Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Startmotor krångel BM 646

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

DNBM (trådstartaren)

#1 » 16:41:43, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn en BM 646 från 1983 .

Den har hastigt börjat krångla på startmotorn. Nog har den kinkat ibland när jag tryckt på startknappen så har inget hänt alls . Om det har med att man tryckt lite fel eller nått är oklart .
Ivarjefall så kom ett nytt fel nyligen . När jag ska starta så snurrar startmotorn i det fria utan att hugga i och dra motorn runt :sad:

Efter lite tryckande på starten så brukar det tillslut hugga i .

Igår när jag skulle starta traktorn så greppa det i med en gång och motorn startade . Men så hörde jag ett surr .
Startmotorn gick fastän motorn var igång. Stängde genast av motorn men startmotorn fortsatte gå för fullt i det tomma . Bröt huvudströmmen och startmotorn stannade. Vred på huvudströmmen och startmotorn gick i det tomma för fullt igen . Så där höll jag på att testa lite ända tills det inte gick att bryta huvudströmmen mera . Startmotorn gick nu på max med huvudströmmen bruten :myzsko: Panik ! In efter verktyg och loss med + på batteri … Nu var det dags att sluta testa bara kavla upp armarna och börja jobba ! Smorde och fick i gång funktionen på huvudströmbrytaren åter :svettas: Plockade lös och isär startknappen och hade trådarna ifrån varandra och vred på huvudströmmen = Startmotorn rusade åter = Inte fel i knappen i alla fall :klia: Letade upp en tråd på nätet = Maskinisten blev det om krånglande startmotor i BM 646 . Felet inte direkt samma men ändå .
[Traktorgrävare/Grävlastare] Startmotor, dåligt tillslag

Plockar ur min startmotor och ser att den är inte i närheten lika som tråden jag länkat till . Inte heller felet som sakt egentligen . Hur som . Tillslaget i min startmotor går hur lätt och fint som hellst när jag drar i drevet manuellt iallafall . Ser att den hängt sig mellan två kontaktytor . Ska prova att puttsa rent och smörja lite . Så långt har jag kommit hitills . Får fortsätta nån kväll till veckan .. :djaevul:


Lite bilder och sista bilden en bild på mitt garage jag byggt istort själv i sommar :grin:
Garaget blev just idag istort klart utvändigt .


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983



magirus

#2 » 21:56:56, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längst fram på flänsen som ska mot motorn brukar det vara en spårskruv. Där skall det läggas en droppe olja med jämna mellanrum annars kärvar det.
Ser int den delen av flänsen på dina bilder men om du skrapar av skiten så syns den tydligt! :thummar:
magirus
 

InläggDetta inlägg har raderats av Gäst den 21:57:48, 07-10-2018.
Anledning: triggerhappy

RD350

#4 » 12:29:54, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt garage! Gillar färgerna :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#5 » 12:35:40, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert att smörjhålet finns på en sådär modern startmotor, som för fram drevet med en pinne genom den ihåliga axeln. Smörjhålet finns däremot alltid på de gamla BNG, BPD m fl som förskjuter hela rotorn för att föra fram drevet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#6 » 13:57:53, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

byt huvudströmbrytaren och använd den inte på det sättet igen.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stefan1972

#7 » 14:45:20, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

med tanke på hur den ser ut i det elektriska och vad delarna kostar separat så är det sällan lönt att reparera dem. Självklart lär man se över tillslag från knapp och att det inte är nå vingel där men är den aldrig bytt och ser ut sådär och är allmänt sliten i övrigt så skulle nog jag byta den helt och hållet. Ca pris 3600kr
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

östemann

#8 » 15:22:12, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

3600 Kr för en bosch eller en kopia? I så fall är det inte lönt att reparera den.För 10-15 år sedan började startmotorn i terra frihjula och lägga av och då pratades det om nästan samma summa pengar i euro för en sprillans ny. En motsvarande noname kopia var runt 370E och då med 9 kuggars drev.Ett 11kuggars drev gick inte att uppbringa till den kopian,det blev levererat drev till bosch 2 ggr. så det byttes drev i den i stället och putsades upp lite kontaktbleck.

