Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 467, backväxeln hoppar ur

1 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Hopo (trådstartaren)

#1 » 13:48:26, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har precis skaffat mig en "gammal" traktorgrävare av märket Hymas 467 med tillverkningsnummer 2388, årsmodell går inte att avläsa på skylten. Har inte kollat så noga vad det är för drivlina på den men jag tror efter att ha läst några trådar här att det är en Nuffield med en vanlig växellåda dvs. ingen converter låda. Har inte fått hem maskinen än och därmed har jag inte tillgång till några detaljer om den just nu.
Det är bara ett problem med maskinen och det är att backväxeln fungerar inte som den ska, den skrapar och hoppar bakåt när man belastar backväxeln dvs. lyfter upp kopplingspedalen. Den rullar bakåt men låter illa och skuttar till när den blir belastad. Finns det någon i detta forum som har haft liknande problem med en Hymas maskin av denna årgång (slutet av 60-talet)? Säljaren hade hört att backdrevet/-dreven går att byta genom att lyfta på locket till växellådan, känner någon till om detta stämmer?
Nu efter lite forskning så tror jag att själva bäraren till aggregatet är en Nuffield 4/65 och därmed är ju även växellåda från detta fabrikat. Finns det någon som har skruvat på sådana växellådor.

/Hopo
Hopo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:55:04, 09-11-2014
Ort: Halmstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430, Hymas 467




Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: npj och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se