Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Spricka i hymas grävaggregat

34 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Knekten1 (trådstartaren)

#1 » 16:47:24, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har införskaffat mig ett stycke Volvo 430 -76 med hymas 31 (tror jag) grävaggregat och en ålö lastare med ryck och slit tilt. Såg att sprickbildningen i tornet runt svängtappen börjar bli värre och tänkte demontera den och få kört den till en mek verkstad för ordentlig svetsning/ förstärkning. Söker nu i forumet för tips och råd för detta projekt. Typskylten är ej läsbar längre så gissar bara att det är 31 eller något. Tänkte demontera tornet utan att ta bort slangar etc och bara palla upp aggregatet. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180730/1e1644f2710a98a67d6e97c2ca138e57.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180730/81be4f2f4362ea28e4d3ea15393d258d.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180730/71d4c1f0c5a92b56f7aded4aaebdc33b.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76



Skru'are

#2 » 18:08:02, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser du vargen? :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Loke

#3 » 19:00:21, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Ser du vargen? :grin:

Jag såg den direkt, det första ögonen fäste sig på när jag såg bilden. :smile:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Knekten1 (trådstartaren)

#4 » 20:59:11, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nog för att det finns det en del av dessa runt knuten här men såg inte denna vid fototillfället . Observanta ögon mina herrar!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

jonnordvall

#5 » 21:10:26, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag må vara både blind och dum...
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Knekten1 (trådstartaren)

#6 » 21:27:38, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla har vi olika begåvningar här i livet, men har någon rivit isär ett hymas grävaggregat någon gång då? Bara för att komma tillbaka till ursprunget. Och till er alla som hittar vargen, så är första pris en sladdlös sladdlampa där glödlampan är trasig och sockeln saknas. Perfekt att ha i verkstaden !!;-).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

Martin.Eriksson

#7 » 21:40:20, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara den där lodräta sprickan?
Ja hade flyttat undan slangarna å sen svetsat de på plats.. lägg traktorn på sidan så går de ännu lättare :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mattias Petterson

#8 » 21:41:45, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle slipa ur och svetsa på plats, mycket extrajobb att demontera grävaggregatet.
Martin hann före....
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Knekten1 (trådstartaren)

#9 » 23:27:04, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vargen bevisar så har man svetsat där tidigare och sprickan går upp ca 10 cm, runt och över på andra sidan och ner där igen. Är nog bättre på att skruva än att hantera en svets. Det skulle nog hålla bättre om jag tejpade ihop det med silvertejp än försöka att svetsa det. Tänkte att man kanske har bättre förutsättningar att smida ihop det ordentligt och kanske få på plats en förstärkning på en verkstad. Har egentligen bara tänkt att laga det en gång. Bortsett från att någon tapp sitter fast så är det väl inget större hokuspokus att demontera tornet, eller........:-/. Naiv optimist kanske.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

Mattias Petterson

#10 » 23:30:56, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du långt till smeden?, om inte kör dit traktorn bara
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

AN

#11 » 01:03:18, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Jag må vara både blind och dum...

Till höger om sprickan, nedanför det färgglada bandet.
Tror jag iaf. :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Loke

#12 » 07:56:12, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man grejer (verktyg/lyftmöjligheter) så man på någorlunda enkelt sätt kan demontera grävaggregatet så är väl det bäst om man har en bit att åka till smeden, annars blir det nog lika bra om man gör det på plats.

Slipa ur sprickan rejält, rengör minutiöst, svetta ur gammal olja (förvärm) och svetsa med en lämplig svetstråd om du kör med elsvets (pinne). Lägg flera strängar istället för en grov, många tror att det alltid blir bättre av att använda grova elektroder, det blir det inte, svetsen ska byggas upp från botten och utåt.

I stället för att ta maskinen till smeden så går det kanske att ta smeden till maskinen, prata med vederbörande först så kanske du kan förbereda sprickan, kan kanske bli lite billigare då.

Jag skulle nog ha svetsat detta på plats, troligtvis med vanliga OK 48:or, gör man rätt med urslipning och ursvettning (för att undvika porer) så brukar det faktiskt bli bra.

Men på bilden ser det ut som tornet är böjt, (kanske synvilla) då är nog den övre plåten också böjd, (försvagad) är det så illa så är det nog frågan om att bygga ett helt nytt torn om man ändå ska vara riktigt seriös då materialet kan vara utmattat, allt är ju en fråga om stålar och hur mycket jobb man vill kosta på.
Risken är ju om tornet är krokigt så kan ju bussningar/lagringar ta skada och det kommer att glappa upp.

