Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hydrema i skogen?

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 20:38:37, 29-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar bli sugen på en grävare igen, har några projekt på g som skulle behöva en vettig traktorgrävare. Däribland lite skogsdikning och göra iordning några körvägar för traktorn i skogen.

Har satt en budget på 200k, midjestyrd är krav. I det prisspannet är det i princip bara gamla huddigar 960 och hydrema 805/807. Huddig verkar ju vara en chansning att köpa. Men hur funkar en dansk i svensk skog dvs berg, stenar och blöthål? Dom ser låga och osmidig ut men har aldrig kört nån. Huddig ett fåtal gånger och dom behöver sällan skämmas.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



Rexco

#2 » 09:59:32, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydrema har midjependling, så det borgar för god framkomlighet även i terräng. Hydreman är bortåt 4 ton lättare än 960 med, så den går lite längre ut i myren innan den sjunker :mrgreen:

Är själv Huddig fantast, men provkört Hydrema och så länge det handlar om äldre maskiner skulle jag satsa på en Hydrema alla dar i veckan. Mycket lättare med både mekanik och elektronik. Sedan är Hydremas 8 och 900 serie rena dussinmaskinen om man jämför med 960 som börjar bli trögt att få fram delar till. Hydrema maskinerna har i sitt grundutförande många identiska komponenter över lång tid, medans. 960 bytt flertalet av dom under kort tid lika med svårt med reservdelar.

Upplever convertern som det stora nappataget i plånkan när det gäller Hydrema. Se så alla växlar funkar och att den drar bra. Hydraulsystemet är det sällan några problem med. Oftast vanlig servohydraul men finns ett fåtal elhydraul med. Många maskiner saknar servohydraul och dubbelkommando. Undvik dom, om du ska köra mycket i skogen. Lika så sidshiften dvs maskiner utan grävelegant gör maskinen begränsad i skogen.
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

Jac

#3 » 11:27:46, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

805 och 806 har sidförskjutning, en extra svansdel på aggregatet som kan vara ivägen i skogen.
Minns det som att det var lite dålig kraft i motorn det lilla jag har provkört.
908 är det bättre motor i tror jag.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

robin.gustavsson (trådstartaren)

#4 » 12:20:44, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:Hydrema har midjependling, så det borgar för god framkomlighet även i terräng. Hydreman är bortåt 4 ton lättare än 960 med, så den går lite längre ut i myren innan den sjunker :mrgreen:

Är själv Huddig fantast, men provkört Hydrema och så länge det handlar om äldre maskiner skulle jag satsa på en Hydrema alla dar i veckan. Mycket lättare med både mekanik och elektronik. Sedan är Hydremas 8 och 900 serie rena dussinmaskinen om man jämför med 960 som börjar bli trögt att få fram delar till. Hydrema maskinerna har i sitt grundutförande många identiska komponenter över lång tid, medans. 960 bytt flertalet av dom under kort tid lika med svårt med reservdelar.

Upplever convertern som det stora nappataget i plånkan när det gäller Hydrema. Se så alla växlar funkar och att den drar bra. Hydraulsystemet är det sällan några problem med. Oftast vanlig servohydraul men finns ett fåtal elhydraul med. Många maskiner saknar servohydraul och dubbelkommando. Undvik dom, om du ska köra mycket i skogen. Lika så sidshiften dvs maskiner utan grävelegant gör maskinen begränsad i skogen.


Okej den är alltså så pass mycket lättare. det är bra. frågan är hur dom står sig i svängvinklig och axelavstånd. laddade ner manualen nu och ska jämföra lite mot huddigen.
Jo det är ju exakt det du skriver som gör att jag drar mig för att köpa en gammal huddig, krångliga fel och svårt med delar.
Så med andra ord så ska man leta efter en 807 med elegant och servospakar och dubbelkommando. Kikade lite på mascus hur utbudet ser ut i danmark men dom verkar betydligt mer teknikfientliga där, såg inte en enda med elegant ens.

