Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

RedNek (trådstartaren)

#1 » 13:48:27, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har ett luftspjäll på insuget till min BM 55 grävare. Den har Bolinders 1054 motor med Bosch insprutningspump.
Varför jag frågar är för att motorn stått utan spridare i kanske två år innan den blev min & jag vet inte skicket på den.
Jag sprang så bokstavligen över en lös motor (BM 1054 med CAV pump) för några veckor sedan, som jag tänker byta till.

När jag kom hem med den "nya" jämförde jag motorerna & ser att den nya motorn inte har detta luftspjäll. Dessutom har den nya motorn pys-spakar på topparna, verkar som de lyfter avgasventilerna. Kan den ha suttit i ett elverk eller en komressorvagn?
Följde även med nåt som ser ut som en centrifugalkoppling på svänghjulet.

Till saken!
Det gick även ett typ, 10 mm rör från huset på Bosch pumpen till luftsspjället & det finns inte på CAV pumpen.
Är det någon som vet något om varför det sitter ett luftspjäll på insuget?
Och vad är det för rör som går till spjället?

Trevlig midsommar//RedNek
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare



Ivar Risslén

#2 » 14:27:54, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den med Bosch-pumpen har vakuumregulator för varvet. Så det är ett vakuumrör som går mellan spjället och insprutningspumpen. Kolla i Downloads efter verkstadshandbok för traktor eller motor så ser du funktionen.

Du har nog rätt om den med CAV pumpen att den kommer från en kompressor eller elverk. Pysventilerna brukar vara för att man skulle kunna veva igång den för hand utan hjälp av startmotor. Militären hade många olika på hitt för att kunna starta motorerna utan hjälp av startmotorn.
Ett sätt att hitta var den motorn hör hemma kan vara att söka på numret på insprutningspumpen. Har man tur så kan man få fram var den har suttit.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 15:53:54, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På gamla dieselmotorer med luftspjäll sitter det ofta ett litet venturirör i spjällhuset och två rör/slangar därifrån till regulatorns vakuumdosa på insprutningspumpen.

CAV och Bosch från den tiden har stora likheter med varandra. CAV började ju som en brittisk licenstillverkning av Bosch el- och dieselutrustning och det dröjde många år innan CAV blev tillräckligt självständigt för att göra egna konstruktioner på dieselsidan, fördelarpumpen DPA torde väl ha varit bland de första av dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RedNek (trådstartaren)

#4 » 16:29:38, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Den med Bosch-pumpen har vakuumregulator för varvet. Så det är ett vakuumrör som går mellan spjället och insprutningspumpen. Kolla i Downloads efter verkstadshandbok för traktor eller motor så ser du funktionen.

Du har nog rätt om den med CAV pumpen att den kommer från en kompressor eller elverk. Pysventilerna brukar vara för att man skulle kunna veva igång den för hand utan hjälp av startmotor. Militären hade många olika på hitt för att kunna starta motorerna utan hjälp av startmotorn.
Ett sätt att hitta var den motorn hör hemma kan vara att söka på numret på insprutningspumpen. Har man tur så kan man få fram var den har suttit.

Ok, tack för jättesnabbt svar.
Har som aldrig sett spjällhhus på diesel tidigare så jag blev lite fundersam.
Jag ser heller ingen anledning att flytta över spjällhuset till motorn från (troligen) kompressor/elverk).
Den motorn har ju klarat sig utan det tidigare.

Tack för bra info om hur man söker historia om motorn, men jag har inget egentligt behov att spåra den.
//RedNek

1 person gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#5 » 16:32:13, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På gamla dieselmotorer med luftspjäll sitter det ofta ett litet venturirör i spjällhuset och två rör/slangar därifrån till regulatorns vakuumdosa på insprutningspumpen.

CAV och Bosch från den tiden har stora likheter med varandra. CAV började ju som en brittisk licenstillverkning av Bosch el- och dieselutrustning och det dröjde många år innan CAV blev tillräckligt självständigt för att göra egna konstruktioner på dieselsidan, fördelarpumpen DPA torde väl ha varit bland de första av dem.


Hej & tack för bra & snabb info!
Ska bli trevligt att provstarta denna motor (på pall) innan jag river traktorn & byter motor.
//RedNek

1 person gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

Turbodiesel

#6 » 16:33:19, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
CAV och Bosch från den tiden har stora likheter med varandra. CAV började ju som en brittisk licenstillverkning av Bosch el- och dieselutrustning och det dröjde många år innan CAV blev tillräckligt självständigt för att göra egna konstruktioner på dieselsidan, fördelarpumpen DPA torde väl ha varit bland de första av dem.


DPA-pumpen är även den en licenstillverkning av den amerikanska Roosa-master (Hartford Machine Screw) pumpen, dock fick CAV-pumparna större livslängd och bättre funktion, så de lyckades bättre än ursprungstillverkaren på den punkten.

Bosch var själva inne och nallade lite på radialkolvkonstruktionen med den förhållandevis moderna elektroniska VP44.

Annars är det helt riktigt att CAV tillverkade mycket på licens från R Bosch vid den här tiden.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ivar Risslén

#7 » 00:16:59, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får inte glömma bort vad svenska Injektor gjorde för utvecklingen av insprutningspumparna innan de blev uppköpta av Robert Bosch AG. Injektor-pumpar fanns bl.a. på tidiga BM 35.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#8 » 00:33:16, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och inte minst Atlas Diesel, som väl låg bakom tryckventilen som hindrar "efterdropp" genom spridarna.

Fanns det inte en grundläggande skillnad mellan Injector och de andra dåtida dieselpumpfabrikaten? Jag har fått för mig att t ex Bosch och CAV började insprutningen vid en konstant förställningsvinkel och avslutade tidigare eller senare beroende på gaspådraget, medan Injector gjorde på något annat sätt - kanske mitten av insprutningstiden låg vid en konstant vinkel och både början och slut på insprutningen ändrade sig lika mycket med gaspådraget.

Var det Bosch eller Injector som gjorde insprutningsutrustningen till Volvos hesselmanmotorer?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#9 » 01:12:35, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det var Injektor. Jag känns för lat i kväll att börja leta i gamla böcker om den riktiga uppgiften. Jag googlade lite och fick fram att det var Hesselman som låg bakom Injektor-pumpen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ls76

#10 » 10:15:28, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst sitter det Injektorpump på Hesselmanmotorerna.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se