Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 3 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#31 » 23:08:59, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Knappt mer än ett dagsverk för Ja-Bond77... Börja i en ände du och ta det vartefter så kommer du i mål så småningom, tur att du inte behöver den i produktion ! :thumme:


Jo de är ju inget annat å göra mer än dra på sig kläderna och se glad ut.. :smile: Hade man haft hälften av farten som Ja-Bond77 så hade den ju varit ombyggd och klar flera gånger om.. :grin:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



texas5020

#32 » 23:10:27, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Så sant !!!
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

crjs (trådstartaren)

#33 » 23:11:37, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredrikolofsson skrev:Ska inte lova något men är det fett runt tapparna som på den vågräta tappen i eleganten brukar dom inte sitta hårt ofta har dom rört på sig innan. Dom som är torra kan ju dock sitta lite .


Hoppas ju lite på detta. Väck kommer de på ett eller annat vis.. Finns ju gott om kunnigt folk här så kör man fast går de ju alltid att få ett par extra ögon på problemen, lätt att man kör fast i tankeloop..

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#34 » 19:34:58, 21-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I väntan på att jag skall få hem ett 5 tons luftspel som skall få agera lyfthjälp för diverse jobb på grävaren samt byggnation av en flyttbar bockkran så tog jag tag i ett problem som dök upp när jag hade tvättat den..

Samt väntan på att lusten skall infinna sig att börja riva isär den :???: Är roligare att serva dieselkompressor och göra små fix på traktorn än att fixa sprickorna.. Men tillslut får man väl ta tag i de gräver ju ogärna med den nu..


Problemet var de att oljelampan höll på och flickrade samt att även tempmätaren hoppa upp och ner... Misstänkte jordproblem efter min något hårda tvätt...
Ville dock bara säkerhetsställa att det inte fanns något problem med oljetrycket...Riva motorn står nämligen inte högt på önskelistan... :mrgreen:

Blev att plocka bort givaren och mäta trycket..


Inga större problem med trycket 4.8-5 bar vid start och någorlunda kall motor och 3,4 vid genomvarm maskin. Så det utesluter problem med oljetrycket vilket va rätt skönt.
Tänkte jag byter givare, men när jag montera tillbaks den försvann problemet så denna gången vart det lätt åtgärdat... :smile:
Bild

Bild
Bild



Har letat lite på vad det kan vara för lampa som skall sitta till glödningen men kan inte hitta några data på detta.. Så får väl bli att köpa hem några olika och testa..

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#35 » 21:40:30, 29-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så har det hänt lite saker sen sist... Men tar väl det i ordning.. :grin:

Var tvungen att vänta med sprickorna i leden tills efter vintern, då jag är i behov av den för att köra ved med samt ploga.. Även om det sistnämnda inte blev så våldsamt mycket med..

Hade dock en liten sak jag behövde gräva.. Han dock knappt mer än fram och backat ner maskinen för en slänt förens det började spruta åt alla håll från en slang nere vid bommen.
Vart bara att fälla upp stödbenen och hoppas oljan räcker tillbaks till gårdsplanen.. Vart la ca 300m å köra... :smile: Klarade sig, men där blev en lång fin död rand i gräset över åkern...

Visade sig bli ett härligt litet jobb att få loss kopplingarna och komma åt att lossa slangen från hydraulpaketet.. :mrgreen:
Bild





Jäkla ormbo med slangar, dock ganska så smidigt ändå att sitta och skruva..Trångt som fan dock sen.. Tur man har små händer..

Bild
Bild



Man skymtar anslutningen en rad ner och tre anslutningar in från vänster.. Jäklar va de satt.. Förlängde med 1.5m rör men ändå ville de inte komma utan en jäkla massa våld..
Bild
Bild


Som tur var hade jag skaffat dessa trevliga små satser tidigare under vintern ut i fall att man skulle behöva lossa lite kopplingar.. :mrgreen:
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#36 » 12:48:01, 30-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det dags att ge sig på Elegant leden.. Har gått och funderat på om inte jag skulle bygga mig en bockkran/portalkran ett tag då det kan vara bra att ha.. :grin:
Höjden är dock ganska begränsad tyvärr inne i hallen där jag har grävaren, men efter lite mätande och funderande så bestämde jag mig för att bygga en ändå..
Ända kriteriet var att det skulle gå att köra under den med maskinen. Så det blev utgångsläget. :grin:

Hade en del balkar liggandes hemma samt en del rostfria fyrkantsrör 150x10x6. Så det fick bli grunden.. Bör vara stabilt nog..