Verkar som att nån hade bakat in en massa luft i det priset. :???:
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

DNBM (trådstartaren)

#9 » 17:46:31, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett priser på 2500-3500 . Måste va kopior . Men en tröst om man går bet med denna.
Ett fel har jag hittat på den i alla fall. Brytarkontakten där under kåpan hade fått loppa och blivit som lite ihop svetsad typ. For i sär när jag rörde på det . Detta ska jag putsa upp. Så är felet att den skenar förmodligen löst .
Återstår då att den ska slå till och greppa i utan problem sedan med.
Ska göra ett försök senare i veckan . Idag är det måndag och man är sliten redan som det är bara av den anledningen :snow: :aaargh:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

Turbodiesel

#10 » 18:35:59, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla gärna numret på reläet, är startmotorn frisk i övrigt så kan det vara värt att byta relä och städa ur & serva startmotorn, istället för att montera en tveksam piratstart.

Bland ersättningsfabrikaten tycker jag personligen att Iskra/Letrika håller en betydligt högre klass än andra, dock till ett lite högre pris.

Exempel på relä & dess pris, bara som exempel. https://www.oie.se/Produkt/solenoid-let ... 1000193123

En annan sak som gärna dödar startmotorer är dåliga batterier, eller dåligt skick på elsystemet. Låg spänning ger dålig fart i solenoider & reläer, hög ström till startmotorn och kontakterna brinner gärna. Det låter lite bakvänt kan jag hålla med om..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#11 » 19:01:21, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

stora "relät" uppe kostar hos min lev 435kr. Problemet med dom annars är ju att när kontakterna slits så blir kontakten dålig och belastningen per yta ännu större så ju fulare de är ju snabbare slits de och bränner konstigt. Sen är ett klassiskt fel den nedre spolen om den gått varm och svullnat lite, då klämmer den åt skjutankaret där bak och nyper fast det i bussningen.
Personligen har jag haft få garantifall när det gäller eftermarknadsaggregat. Sällan nå större problem egentligen. Håller med i sak om ISKRA men problemet med deras aggregat är att dom många ggr inte är kopior av något utan helt eget och då kräver iskra delar för att repareras och då är det besvärligare med delar. Just delar till dessa verkar ju vara lika iallafall dock så då kan man ju fråga sig om det verkligen är genuina iskra ändå eller om de i sin tur köper in dem från andra.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

DNBM (trådstartaren)

#12 » 22:16:26, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för era svar ! Och för länken Turbodiesel :thumme:

Jag har inte hunnit titta på detta idag . Måndag och skiftomställning för en industrimaskinist som jag är = Trött idag ! Hemma självmed barn efter jobbet med så ..

Jasså det är ett relä det där . Då ska jag ta och kika på det lite närmare och kanske lika bra att få ett nytt med en gång . Ska kolla nummer och så . Det hade ju bränt fast sig . Jag har inte märkt nån tendens till dåliga batterier inte en enda gång. Har fått kinna lite extra vid nån lutning på grund av alger senast i vintras och inte en tendens till nå svaga batterin . Men det kan ju ha varit klena batterier i omgångar sen 1983 som belastat startmotorn tidigare .
Men inte i min ägo i alla fall.
Det där relät påverkar det tillslaget med ? Jag är ingen världsmästare på el ..


Stefan72 säljer du sådana här saker eller ? Låter så då du talar om få reklamationer där .


Eller så beställer jag relät Turbodiesel länkade till om det är rätt numer på det . Ska kolla .
Ska passa på att få nya bränslefilter med .
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

DNBM (trådstartaren)

#13 » 21:10:22, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog isär det där relät idag och putsade upp kontaktytorna. Återstår att se om det fungerar.
Va ett helvete rent ut sagt att få tillbaka startmotorn på platts. Tung gris och trångt som tusan. :djaevul:
Fick dit den efter stor möda. Han inte riktigt färdigt. Återstår att se om det fungerar nån dag när jag har tid och ork. Förhoppningsvis imorgon kväll. :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

DNBM (trådstartaren)

#14 » 17:55:52, 16-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nää så lätt var det inte ! Felet kvarstod :djaevul:
Jag har haft fullt upp då jag jobbat var dag även helgen . På måndagen igår alltså skulle jag åka och köpa en gammal panna och lite bra att ha saker . Pannan lastades på bilen och den var tung . Jag behövde verkligen min BM nu ! Beställa ny solenoid tar ju någon dag att få hem och jag behöver BM nu ! Jag kan ju inte åka runt med en tung panna på flaket heller :???: Om jag lyckas laga startmotorn så kan taktorn komma igång idag . Gjorde nytt försök och idag hitta jag felet så nu går BM åter och pannan är lös från flaket :razz: :thumme:
Det är ju massa annat jag behöver min BM till med och snart står vintern och knackar på dörren .

Bild
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se