Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Volvo BM 616B . Ny medlem med info och frågor

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

machinae (trådstartaren)

#1 » 15:32:33, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Tänkte skriva och höra med er då jag i somras införförskaffade mig min stridsvagn 616B.
Bild

Riktigt nöjd med köpet. Inga sprickor vad jag kunde se eller läckagelastare eller arm.

Planerskopa, grävskopa, smalskopa
Pallgafflar, storskopa fram och en stor vikplog följde med.

solblekt efter sina somrar ute och någon hade försökt målat den tidigare vilket gjorde att färgflagner lossnar överallt och orginalfärgen som ser bättre ut under kommer fram.

Rost finns typ överallt men en plåtbit och svets.
Kanske lite målarfärg till vintern piggar upp liket ännu bättre.
En kamera kommer att monteras fram då man inte ser ett skit vid skopan om man vill byta redskap eller änns se vad man har framför sig.
Ny belysning kommer att monteras nu när det börjar bli mörkt på kvällarna.
Frugan letar fortfarande febrilt efter sonen's bilmatta som försvann sådär mystiskt efter inköpet när jag var ute och donade upp inredningen.

Bild

Nu till det tråkiga. Förra ägaren bad mig kolla bränslefiltret då det borde bytas kanske då han trodde de var dåligt. Troligen tjuvluftade sa han.
Sagt och gjort, beställde hem filter och vart inte sådär jätte glad när jag såg dom gamla.
Helt igensatt med kladdiga alger efter denna underbara diesel.
Bild

Tömde ur dieseln ur maskinen. Bytte filter och körde kanske maskinen. Efter ca 10min stannade den igen och jag plockade bort filtren igen för och se och dom nya var då lika kladdiga.
Drog iväg en ny beställning på filter och nu med en Redline medel som skulle hjälpa mot algerna i dieseln.
Tömde ur diesel tanken och monterade nya filter samt tippade i medlet.
Kört maskinen lite till och från. Fortfarande jätte tråkig på bränslet då den starter direkt. Går hur bra som helst på tomgång men så fort den får jobba lite tappar den ork och stannar. Tänkte först felet berodde på att filtren var helt igensatt men nu kan de inte vara det som är problemet.
Då får man ut och öppna luftskruven. Spottar och fräser men maskinen startar direkt bara man öppnar den och bränslet kommer.
Gör man detta så kan man arbeta med maskinen lite olika. Antingen går den klockren eller så får man ut o lufta den lite då o då.
Känns som den tjuvluftar nånstans? Nån mer som kanske har tips på vad man kan kolla?
Prova byta bränsleledning? Kolla bränslepump?
Ska försöka vara duktig och uppdatera allteftersom man gör något roligt med den.


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
machinae
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:30:14, 24-05-2018
Ort: Edsbyn
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L70, L120, L180
Äger Bm 616B och en Bm 2250



Scania bonden

#2 » 18:31:38, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sugledning, o matarpump översyn, ev byte av slangar, nya kopparbrickor i banjoanslutningarna.
Ta resten av filter också så vet du att det är ok, ex tuftfilter olja, hydraul o.sv.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

magloman

#3 » 18:56:09, 01-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte mkt kört så tanka HVO100 i fortsättningen. Aldrig problem med alger då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cat 910, lv_101, superståhl och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se