Bild



Att stå och kapa fram allt med vinkelslipen vart jag inte så sugen på så fick inhandla denna trevliga kap. Ingen matning, men det klarar jag mig utan den mängden saker jag kapar..
Sen var de bara att sätta fart. :cool:

Bild







Näste ihop de rostfria med de svarta med 309mol, jäkligt trevlig pinne att jobba med måste jag säga.. Då jag inte va så sugen på att handla massa material så fick det bli att jag näste ihop 2 I balkar på längden samt lite kapande för att få glidhylsan.
Så att man kunde göra höjden justerbar på den..


Bild
Bild



Det var lite små pilligt att få upp balken på stöden....


Bild



Ihop och klart! :smile:
Bild


Fick letat upp ettt 5 tons luftspel med att hänga där i :grin: Dock så trilskas det en del, då den hissar hur fint som helst men vill inte alltid utan en jäkla massa övertalande sänka ner igen..
Så är det någon som har en sprängskiss på nått liknande eller vet hur dessa är uppbyggda sä vore jag väldigt tacksam för info!



Bild



Kedjan är lite väl lång så den skall kortas, tycker dock det är lite synd att kapa den.. Men den väger som fasen samt är i vägen hela tiden så det får nog allt bli så vilket som..


Bild




Blev ju lite bitar över så då fick det bli att slänga ihop en planeringsbalk med, skall ju göra om hela trädgården så då kan den komma till pass.. Inte bestämt mig för om jag skall sätta dit någon rulle eller ej på den än... :???:
På bilderna så är den inte helt klar. har dock svetsat allt på den nu för utom slitribbor i botten som skall dit..

Bild

Bild

15 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#37 » 12:13:40, 31-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När kranen nu väl va klar så finns det ingen ursäkt att inte ta tag i att dela bommen och stickan... :vissla:

Tänkte jag börjar med att lossa muttrar och kontramuttrar på tapparna för att se om de rör sig alls.. Blev rätt förvånad när jag knacka lite lätt med slägghammren på de och de gled så fint så :grin:

Bild
Bild





Bild

Fick bli att värma vissa av kopplingarna då de sitter som fasen.. Lite förberedande smörjning hade säkert underlättat, men när man väl har tid till att skruva lite så får man ta de tillfällen som kommer.
Några sek med blåslampan och de lossar lätttare, med betonging på "lättare" för sitter de gör de ändå rejält.. Blev att plugga slangarna så man inte av misstag råkar dra i någon av spakarna när man flyttar maskinen.. :smile:

Bild




När jag skulle knacka ut denna tappen så tog det tvärstopp efter 1 cm.. Visa sig vara denna smått kamuflerade låsningen som höll fast den.. Såg den först inte för allt fett och skit..


Bild



Fick ju nu även provat kranen och det verkar som de höll, den gjorde sitt jobb väl.. Bara luftspelet som trilskas... Fick dock med en 5t talja med balkvagnen när jag köpte den.
Så den får agera reserv när det skall ihop igen om jag inte fått plockat ner luftspelet och åtgärdat vad det nu är som felar. har service manual till den nu så då skall de väl gå att fixa.. Bara tid till de som skall fram..


Bild

Bild




Tappen till elgantleden glider så fint så den med. Skall bara hänga upp den i något och knacka ur den..


