Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Tryck i Convertern

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Digger_gbg (trådstartaren)

#1 » 00:32:00, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Efter att ha bytt olja i convertern körde jag på tomgång ca 10min. Dessförinnan hade jag isär tråget och bytte då också packning, som jag tillverkade själv av ett packningsark av pappersliknande material. Plötsligt ser jag att det sprutar ut olja ut ur convertern vid packningen i tråget. Jag stänger då av maskinen och det slutar att läcka. Uppskattar att ca 1liter sprutade ut. Kan det vara så att jag blåst packningen? Eller sitter det någon form av övertrycksventil i den insexskruv som sitter i tråget? Hur kommer det sig att det är så högt tryck när man står still på tomgång? Kan jag ha fyllt på för mycket olja? Oljepåfyllningspluggen ser lite modifierad ut som om oljemängden ska vara lite mer än det va tänkt från början.
Tacksam för lite råd kring detta :-)
MF50B, mitten av 70-talet.
Bild
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B



mf135_550

#2 » 14:59:01, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, oljenivån ska vara högre med denna mod. Samtidigt bör den ha fått gemensam olja med växellådan så det är mycket att byta antar jag. Jag är intresserad av hur väggen mellan vx o conv ser ut så om du tar ner sumpen för att fixa packningen får du gärna ta några bilder. Ser ju ut som sumppackningen läcker på nåt sätt men skumt att det följer motorn. Kanske någon returolja med lite tryck på väg till sumpen.
mf135_550
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:35, 05-04-2017
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 1968
MF550 1978
MF50B 1978

fam.and.car

#3 » 23:02:19, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf135_550 skrev:Ja, oljenivån ska vara högre med denna mod. Samtidigt bör den ha fått gemensam olja med växellådan så det är mycket att byta antar jag. Jag är intresserad av hur väggen mellan vx o conv ser ut så om du tar ner sumpen för att fixa packningen får du gärna ta några bilder. Ser ju ut som sumppackningen läcker på nåt sätt men skumt att det följer motorn. Kanske någon returolja med lite tryck på väg till sumpen.
Nja, när jag tömde ur oljan ur de båda lådorna var det olika typer. Så det är inte gemensam smörjning. Men jag ska försöka komma åt och ta några bilder. Jag funderar på vilken typ av packning jag ska ha. Just nu lutar det åt packning på tub, den blå varianten. Känns säkrare än planpackning.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
fam.and.car
1 inlägg
 
Blev medlem: 23:51:33, 06-09-2015

mf135_550

#4 » 10:41:42, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fanns det alltså ett alternativ som bara höjde convnivån. Min har börjat smygläcka transolja till conv och då är tydligen det enda rimliga alternativet att slå samman oljorna. Någon har sagt att man då borrade ett hål i mellanväggen och att rörstumpen gör att man kan ha samma nivå i trans och conv. Sen finns ett rykte om låstråd på pluggen utan rörstump men också med borrning i mellanväggen. All olja ska då fyllas och kollas via trans.
mf135_550
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:35, 05-04-2017
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 1968
MF550 1978
MF50B 1978

Digger_gbg (trådstartaren)

#5 » 18:30:29, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar convertern/fram back lådan? Vad händer när man lägger in låg växeln tex? Varför finns där en startspärr som förhindrar start med låg/hög växel inlagd? Försöker förstå varför det blev så himla högt tryckolja sprutade ut ur slumpen.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B

Filijox

#6 » 19:50:24, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startspärren är nog för att den inte ska börja röra sig så fort man startar, en converter har ju ofta egenskapen att dra lite även på tomgång.

I övrigt vet jag inget om MF50B...
Filijox
 

mf135_550

#7 » 22:10:04, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta vara någon hjälp för att klura på läckan? Det finns en pryl vid 28,29,30 som leder ner i sumpen annars är det bara packning.


Bild

När det gäller hög/låg så är det bara en vanlig mekanisk låda som måste stå i neutral för säker start. Samma princip som på jordbrukstraktorer från MF.
mf135_550
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:35, 05-04-2017
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 1968
MF550 1978
MF50B 1978

Digger_gbg (trådstartaren)

#8 » 23:06:52, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen. Packningen va ju i princip ny och den går ju runt sugröret. Och den var inte trasig, troligtvis klämmer inte skruv förbandet tillräckligt just där det sprutade ut under högt tryck. Och det är just det höga trycket som förbryllar mig. En teori jag har är att start spärren inte funkar och att jag hade den i låg växel under tomgång i ca en kvart och att temperaturen steg i oljan och höjde därigenom trycket. Nu har jag i alla fall tätat med blå silikon packning på tub så förhoppningsvis ska det vara tätt i morgon.
BildBild

Skickat från min G8441 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Digger_gbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:42:13, 06-05-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF50B


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hidsmekolek, pillee och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se