Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Spricka i hymas grävaggregat

34 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Orsa

#31 » 14:44:29, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blev som en tentafråga att utreda teorierna.
Annars kan man ju konstatera att detaljen utsatts för "förstörande provning" och sen fråga sej om den uppfyllde kraven. Så här kunde en teknisk rapport se ut.
- Får den gå sönder?
- Om den gick sönder, höll den nog länge?

Om första svaret är nej, så vet man ju den svaga punkten och kan konstruera om med ett grövre rör.
Om andra svaret är ja, så byter man mot en identisk reservdel.

I min praktiska värld så kör man som det är, tills det är helt slut vilket kan vara allt mellan 5 minuter och 25 år beroende på en massa saker. Hur man kör och hur mycket.
Även fast man lagar sprickan nu blir det ganska säkert så att man backar tiden med allt mellan 5 minuters körning och 5-10 år. Men det blir aldrig som nytt och det är absolut säkert att det spricker en gång till på samma plats vad det lider. Vet man hur det funkar med krafterna har man en chans förstärka. Med ett bra tänk, på rätt ställe.
Har man otur kan man redan efter en massa reparationssvetsande se att man har en varmspricka 5 minuter efteråt.
Kollade på en av bilderna och där ser man en utmattningsspricka mitt i största högen av svetsfogar som nån hade gnistrat dit.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



JengaPRO

#32 » 16:11:54, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det så att den aldrig kommer bli som ny då materialet är utmattat. En bra reparation kan hålla länge och en dålig inte alls.
Jag tänker att om det är ett konstruktionsfel som ganska lätt kan åtgärdas så kan man få ned spänningen mycket genom att lägga till material på rätt ställe och då kan det hålla länge även om materialet är utmattat.

Jag tycker maskinen ser ut att vara i hyfsat skick i övrigt så en bra reparation är den nog värd.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

mimeck

#33 » 19:09:45, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Bild


Man ska inte ropa att vargen kommer i onödan men nu ser jag också den!!!

Nu får ni fortsätta diskutera hållfasthetsfrågor.

Jag tycker att det brukar funka bra att slipa ur sprickan och svetsa med mig/pinne. Det gör jag lite då och då.

3 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knekten1 (trådstartaren)

#34 » 18:06:25, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskin är i övrigt i helt ok skick med tanke på sin ålder och den ska ju inte flytta berg heller. Sen om det är ett konstruktionsfel, ja kanske det men den håller ju fortfarande ihop efter 42 år bortsett från en spricka i en del som tar mycket stryk.
Den har två svängkolvar för den som undrade, och det är ingenting som böjt eller krokigt av fästöron eller bussningsrör.
Håller med om att sprickorna nog har uppstått när man trycker ifrån med armen, tex skjuter på en större sten i kombination med materialutmattning. Hade den lilla (10cm höga) förstärkningskilen på ”dragsidan varit längs hela bussningsröret hade ju belastningen fördelats på ett längre område och inte koncentrerats där kilen slutar. Detta i kombination med en liknande kil på trycksidan. Men det lutar nog åt att slipa rent området och göra en fin v fog och bränna i med en pinne på ett bra vis och återigen slipa rent området för att förhindra sprickanvisningar.
Efter det är gjort så får man helt enkelt tänka sig för när man kör och ge f-n i dom största stenarna.


Må lyckan stå bi den inkompetenta!

5 personer gillar det här inlägget.
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se