Huddig 960 är en oroligt avancerad maskin för tiden. Och det kvittar om det är Cummins eller Valmet i den, för det är sällan motorn ställer till med något nämnvärt trassel. Det är el, drivning och hydraulsystem som är dyrt och svårt att fixa med.
Vid snökörning drar en 960 ofantliga mängder diesel och den är dessutom inte specielt bra på det heller. Trots midjestyrningen är den klumpig, sikten dålig och värmen i hytten lika så. Om elspakar väljs, se då till att det är ett tidigt system och ej minispak eller iquan. Då dom senare är dyrköpta reservdelar till och få som kan med dom. Servohydraul är väl å föredra på dessa. Finns så sent som till tidiga 90 talare även med cummins maskiner, dock mer sälsynt.
Jcb4cx då, ja jag har faktiskt en sådan själv, fast det är en kopia (Fermec). En enkel maskin som har sina begränsningar. Raka
stödben gör att du inte kan lägga ut agregatet fullt i sidled med rågad
planerskopa och teleskopen i bott. (Man får tänka sig för med andra ord) Dom är baktunga så lite lass i frontskopan är å föredra om man kör med
dubbelkommando i grävläge. (Det är hydremas sideshift maskiner med) Dock få 4cx som har dubbelkommando.
Elproblem finns i viss mån även på jcb (om maskinen är utrustad med elspakar vill säga) Dock är det av det simplare slaget, men problem med spakarna och styrboxen samt elhärvan till stolen finns även här. Jag har haft problem med styrboxen till spakarna en gång. Lämnades till elektronikverkstad och fixades för någon 1000-lapp
iaf den gången. Jcb såldes även som nordenmodell komplett med dubbelkommando, spakar i stolen och gas å
broms från den svenska generalaganten. Den heter 4CN och har liggande stödben, grävelegant å
saknar sidoförskjutning. Dessa modeller tycker jag är ett bättre val, dock lite dyrare. New holland har också varianter på dessa anpassade till norden. Dock är detta udda fåglar = skralt med support på eftermontage.
Men det är robusta maskiner i grunden. Otroligt starka i lastaren för sin storlek och reservdelar nytillverkas fortfarande till 4cx som sålts i många miljoner ex genom åren och ser nästan lika dana ut idag som för 20 år sedan = prisvärda delar världen över. Perkins maskiner i både Hydrema och Jcb. Pålitliga, lättstartade i kyla och delar finns på hyllan till bra pris.
Men jag hade (dvs om jag hade haft en budget på 200k eller lite till) tittat på Hydrema. Anser deras maskiner vara bättre överlag. Det finns folk som kan med dom i landet och inte minst på detta forum. Jag hade dock inte så stor budget att röra mig med, så det fick bli en Fermec.