Sida 1 av 1

Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 13:48:27, 22-06-2018
av RedNek
Hej,
Jag har ett luftspjäll på insuget till min BM 55 grävare. Den har Bolinders 1054 motor med Bosch insprutningspump.
Varför jag frågar är för att motorn stått utan spridare i kanske två år innan den blev min & jag vet inte skicket på den.
Jag sprang så bokstavligen över en lös motor (BM 1054 med CAV pump) för några veckor sedan, som jag tänker byta till.

När jag kom hem med den "nya" jämförde jag motorerna & ser att den nya motorn inte har detta luftspjäll. Dessutom har den nya motorn pys-spakar på topparna, verkar som de lyfter avgasventilerna. Kan den ha suttit i ett elverk eller en komressorvagn?
Följde även med nåt som ser ut som en centrifugalkoppling på svänghjulet.

Till saken!
Det gick även ett typ, 10 mm rör från huset på Bosch pumpen till luftsspjället & det finns inte på CAV pumpen.
Är det någon som vet något om varför det sitter ett luftspjäll på insuget?
Och vad är det för rör som går till spjället?

Trevlig midsommar//RedNek

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 14:27:54, 22-06-2018
av Ivar Risslén
Den med Bosch-pumpen har vakuumregulator för varvet. Så det är ett vakuumrör som går mellan spjället och insprutningspumpen. Kolla i Downloads efter verkstadshandbok för traktor eller motor så ser du funktionen.

Du har nog rätt om den med CAV pumpen att den kommer från en kompressor eller elverk. Pysventilerna brukar vara för att man skulle kunna veva igång den för hand utan hjälp av startmotor. Militären hade många olika på hitt för att kunna starta motorerna utan hjälp av startmotorn.
Ett sätt att hitta var den motorn hör hemma kan vara att söka på numret på insprutningspumpen. Har man tur så kan man få fram var den har suttit.

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 15:53:54, 22-06-2018
av torbjorn_forsman
På gamla dieselmotorer med luftspjäll sitter det ofta ett litet venturirör i spjällhuset och två rör/slangar därifrån till regulatorns vakuumdosa på insprutningspumpen.

CAV och Bosch från den tiden har stora likheter med varandra. CAV började ju som en brittisk licenstillverkning av Bosch el- och dieselutrustning och det dröjde många år innan CAV blev tillräckligt självständigt för att göra egna konstruktioner på dieselsidan, fördelarpumpen DPA torde väl ha varit bland de första av dem.

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 16:29:38, 22-06-2018
av RedNek
Ivar Risslén skrev:Den med Bosch-pumpen har vakuumregulator för varvet. Så det är ett vakuumrör som går mellan spjället och insprutningspumpen. Kolla i Downloads efter verkstadshandbok för traktor eller motor så ser du funktionen.

Du har nog rätt om den med CAV pumpen att den kommer från en kompressor eller elverk. Pysventilerna brukar vara för att man skulle kunna veva igång den för hand utan hjälp av startmotor. Militären hade många olika på hitt för att kunna starta motorerna utan hjälp av startmotorn.
Ett sätt att hitta var den motorn hör hemma kan vara att söka på numret på insprutningspumpen. Har man tur så kan man få fram var den har suttit.

Ok, tack för jättesnabbt svar.
Har som aldrig sett spjällhhus på diesel tidigare så jag blev lite fundersam.
Jag ser heller ingen anledning att flytta över spjällhuset till motorn från (troligen) kompressor/elverk).
Den motorn har ju klarat sig utan det tidigare.

Tack för bra info om hur man söker historia om motorn, men jag har inget egentligt behov att spåra den.
//RedNek

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 16:32:13, 22-06-2018
av RedNek
torbjorn_forsman skrev:På gamla dieselmotorer med luftspjäll sitter det ofta ett litet venturirör i spjällhuset och två rör/slangar därifrån till regulatorns vakuumdosa på insprutningspumpen.

CAV och Bosch från den tiden har stora likheter med varandra. CAV började ju som en brittisk licenstillverkning av Bosch el- och dieselutrustning och det dröjde många år innan CAV blev tillräckligt självständigt för att göra egna konstruktioner på dieselsidan, fördelarpumpen DPA torde väl ha varit bland de första av dem.


Hej & tack för bra & snabb info!
Ska bli trevligt att provstarta denna motor (på pall) innan jag river traktorn & byter motor.
//RedNek

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 16:33:19, 22-06-2018
av Turbodiesel
torbjorn_forsman skrev:
CAV och Bosch från den tiden har stora likheter med varandra. CAV började ju som en brittisk licenstillverkning av Bosch el- och dieselutrustning och det dröjde många år innan CAV blev tillräckligt självständigt för att göra egna konstruktioner på dieselsidan, fördelarpumpen DPA torde väl ha varit bland de första av dem.


DPA-pumpen är även den en licenstillverkning av den amerikanska Roosa-master (Hartford Machine Screw) pumpen, dock fick CAV-pumparna större livslängd och bättre funktion, så de lyckades bättre än ursprungstillverkaren på den punkten.

Bosch var själva inne och nallade lite på radialkolvkonstruktionen med den förhållandevis moderna elektroniska VP44.

Annars är det helt riktigt att CAV tillverkade mycket på licens från R Bosch vid den här tiden.

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 00:16:59, 23-06-2018
av Ivar Risslén
Vi får inte glömma bort vad svenska Injektor gjorde för utvecklingen av insprutningspumparna innan de blev uppköpta av Robert Bosch AG. Injektor-pumpar fanns bl.a. på tidiga BM 35.

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 00:33:16, 23-06-2018
av torbjorn_forsman
Och inte minst Atlas Diesel, som väl låg bakom tryckventilen som hindrar "efterdropp" genom spridarna.

Fanns det inte en grundläggande skillnad mellan Injector och de andra dåtida dieselpumpfabrikaten? Jag har fått för mig att t ex Bosch och CAV började insprutningen vid en konstant förställningsvinkel och avslutade tidigare eller senare beroende på gaspådraget, medan Injector gjorde på något annat sätt - kanske mitten av insprutningstiden låg vid en konstant vinkel och både början och slut på insprutningen ändrade sig lika mycket med gaspådraget.

Var det Bosch eller Injector som gjorde insprutningsutrustningen till Volvos hesselmanmotorer?

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 01:12:35, 23-06-2018
av Ivar Risslén
Jag tror att det var Injektor. Jag känns för lat i kväll att börja leta i gamla böcker om den riktiga uppgiften. Jag googlade lite och fick fram att det var Hesselman som låg bakom Injektor-pumpen.

Re: Luftspjäll i insug BM 55 med BM 1054 motor

InläggPostat: 10:15:28, 23-06-2018
av ls76
Ja visst sitter det Injektorpump på Hesselmanmotorerna.
Hälsn.
Bosse