Men som nämnts så duger det nog länge hos en gammel/hobbymaskin med en riktig spricklagning och en eventuell förstärkning med en grövre plåt


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Orsa

#13 » 09:07:53, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett typexempel där man redan svetsat och det blivit värmepåverkan i zonen intill. Också samtidigt att man lagt på "extra starkt" (vargen). Här ett exempel på en sk "björntjänst". Då blir det överflyttning av påkänning till det tunnare grundmaterialet. Där är det ofta också ett "svetsdike" som lök på laxen. En kant mellan fog och plåt som är ojämn och med slagg- och porer. Man lagar en spricka och får en jätteökad risk för en ny på nästa ställe.
Man får aldrig göra för starkt på ett ställe. Man kan tänka sej en konstruktion som gjord i "gummi". Hela alltihop ska hjälpas åt och fjädra fint när man gräver. Där tunnt möter stumt kan det inte bli långlivat. Det är det som är risken vid bondreparationer, att man ska göra så starkt "... att det inte håller", brukar jag tänka.
I vilket fall har du bra chans att kunna reparera på en gammal maskin med "vanligt" stål. På typ en ny modern typ skogskran byter man alltihop. Det är så otroligt optimerat från början och mer höghållfast stål, att det kan bara bli fel om man reparerar.

Jag skulle låta det bestämmas av två saker:
1. Hur mycket, eller lite, jag kör.
2. Vill man ha hela och felfria maskiner och lyfta standarden.

Om 1) Köra som det är men inte pressa hårdare än nån gång förr. Du vet själv hur lätt det är att köra försiktigt. Du tycker ju att sprickan förvärras, så det är ju ett tecken. Annars kan man leva med sprickor hela livet. Det finns i flygplan tom. Man håller koll.
Om2) Repsvetsa.
Tar du isär så får du bättre svetslägen. Du kan inspektera. Byta bussningar mm. Det bör alla gånger göra att svetsresultatet blir bättre. Annars jobba på plats. Jag själv skulle ta isär om jag grejade rivningen på ca ½-dag.
Som du får rådet: slipa ur grundligt, en v-fog. I sprickan och intill några millimeter (ibland cm på större grejer) är materialet uttröttat (syns ofta med ögat) Bygg upp svets och håll värmen lagom. Det ska inte börja lysa om plåten men den ska vara "några hundra grader" runtikring fogen. Är du riktigt ordentlig förvärmer du ett större område med gasolen/ugn till 250-300gr. Låter man kallt grundmaterial "kyla smältan" snabbt eller man har för liten svetseffekt kommer föroreningar/slagg att "frysa inne" i kantzonen samtidigt som det blir spänningar. Svetsar man för hett blir det varmsprickor i fogen. Hursomhelst kan det ju faktiskt gå bra också... Det gör det ju oftast.
Stanna/starta inte på hörn, helst. Svalna någorlunda försiktigt. Man kan gasolvärma lite en extra gång eller lägga över en brandfilt. Efterslipa ner till plan yta. Runda av alla skarpa kanter och slipa gärna med papper då fin yta hindrar nya sprickor mer än man kan tro. Särskilt på hörn och kanter.
Om2) Gör en ny del. Då kan du förbättra konstruktionen också. Man kan kanske bara ta grövre material på nåt ställe. Dock är det ett "projekt" på många mer pengar och timmar. Jag skulle ta mej ett par extra funderare fast jag har egen verkstad.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#14 » 09:54:01, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå höghållfast stål har jag för mig att jag har sett en uppgift här på forumet om att Hymas redan på 60-talet skröt över att de använde dåtidens höghållfasta stål (St 52 enligt gammalt tyskt sätt att benämna stålkvaliteter). Man kanske ska tänka en gång extra på den saken när man bestämmer hur reparationen ska göras.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hansborg

#15 » 11:07:41, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är likt min Ford , är det rejält hockus pockus att demontera...
Vad jag kan se är det ett halvt liknande rör som är svetsat på bussningsröret, alltså svetsfog hela vägen upp från sprickan..
Alltså sprickan sitter i eller vid svetsfog... V-foga ur hela svetsen , fyll på igen... för så bra tejpare är du väl ändå inte? :razz:

Typ såhär då! Hansborg @ [Grävmaskiner] ATLAS 1304 renovering!
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ollenorell, Tommy.N och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se