Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Volvo BM 616B - Baileys i motorn

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Rörmokaren (trådstartaren)

#1 » 19:43:33, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag tänkte höra om någon av er råkat ut för nåt liknande.
Min 616B D42 har under vinteruppehållet de 2 senaste åren förlorat 2-3 liter kylarvätska, lite fukt under har jag märkt men jag har inte kunnat lokalisera läckan. När jag kör under sommaren så läcker det ingenstans och jag förlorar ingen kylarvätska. Nu i år så såg det ut att vara samma scenario, men att det nu försvunnit mer kylarvätska. Jag fick hälla på 4-5 liter. Jag såg att oljenivån låg på strax över max, och jag skulle inte ha startat motorn utan att fundera på varför.
Jag körde nu några minuter, och en liten runda och stannade. När jag nu kollade på stickan så såg oljan ut som Baileys :(. Det var bara till att tappa ur oljan. Jag sköljde sen runt diesel i motorn, på startmotorn, 2 rundor, fyllde på ny olja och traktorn går sedan dess som vanligt igen. Igen Baileys alls på åtskilliga timmar. Frågan är; Vad kan orsaka att kylarvätska rinner in i motoroljan, när traktorn står och det är kallt? Och att detta inte sker i sommartemperatur? Har någon ett tips? Det är ju inte så att jag vill riva av toppen och byta topplockspackning bara sådär...
Rörmokaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:54, 14-08-2016
Ort: Torpshammar Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM616B 1980



magloman

#2 » 19:47:25, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprucken topp kan det kanske vara
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#3 » 19:54:18, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fodertätningarna är huvudmisstänkta när det främst läcker vid lägre temperaturer. Enklast är att plocka ned oljetråget för att se var vattnet kommer ifrån. Kan dock vara svårt att se nu när det är varmt & tätt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Rörmokaren (trådstartaren)

#4 » 20:00:53, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Fodertätningarna är huvudmisstänkta när det främst läcker vid lägre temperaturer. Enklast är att plocka ned oljetråget för att se var vattnet kommer ifrån. Kan dock vara svårt att se nu när det är varmt & tätt.


Jag just det. Ljutgods i motorblocket och någon form av stål i foderna. Olika värmeutvidgning och kanske krymper då fodrena mer än motorblocket vid minus 20 grader. Kan vara en logist förklaring. Tack det var ett bra tips.
Rörmokaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:54, 14-08-2016
Ort: Torpshammar Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM616B 1980

rospigg

#5 » 20:08:17, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ner med tråget, trycksätt kylsystemet och granska!
(Finns det en oljekylare för motoroljan så kan ju även den spöka)
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Björn.O

#6 » 21:10:44, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror som TD. Fodertätningarna läcker när det är kallt. Du kommer inte att se nåt läckage nu.
Min BM 4500 gjorde likadant.
Och när man ändå river motorn så passar man ju på att byta det ena och det andra och så är cirkusen igång..
:vissla:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

63an

#7 » 21:22:47, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara de blir bra så :vissla: När maskin behövs vill man inte få nått fel :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Roine.e

#8 » 23:51:59, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika på min gamla Bray, på vintern letade sig kylvätska genom fodertätningarna. En flaska Bar's Leaks löste problemet. Bonnmek, ja ja vet, men testa, funkar det så är det ju en enkel lösning.
Hobbymaskinist som planterar buskar i trädgården med traktorgrävare. Styr lite snö då å då med en Wille 655 oxå.

1 person gillar det här inlägget.
Roine.e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:35, 05-09-2006
Ort: Ludvika
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: BM Volvo LM218 -61
Hembyggd minigrävare typ Digger.
Wille 655c (på jobbet)

Rörmokaren (trådstartaren)

#9 » 21:54:36, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får tacka för era svar och er hjälp. Jag tror nu att läckande foder är problemet. Jag kör på som jag har det tillsvidare. I vinter kommer traktorn inte att gå så jag kommer att tappa ur kylarvätskan. Det är ju ingen långsiktig lösning men så får det bli. Jag har varken lust eller tid att skruva isär traktorn nu. I övrigt går han ju skapligt och gör sitt jobb. Fast jag funderar faktiskt på om jag ska montera på en turbo på den, den är fan så svag när jag hamnar i en grop. Jag blir hängande med fullgas på pedalen och kommer inte framåt. Jag tror inte på dålig kompression eller så, han går jämt o fint och startar omedelbart, varm som kall. Nu kör jag med en Ballofix kulventil istället för oljepluggen i tråget, så jag kan enkelt kolla om det kommit ner nåt vatten. Bara att släppa ut några droppar o se om det kommer kylarvätska eller ren olja.
Rörmokaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:54, 14-08-2016
Ort: Torpshammar Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM616B 1980

Turbodiesel

#10 » 21:58:11, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder du lågväxeln? de ska inte vara speciellt svaga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Rörmokaren (trådstartaren)

#11 » 18:35:32, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmmm, min brorson på 8 år har ju suttit i hytten ofta och låtsaskört... kanske han lyckats lägga i högväxeln. Kanske felet är så enkelt, men då borde man ju märka att det går för fort... Får kolla det sen när jag kommer hem.
Rörmokaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:54, 14-08-2016
Ort: Torpshammar Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM616B 1980


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ErikPetersson, fiatagri, Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se