Bild



Då ligger den så fint där på en pall och väntar på lite kärlek, i form av kolbåge och vinkelslip... För tror jag gör om alla deras reparationer. Samt så får de bli en ny förlängd sprint.
Får bli en rejält tvätt av stickan och bommen med, samt så blir de nog att dra på ny färg med. hinner jag få igång blästern så får de sig en omgång av den med.. :grin:

Bild




Det som är lite knepigt är att jag hittar inga stora slitage i någon av bussningarna eller på tapparna av de som jag har tagit ur.. Skall tvätta av tapparna riktigt och olja in de lite lätt och sedan testa de i sina leder igen.
Hade ju tänkt sätta dit expander på alla ihop. Men nu vet jag inte hur jag skall göra... Går ju att göra nya tappar och knacka dit nya bussningar med...

Kommer bilder på detta så fort de är tvättade.. Funderingar kring de tas gärna emot..

13 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#38 » 12:21:59, 01-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en förklaring till glapp.. En av shimsen var av på mitt... Nu är frågan vart man får tag i ett nytt?? Yttermått 118mm 60mm i inner mått och 6mm tjock..
Är ju någon form av slipad och härdad... :???:

Är en del slitage på tapparna, men man har ju sett bra mycket värre .. Så det är ju liten tröst...

Bild
Bild
Bild
Bild






Å här har vi anledningen till varför jag rev ner den.. Är sprickor på diverse ställen... De flesta ligger i tidigare lagningar..


Bild



Kunde även uppmäta ett glapp på ca 2mm mellan tap och hylsa i denna leden så här får det bli någon form av åtgärd.. Har inte hunnit kolla över hur det ser ut med resten...
Det var även på denna sida som shimset var sönder så antar det är därför där är extra slitage samt även en del vassa kanter..

Bild
Bild
Bild


Där löper även en spricka längs med tappens ytterkant och mitt i svetsen..

Bild
Bild
Bild




Alla hittils funna sprickor är på vänstra sidan så antar att det är den sida som får ta upp de mesta utav kraften.. Nu är frågan hur man bäst åtgärdar det så det inte återkommer... Slipa ur v fog och stränga upp?. Vilket tillsats material?? Eller duger ok 48..Extra förstärkningar?? Som sagt alla tankar och fundringar är välkommna... :thumme:

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#39 » 21:18:07, 03-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letade runt lite bland sakerna som följde med den och hitta dessa trevliga saker :grin: Orginal verktygssats är ju alltid trevligt att ha samt domkraften till att hissa upp och tilta hytten :grin:
Hittade även ett antal nya ledlager samt 2 packningsattser... Förhoppningsvis så passar de bomsvängens ena kolv för den läcker och tänkte ta den nu samtidigt..


Bild
Bild


Tappen till bomsvängen var de bara att lossa bulten på och sedan dra upp.. Frågan om inte man skall kolla om den verkligen skall komma så lätt..
Det bör väl bara vara att lossa på insex skruven och sedan lossa spännringen eller vad den kallas och sedan bullta loss resten av bultarna?? Där efter dra ut kolven?? :???:

Bild
Bild



Har börjat plocka bort resten på stickan. Då det blir att kolla över allt samt ny färg på de..
Funderar som sagt på om inte man skall göra en helt ny infästning då där är klabbat en del, de minsta som blir är att rensa bort de halvdana förstärkningarna och göra nya.



Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

torbjorn_forsman

#40 » 07:16:37, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande sprickbildningen kring svetsarna: Vet du vad det är för material i bommen och tillhörande delar? Kan det tänkas att det är något legerat stål som kräver särskilda åtgärder i samband med svetsning (förvärmning mm) för att inte bli sprickbenäget?
Tänk på att OK 48.00 liksom andra basiska svetselektroder är känsliga för fukt och ger stor risk för sprickor om man har svetsat med fuktiga elektroder. Har man elektroder som har legat länge i öppnad förpackning kan det vara bra att torka dem i ugn några timmar omedelbart innan man använder dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

crjs (trådstartaren)

