Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Byta vevaxeltätningar MF 3303

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

spock (trådstartaren)

#1 » 19:42:18, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en MF 3303 med en Perkins ad 4.203 motor som läcker kraftigt i den främre vevaxeltätningen och bara läcker ur den bakre.
Den främre verkar vara en vanlig p-box och den bakre en delad reptätning.
Hur stökigt är det att byta den bakre måste motorn rivas ned i sina veståndsdelar eller går det att byta den med tråget kvar på plats?
Annars får motorn sitta kvar och jag nöjer mig med att byta den främre , inbillar mig att det går att byta den utan att riva ned tråget.
Vad säger den samlade Perkinsexpertisen?
spock
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:06, 08-09-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130-75
Volvo T24 -57



LeifAndersson

#2 » 20:33:11, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den främre byter du rätt enkelt på plats om det går att få loss remskivan med framaxelbryggan på plats på 3303, på en del MF går det och på andra måste framaxelbryggan lossas från motorn och dras fram lite. För att byta den bakre måste du dela traktorn när svänghjul och koppling måste väck för att byta rep.tätningen. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

spock (trådstartaren)

#3 » 08:55:26, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!
Framändan måste den är knappt det går att byta generatorrem för att det är så trångt
Att svänghjul o koppling måste bort är jag med på , det jag vart lite orolig för var om man måste den med tråget och börja släppa på vevaxeln för att komma åt den bakre tätningen.
spock
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:06, 08-09-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3130-75
Volvo T24 -57


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se