Jac skrev:805 och 806 har sidförskjutning, en extra svansdel på aggregatet som kan vara ivägen i skogen.
Minns det som att det var lite dålig kraft i motorn det lilla jag har provkört.
908 är det bättre motor i tror jag.


Jo sidförskjutningen verkar bra i vissa lägen men dålig i fler. känns som hela aggregatet hamnar på tok för långt bak.
En fyrcyldring perkins på 76 hästar lät ju inte allt för upphetsande. Uppskränd till 96 på en 908.
En 908 verkar vettig dom å, där verkar det vara servospakar i dom flesta. Rototilt satt det på nån på blocket också. tyvär ligger dom lite utanför budgeten.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Martin.Eriksson

#5 » 12:50:41, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant har en 807 och dom är snabba men inte så jätte starka i grävarmen tycker jag.
kolla om du hittar en 808 dom verkar bra..
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... akj1Yt6iqA
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Rexco

#6 » 17:57:37, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 808a är bra men 908 ännu bättre. Det brukar trilla in en och annan utan rotortilt för runt dom pengarna ibland. Svaghet som sagt convertern, beror på hur den körts. Men samma problem drabbar även Jcb och Huddig samt övriga maskiner med converter. Den slutar eller drar dåligt på endel av växlarna, antingen högre eller lägre register.

Jag hade försökt hitta en fin och välskött 808 i första hand. Där kan man ju ha turen att få med endel tillbehör. Dom flesta 908or har Rotortilt och är på det viset även dyrare på begmarknaden, hur slut snurran än är. Men har funnits endel tillsalu med endast vanliga skopor samt hydraulisk planeringsskopa för dom pengarna. Några få med mycket timmar går också att hitta, inga problem om dom är välskötta. Tycker Hydrema är ledande inom detta segment av grävlastare faktiskt. Sideshiften är bra, men inte i skogen och man vill gärna ha lite lass i frontskopan när man kör runt med dessa. Hydrema är i regel lite lätta i näsan, men dom blir ännu lättare med sideshiften och en rotortilt på det :mrgreen:


Här en vettig, lite över budget bara. https://www.blocket.se/dalarna/Traktorg ... ?ca=15&w=3
Rexco
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 16-03-2008

robin.gustavsson (trådstartaren)

#7 » 18:54:30, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rexco skrev:En 808a är bra men 908 ännu bättre. Det brukar trilla in en och annan utan rotortilt för runt dom pengarna ibland. Svaghet som sagt convertern, beror på hur den körts. Men samma problem drabbar även Jcb och Huddig samt övriga maskiner med converter. Den slutar eller drar dåligt på endel av växlarna, antingen högre eller lägre register.

Jag hade försökt hitta en fin och välskött 808 i första hand. Där kan man ju ha turen att få med endel tillbehör. Dom flesta 908or har Rotortilt och är på det viset även dyrare på begmarknaden, hur slut snurran än är. Men har funnits endel tillsalu med endast vanliga skopor samt hydraulisk planeringsskopa för dom pengarna. Några få med mycket timmar går också att hitta, inga problem om dom är välskötta. Tycker Hydrema är ledande inom detta segment av grävlastare faktiskt. Sideshiften är bra, men inte i skogen och man vill gärna ha lite lass i frontskopan när man kör runt med dessa. Hydrema är i regel lite lätta i näsan, men dom blir ännu lättare med sideshiften och en rotortilt på det :mrgreen:


Här en vettig, lite över budget bara. https://www.blocket.se/dalarna/Traktorg ... ?ca=15&w=3
Vad är igentligen skillnaden mellan en 807 och 808?