#41 » 21:42:08, 04-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet ju dessvärre inte vad där är för material.. Skall se om inte jag kan ta med en material spectrometer hem från jobbet, då vi har ett antal handhållna sådana.
Så får man ju exakt vad där är för stål.. Funderade med på om man skulle förvärma samt kanske normalisera efter svetsning. Får i så fall bli att skaffa lite gasol utrustning för det är inget som jag har.. Vad det gäller vätesprödheten så får det nog bli ett nytt paket. Dumt att chansa även om man värmer. Tror jag kör med 2,5or har bara 3,2 och uppåt hemma så måste ändå köpa ett nytt.. Men tack för tipset, lätt att missa den detaljen.
Tänkte jag skall köra full MT provning på den för att se om där är några mer sprickor som man missat. Lika bra att göra det ordentligt.. :grin: Får som sagt bli att slipa ur tills det ej indikerar några mer sprickor och sedan fylla på med svets.. Finns du dock en risk att materialet är så utmattat att där är sprickor överallt.. Inte så sugen på att tillverka en ny.. Man bygger ju in rätt mycket nya dragspänningar när man svetsar i äldre grejer..
Jobbar med att leta sprickor i material, svetsdefekter men svetsar och lagar de dessvärre inte. Mer än hemma sakerna :smile: Där av att jag gärna tar emot tips :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#42 » 20:46:43, 05-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter och demonterar i sakta tempo... Har dock fastnat vid denna tappen. har lyckats slå ut den så den är jäms med på ena sidan, men sen vill den inte flytta på sig trots skön massage med släggan..
har även provat att temperera den strax över kroppstemp för å se om han vill svettas lite och krypa ur sitt hål.. å Sedan locka med mer massage... Han responderar dock dåligt på alla ens trevliga små försök.. :???:

Bild
Bild
Bild

Samlar upp de på pallar och tänkte jag tvättar allt efter man får en full pall... :mrgreen:

Bild


Har svårt att bestämma mig för hur man skall gå vidare med de förra lagningarna..... "if it ain't broke don't fix it" gör ju sig lite smått påmind... :???:

Bild
Bild

Snabbfästet skall dock få sig en omgång då det är lite misshandlat.... Ligger på en egen pall nu fick bara inte med det på kort..
Höll på med tappen som satt där en stund.. Tills jag fick syn på att där satt en rörsprint och gömde sig i hålet... :klia:

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#43 » 19:52:52, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt snabbfästet är borta. Blir att plocka ner och snygga till


Bild
Bild

Längre än så här har jag inte kommit med tappen..
Inte lagt ner så mycket mer tid heller, men funderar på hur man kan ta ut den utan mer släggande..

Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

magloman

#44 » 21:18:59, 09-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan den svampat upp sig och blivit större av alla slag?
Går den slå tillbaks så mät på den längst ut och en bit in.

Går ju skära av plåten o slå fram o tebaks kanske.

Annars hålcylinder o svetsa dit en mutter
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

crjs (trådstartaren)

#45 » 19:41:16, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Kan den svampat upp sig och blivit större av alla slag?
Går den slå tillbaks så mät på den längst ut och en bit in.

Går ju skära av plåten o slå fram o tebaks kanske.

Annars hålcylinder o svetsa dit en mutter



Jag tittade lite efter det innan, men den ser inte ut att ha gjort de. Den var ju även fasad ytterst, där har den ju deformerat sig lite...Eller helt korrekt uttryckt så har den plastiskt deformerat sig, som man fick lära sig i Materialkunskap :mrgreen:
Sen kan den ju kanske ha tryckts ihop såpass att den blivit lite bredare.. :???: Får testa att slå tillbaks den och mäta lite..

Hålcylinder hade ju varit att föredra...
Såg att du hade löst pump biten på ett smart sätt genom att nyttja hydraulpressen hur mycket ger den pumpen?
Fundera på om man skall leta upp sig en hålcylinder. Sprang på en på jobbet jag var idag, men var inte deras utan kvarglömd. Annars hade jag kunnat låna den, saknar dock pump..
Kollade lite snabbt och hittade i Tyskland 60T för ca 5200:- och 30T för 2500:-, pump för 1700:-..
Vill minnas att det är rätt bra pris om de är okej..?? Klarar man sig med en 30T tro??

Kanske kombinerar ett köp av en 50t press med en hålcylinder.. Press måste jag ha en, men hade helst velat ha en på 100T så man kan pressa och bocka lite saker i den.. Dock inte dykt upp någon i den prisklass jag vill ge... :grin:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se