kanskje jeg burde demontere den bakre hovedbremsesylinderen - evt. bypasse den og se om problemet er borte.

Min far fortalte at han hadde hatt problemer (han har kjørt maskinen 13.100timer) med den bakre pedalen før - men det var kun at pedalen hadde "fastnad" i bolten, selve pedalen gikk tregt, ikke stempelet nede i sylinderen.

Maskinen har vært lite brukt de siste årene og den bakre pedalen har ikke vært brukt i det hele tatt siden jeg overtok maskinen for 2 år siden.

Jeg har vasket den med høytrykkspyler så meget mulig det er kommet fukt inn !

Tusen takk for svar ! :)
Kimoaj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:09, 04-10-2017
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000

Lars_karlsson

#4 » 21:30:07, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft liknade problem med, fast i mitt fall va det enkelt, pedalen hade fastnat,eller pinnen under pedalen kärvade och satt fast i nedre läget, räckte demontera pedalen och slipa till lilla pinnen så den rörde sej lätt igen,att tänka på är att det är två pedaler en bakåt med
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Kimoaj (trådstartaren)

#5 » 22:30:24, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar!

Lars, om du leser den forrige posten min så forklarer jeg at min far opplevde akkurat samme problemet som du hadde med at pedalen satt fast, men takk så mye for tips!

Når jeg testet bremsene så brukte jeg den vanlige bremsepedalen (foran), så på en måte skulle man tro at problemet er i den, men det samme skjer jo når jeg bruker den bakre pedalen da. Det er jo mest sansynlig at det er den bakre pedalen siden den har stått stille så lenge. Når vi skulle teste bremsene første gangen etter overhaling i helga så var det den bakre pedalen som ble brukt, jeg mistenker at om den fremre pedalen hadde blitt brukt så hadde alt vært i orden! - eller problemet ville blitt utsatt til den bakre pedalen ble brukt første gangen.

Jeg er litt usikker på hvordan bremse systemet fungerer, men, hvis jeg har hatt av slangene til bremsene og setter dem på igjen, så kan maskinen startes uten at bremsene går på. Med andre ord så er problemet at vesken ikke får returnert fra bremsesylindre - ikke at de påføres trykk. Om dere skjønner hva jeg mener?

Jeg la også merke til at når jeg hadde slangene av - så kunne jeg røre armen til håndbrekket på vanlig måte. Hvis jeg da satte på slangene - fortsatt uten å ha motoren i gang eller trykt på pedalen, og så dro i håndbrekk armen så gikk ikke armen tilbake. Dette syns jeg var merkelig.
Kimoaj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:09, 04-10-2017
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000

ja-bond77

#6 » 07:04:39, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter faktiskt lite märkligt...

...hvis jeg har hatt av slangene til bremsene og setter dem på igjen, så kan maskinen startes uten at bremsene går på.

...Hvis jeg da satte på slangene - fortsatt uten å ha motoren i gang eller trykt på pedalen, og så dro i håndbrekk armen så gikk ikke armen tilbake.


Båda dessa saker tycker jag inte stämmer med vårt problem. Det verkar som felet är längre ner i maskin... Värst då vi inte har något riktigt hydraulschema på maskin... Det fanns väl ingen bromsvätska alls i maskinen vad jag minns... Gasackumulator för bromsoljan... 20 bar i servokretsen enligt "schemat"... 60 bar på bromskretsen, hur nu det går ihop... Kanske bromskretsen laddas från huvudpumpen? :klia: Knepigt... :klia:


...Hvis jeg da satte på slangene - fortsatt uten å ha motoren i gang eller trykt på pedalen, og så dro i håndbrekk armen så gikk ikke armen tilbake.


Det kan väl vara så också att lamellerna borde snurra för att återgå helt i viloläge...? Snurrar de drar de upp olja emellan lamellerna som pressar isär dem(lite mera)...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Kimoaj (trådstartaren)

#7 » 22:47:34, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ble en sein tilbakemelding fra meg, beklager det!

Problemet lå i den bakre pedalen. Jeg plukket den i småbiter og rengjore delene i ultralydvasker, monterte sammen og alt var i orden! :)

Det lå dritt rett under låseringen som "stempelet" stopper mot, så stempelet gikk ikke helt tilbake.

Takker så mye for hjelp!!!

2 personer gillar det här inlägget.
Kimoaj
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:09, 04-10-2017
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 6000

HYMAS-HYMAX

#8 » 23:11:56, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva med noen bilder av smykket ??????? :shake_hands:
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se