Jo den där i Rättvik har jag sneglat lite på.
Rototilt är mycket önskvärt dock är ju frågan hur mycket man vill betala för det. Lite över budget dock, men kanske värt att åka och kolla iallafall. Utsatt pris och slutgiltigt pris är inte alltid detsamma.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Martin.Eriksson

#8 » 19:08:16, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har aldrig sett en 807 med annat är spakar i bakrutan men 808 vet ja en som hade med elspakar tror ja de var..
Annars är de väl nått med storleken?
Hydrema i stockholm har massvis med filmer på tuben där dom testar inkomna beg maskiner, rätt intressanta filmer.
Lägger in en film på en random därifrån så får du kolla hans kanal..
https://www.youtube.com/watch?v=OaXR0usGf98
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#9 » 19:15:31, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

805/807 är äldre och har enklare open center ventiler med kugghjulspump. Möjligtvis bara spakar rätt på ventilerna som Martin nämner.

806/808 har axialkolvspump, LS-hydraulik och hydrauliska servospakar i konsoler.

Elspakar i armstöden kom nog inte förrän 900-modellerna tror jag.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

P-sson

#10 » 20:21:26, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

908 är lite mera kraft i men lätt i nosen hade många gånger lite grus i frontskopan när man arbetade vi sidan av maskinen,
största felet är att bränsletangkarna är i ramen vill spricka i fästet till agrigatet
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

robin.gustavsson (trådstartaren)

#11 » 20:24:19, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då kan vi fastslå att det är betydligt bättre hydraulik på en 808. 908 bättre motor och spakar.
Sen att en 908 ser betydligt bättre ut är ju också ett plus. Nä en 908 med Rototilt står högt på önskelistan. Köper man rätt maskin kan det bli aktuellt med några fakturerade timmar per år utöver hobbykörning så kanske mellanskillnaden betalar sig. Återstår å se om banken håller med.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson (trådstartaren)

#12 » 20:30:52, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:908 är lite mera kraft i men lätt i nosen hade många gånger lite grus i frontskopan när man arbetade vi sidan av maskinen,
största felet är att bränsletangkarna är i ramen vill spricka i fästet till agrigatet
Lite mer kraft gentemot dom äldre hydremorna? Hur som så kommer jag sakna kraft, 99 procent av mina timmar i grävare är med 25+tons larvare. Hade en 3,5 ett tag och där var det mest räckvidd man saknar.

Bra att veta om sprickorna ska försöka komma ihåg att kolla det om jag åker och kikar på en 908.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

P Andersson

#13 » 20:14:00, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mej att de är en nyare version av frontlastare med på 806/808 kontra 805/807.
Kör själv en 807 med 500 däck och tycker väl att de fattas effekt i motorn.
Valtra jag har med mekanisk växellåda är rena raketen i jämförelse...36 växlar med turbin funkar bättre än 4 med Converter i terrängen med
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

robin.gustavsson (trådstartaren)

#14 » 15:30:14, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Har för mej att de är en nyare version av frontlastare med på 806/808 kontra 805/807.
Kör själv en 807 med 500 däck och tycker väl att de fattas effekt i motorn.
Valtra jag har med mekanisk växellåda är rena raketen i jämförelse...36 växlar med turbin funkar bättre än 4 med Converter i terrängen med


806/808 verkar ha en solid lastare till skillnad mot 807 som verkar ha en svetsad histora som inte ser ut att vara mycket att ha annat än till att hänga en skopa där fram och ge fan i och använda den.

har kommit fram till att 805/807 går bort, dels pga motoreffekt dels att dom flesta verkar ha mekaniska spakar rätt ner i ventilerna. och dels pga lastaren.
så kvar som alternativ av dansken så finns 808 och just nu finns det en sådan på blocket. i boden. dvs skitlångt härifrån.
908 finns den en på lagomt avstånd. och en som i princip står kvar i danmark(malmö).
så får se när jag får tid att kika på den enda vettiga. förmodligen strax efter den blir såld.
men nu lär jag gräva avlopp så man kanske lär lyfta upp maskininköp på priolistan.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

P Andersson

#15 » 15:36:08, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De eller gräva jordvärme brukar vara populära projekt när man köpt grävare ;)
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fredriksberg och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se