Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig 960 eller JCB 4cx

23 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

RJ

#16 » 11:52:49, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som att priset på volvomaskinerna pendlar ganska mycket upp och ner.
Sedan är det ju sällan relevant vad säljare begär på blocket.
Min är ju av den lite ovanligare enklare "manuella" sorten med hydralspakar rätt ner i ventilpaketet vilket är ok till hobbygrävning, men stenålder om man kör professionellt.
Men priset var ju också mindre än motsvarande huddig.
Jag förstår dock rekommendationerna om cumminsmotor för det blir väldigt lätt motorstopp med fyrcylindrigt.
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10



ac tc

#17 » 13:04:52, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det finns nån valmet försedd Huddig kvar som inte fått maskinen åtgärdad, efter åtgärd så funkar valmet puffran även om man som alltid önskar mer kraft.
Det är heller inte så dyrt att fixa en valmet puffra, delar finns.
- att jämföra en Huddig som i princip från början var byggd för att gå i linjebyggnad dvs i skogen med en JCB blir som att jämföra en Jeep med en liten citroen berlingo..
6300 från volvo är väl det närmaste man komma, mer lastmaskin, mindre grävmaskin och inte lika mkt skogsmaskin. Som sagt besvär med vissa reservdelar och dessa lider oxo av en svag puffra.
- En Huddig är inte klen i lastaren det är 6300 som är stor i lastaren ( tror det beror på att det är en felvänd L70 eller nåt sånt..)
- En Huddig kan närsomhelst bestämma sig för att kosta ägaren 50- 100 000 genom nåt litet kul haveri i drivningen...det kan dock vilken annan converter maskin göra oxo så det är eg ingen större skillnad.
En bekant som repar Huddig sa en gång att det är inte elfelen i sig som är problematiska utan ägarnas försök att modifiera runt dom som ställer till det...
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

161A

#18 » 19:59:14, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ägt en jcb 4cx och ska aldrig köpa en sån igen. Rent mekaniskt så höll den hade aldrig nån större reperation. Men något mer värdelöst att köra med har jag sällan varit med om. Det enda som jag skulle kunna tycka var bra är möjligtvis räckvidden som utskjutet ger, så länge man håller sig någorlunda rakt bakom maskinen.
Har idag en 3,5a som jag tycker producerar betydligt mer vid rent grävnings arbete
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Filijox

#19 » 20:37:21, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Tror inte det finns nån valmet försedd Huddig kvar som inte fått maskinen åtgärdad, efter åtgärd så funkar valmet puffran även om man som alltid önskar mer kraft.
Det är heller inte så dyrt att fixa en valmet puffra, delar finns.
- att jämföra en Huddig som i princip från början var byggd för att gå i linjebyggnad dvs i skogen med en JCB blir som att jämföra en Jeep med en liten citroen berlingo..
6300 från volvo är väl det närmaste man komma, mer lastmaskin, mindre grävmaskin och inte lika mkt skogsmaskin. Som sagt besvär med vissa reservdelar och dessa lider oxo av en svag puffra.
- En Huddig är inte klen i lastaren det är 6300 som är stor i lastaren ( tror det beror på att det är en felvänd L70 eller nåt sånt..)
- En Huddig kan närsomhelst bestämma sig för att kosta ägaren 50- 100 000 genom nåt litet kul haveri i drivningen...det kan dock vilken annan converter maskin göra oxo så det är eg ingen större skillnad.
En bekant som repar Huddig sa en gång att det är inte elfelen i sig som är problematiska utan ägarnas försök att modifiera runt dom som ställer till det...


Valmetmotorn brukar väl behöva renoveras runt var 10000de timma? Och lastaren uppgraderades väl efter 1986 års modell pga sin klenhet? Sedan är det många huddigar som har hydrostatdrift, inte för att det skulle bli billigare vid haveri dock...

Hydrostatdriven huddig är himla fin att köra! :driver:
Filijox
 

magloman

#20 » 21:00:28, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom stora har hydrostat: 960/1160/1260

De små converter: 760/860/1060

Har en 6300 som jag är nöjd med. Lite klumpigare än en 960 kanske. Men svenskt spett o slägga.
Hållbart och mindre avancetat med converter kanske
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ac tc

#21 » 08:18:18, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en hel del Huddigar som går med original hydrostat efter 20 000 timmar så om converter är så mkt pålitligare vet jag inte.
Men hydrostater dras med lägre verkningsgrad så det går mer bränsle vid transport och lastar arbete.
- en fördel med hydrostat är att det går åtminstone att mäta på eländet, försök det med en kass converter eller en bränd koppling, bara att riva och hoppas att man finner nåt tok.
Bromsar eller snarare broms ok var ett sorgebarn på tidiga Huddig fram till ?? Många maskiner går i princip utan bromsar då hydrostaten bromsar själv. ( om man kör lugnt..)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magloman

#22 » 08:30:15, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror iaf du ska köpa en svensk maskin. Huddig eller volvo. Tror det är lättare att få hjälp med en sån vid behov.

Men vill du ha en mindre så kanske en 860 vore nåt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Håkan.E

#23 » 22:28:17, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en 960 -88 med Valmet motor och enda gången som jag fick motorstopp var när jag hade glömt att ändra vreden till inkoppling av driften vid ett högre varvtal.
Har en -96 nu och märker inte av kraften i motorn jämfört med Valmet. Har även haft en Volvo 616 en baktung rakare. Har haft en del problem men vill inte ha en baktung grävlastare och absolut ingen utan dubbelkommando.
Ska du ut i terrängen så är hydrauldriften överlägsen.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se