Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

MF 50B diesel i motoroljan, rinner ur skvallerrör

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

rsa (trådstartaren)

#1 » 11:56:45, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Massey Ferguson 50B (MF50B) läcker en hel del olja från ett hål under maskinen (se bilder). Tittar jag på oljestickan är det olja nästan upp till toppen. Oljan är tunn och verkar vara utblandad med diesel. Jag tycker att de luktar lite svagt av diesel.

1. Vad är det för hål? Säkerhetsventil (skvallerrör) av något slag?
2. Jag antar att dieseln kommer in via matarpumpen eller insprutningspumpen. Kan jag kolla det på något sätt?

Motor : Perkins direktinspr 4-takt, A4.212

Hålet sitter framför momentomvandlaren (röd ring)
Bild

Bild
Senast redigerad av rsa 14:52:24, 25-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70



Janson1

#2 » 14:07:44, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att kolla matarpumpen (dieselpumpen i din text).
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rsa (trådstartaren)

#3 » 14:54:55, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Börja med att kolla matarpumpen (dieselpumpen i din text).


Okej, tack! @Janson1 du har ingen idé om vad det kan vara för hål som olian riner ut ur?

PS. ändrade till matarpump i mitt inlägg, jag tror det är ett mer korrekt namn :-)
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

kimmen

#4 » 15:48:22, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket fall som helst så kör inte, kolvringarna fastnar pga. småskärningar i cylindrarna, då kommer de verkliga problemen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1

#5 » 16:33:10, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nog egentligen inget skvallerrör utan oljan rinner nog ut från bakre vevaxeltätningen och syns i dräneringshålet mellan motor och växellåda.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rsa (trådstartaren)

#6 » 11:57:32, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det finns nog egentligen inget skvallerrör utan oljan rinner nog ut från bakre vevaxeltätningen och syns i dräneringshålet mellan motor och växellåda.


Låter inge vidare. Tror du jag blir tvungen att byta vevaxeltätningen?

Ny matarpump beställd...
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

RD350

#7 » 12:26:06, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

man kan göra en fin liten droppskål att fästa under skvallerhålet, då kan man dra på bytet tills det är dags för kopplingsbyte eller nåt. Lite beroende på hur stort läckaget är. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#8 » 14:03:02, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ganska troligt att det bara är när det blir för mycket motorolja i tråget pga dieselinblandning, som läckan vid packboxen blir riktigt störande.
Så se till att få stopp på dieselläckaget, byt motorolja och se om droppandet upphör så småningom.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rsa (trådstartaren)

#9 » 21:22:54, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått hem ny matarpump och köpt ny olja. Beställde dock oljefilter av typen spin-on och nu ser jag att det är insatsoljefilter på motorn. Shit! :sad: Jag som verkligen behövde traktorn i helgen. Hinner inte få hem nytt filter. Vågar man köra med det gamla filtret några dagar om man tömmer ut all olja blandat med diesel ur oljefilterhållaren?

Fick även tips om att byta till oljefilterhållare för spin-on filter. Är det bättre?

Bild
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70

torbjorn_forsman

#10 » 09:55:35, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så förhållandevis lite diesel som kan sitta fast i det gamla oljefiltret, att det räcker gott och väl om du tömmer filterburken.

Fördelar med spin-on-filter är väl mest att de är enklare att byta, mindre risk att en klåpare sätter ihop filtret fel osv, och att ett löst omonterat filter är mindre ömtåligt än ett insatsfilter. Men det är ju rätt intressant att man i personbilsbranschen har börjat gå tillbaks till insatsfilter under de senaste 20 åren. Detta gäller tex Volvo och på de sista åren även VAG.
Ett argument lär vara miljöskäl - att det är lättare att återvinna insatsfilter, i synnerhet om de är helt fria från metalldelar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#11 » 08:19:25, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl egentligen ingen anledning till att byta filtertyp då detta fungerar alldeles utmärkt om man gör rätt. Jag tror också oljeläckaget självläker om oljan slutar få diesel i sig hela tiden...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

rsa (trådstartaren)

#12 » 08:20:52, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ni kan se på bilden nedan är matarpumpens membran helt utslitet och har släppt igenom diesel in i motoroljan. Ny matarpump på plats, oljan och oljefiltret bytt. Det behövs packningar mellan bränslerören och matarpumpen. De följer inte med matarpumpen. Tur att jag fick tips om det innan och köpte ett par. De gamla gick inte att återanvända.

Nu fungerar traktorn igen. Motorn går också mycket jämnare än tidigare. Troligtvis på grund av att den gamla matarpumpen inte pumpade bränsle tillräckligt bra.

Det kom ut en del svart olja från skvallerröret (dräneringshålet) i växellådan när vi körde motorn i början. Det kändes inte så bra! Fixade en temporär uppsamlare (se bild nedan). Nu har jag grävt bort några stubbar på tomten, ca 30-40 min körning och det är bara någon cm olja på botten i min uppsamlingsflaska. Läckaget har minskat betydligt. Vi får se om det till och med slutar helt :eek:



Bild Bild

6 personer gillar det här inlägget.
rsa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:37:52, 15-04-2012
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50B, Priestman Mustang 90, Daewoo Solar 015 plus och Holder p70


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se