Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 11 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#151 » 15:00:12, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Ringde fabrikens reservdels sida. Dom fixar glas åt dig. 200€ utan skatt. Tar flertal veckor, men dom trollar fram ett fönster

Nu går ni till er lokala lännen filial och ber dom beställa fönstret, kontakt person på fabriken är Sari, och nu vet ni priset färdigt, riktigt besvärlig kund, som tittar in vet presis vad ni skall ha och vet priset...


Tusen tack! Ringde på direkten. :grin:
Du får ett PM sen. Då om jag får tag i det så skall jag skicka nått till dig som tack, för det spar mig en jäkla massa jobb..

7 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



88ecr

#152 » 16:05:59, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

crjs skrev:
88ecr skrev:Ringde fabrikens reservdels sida. Dom fixar glas åt dig. 200€ utan skatt. Tar flertal veckor, men dom trollar fram ett fönster

Nu går ni till er lokala lännen filial och ber dom beställa fönstret, kontakt person på fabriken är Sari, och nu vet ni priset färdigt, riktigt besvärlig kund, som tittar in vet presis vad ni skall ha och vet priset...


Tusen tack! Ringde på direkten. :grin:
Du får ett PM sen. Då om jag får tag i det så skall jag skicka nått till dig som tack, för det spar mig en jäkla massa jobb..


De var inget, par inlägg här och ett telefonsamtal. Dit på fabriken sa dom när jag fågade om magnum, dåligt med delar men ritningar och sådant har dom, ett dörrglas hade hon sålt senast i sommrast till en magnum. Högst antagligen glas leverantören till lännen har mallar/shabloner till dom ännu. Listpriset sedan var 600€ men sade genast de är 200 + skatt, lite på med frakt blir i säkert ge. Inte så faligt för de är ju en stor skiva?

4 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

crjs (trådstartaren)

#153 » 22:07:25, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:
crjs skrev:
88ecr skrev:Ringde fabrikens reservdels sida. Dom fixar glas åt dig. 200€ utan skatt. Tar flertal veckor, men dom trollar fram ett fönster

Nu går ni till er lokala lännen filial och ber dom beställa fönstret, kontakt person på fabriken är Sari, och nu vet ni priset färdigt, riktigt besvärlig kund, som tittar in vet presis vad ni skall ha och vet priset...


Tusen tack! Ringde på direkten. :grin:
Du får ett PM sen. Då om jag får tag i det så skall jag skicka nått till dig som tack, för det spar mig en jäkla massa jobb..


De var inget, par inlägg här och ett telefonsamtal. Dit på fabriken sa dom när jag fågade om magnum, dåligt med delar men ritningar och sådant har dom, ett dörrglas hade hon sålt senast i sommrast till en magnum. Högst antagligen glas leverantören till lännen har mallar/shabloner till dom ännu. Listpriset sedan var 600€ men sade genast de är 200 + skatt, lite på med frakt blir i säkert ge. Inte så faligt för de är ju en stor skiva?


Jag är som sagt rejält tacksam! Varför jag fick svaret av lännen först att det inte går att fixa är ju en annan sak dock. Men får jag bara tag i en så är det skit samma :mrgreen:

200 är inte dyrt alls! Frakt och sånt får man ju räkna med. Får hoppas de håller sig vid 200... :razz: Bra att veta att de har ritningar mm kvar, ifall man behöver tillverka något och så kanske det kan vara en framkomlig väg.

Åter igen ett stort tack :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

SK Racing

#154 » 12:58:06, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid enklast för personalen att säga att det utgått, än att då börja ringa o kolla i div listor, listor i pappersform är ju som pesten idag.

Jag har själv försökt o få tag i delar på lokala firmor som så lägligt "utgått" när jag vet att delarna finns, snorungen bakom disken orkar helt enkelt inte o kolla, men nätet är en välsignelse :)

Det var dock väldigt glädjande att läsa om hur detta löste sig :) :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

crjs (trådstartaren)

#155 » 19:13:23, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Det är alltid enklast för personalen att säga att det utgått, än att då börja ringa o kolla i div listor, listor i pappersform är ju som pesten idag.

Jag har själv försökt o få tag i delar på lokala firmor som så lägligt "utgått" när jag vet att delarna finns, snorungen bakom disken orkar helt enkelt inte o kolla, men nätet är en välsignelse :)

Det var dock väldigt glädjande att läsa om hur detta löste sig :) :)


Bekymret ligger som du säger i att väldigt få idag orkar göra det där lilla extra.. Får de inte upp en exakt träff på det du söker så blir svaret att den finns inte eller de kan inte hjälpa dig.
Att gå bak på lagret och rota lite bland sakerna finns inte på kartan för många.. Trisst men dessvärre så det har blivit.. Samma sak på verkstäder mm.. Får de inte en exakt felkod så står flertalet där utan att veta alls i vilken ända de skall börja.
Så man märker snabbt vilka det är som verkligen är intresserad samt har förmågan att dra egna slutsatser.. Men men nog det!

Fick bekräftat idag att dörren är beställd och tar 3 veckor. Väntar bara på bekräftelse på priset.... :mrgreen:

Snart monterat ihop det sista på snabbfästet, skall bara dra nya kablar och korta lite slangar...

5 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#156 » 21:40:52, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så är snabbfästet monterat och första redskapet som fick äran att skava bort lite färg blev gripen :grin:
En ganska så rejäl grip..Blev att byta en av snabbkopplingar , men annars så funkar allt fint..

Återstår lite slangskydd och bättra några ställen som råka bli skavda.. Sen så stänger jag kapitlet med grävaggregatet för denna gången..


Bild

Bild
Bild

Tyckte det gnällde lite från någon av remmarna och när jag kika så var det inte så konstigt kanske.. var ju i princip tandlös :smile:

Bild

Bytte olja, filter och glykol på den idag med. Så nu är den snart klar för lite arbete. Har lite målande kvar i framändan bara.

Samt sätta tillbaka dörren när den nu kommer.

Har nya LED till hela maskinen liggandes, får väl se om man tröster byta de här nu med.. Får hoppas de lyser bättre än xenonljusna som sitter där... Får bli att prova några först och jämföra..

Skall byta batterierna på den tänkte jag har 1st 110Ah Ståendes skall ha tag i ett till. Startar fint nu, men tänkte donera batterierna som sitter i till dieselkompressorn. Samt se över startmotorerna på båda. Brukar renovera de på maskiner jag skaffar då jag märkt att de blir en helt annan maskin att starta efteråt. Många som byter batteri i onödan..

Så helt sysslolös framöver skall man väl inte va.. :vissla:

20 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Lars_karlsson

#157 » 19:04:24, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint arbete du gjort,föredömligt på många sätt :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

crjs (trådstartaren)

#158 » 18:33:23, 29-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars_karlsson skrev:Fint arbete du gjort,föredömligt på många sätt :thumme:


Tackar! :grin: Är som sagt trevligt att se slutet på en del av den.
Kommer ju göra ett liknande jobb på frontlastaren på den, så det återstår ju en del timmar.. :mrgreen:
Men alltid kul att höra att man gör ett bra jobb. Sen om det kan ge någon annan idéer eller tips så är det ju ännu bättre.
Har varit lite dålig på att lägga upp kort på när man gör själva jobben. men skall se om inte man kan bli bättre på den biten.. Ofta är man för uppe i det hela för att tänka på att ta kort.

10 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#159 » 18:35:03, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fredags så tittade det hem en finsk glasskiva :grin:
Blir att montera när tempen stiger lite.

Bild

16 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#160 » 22:57:20, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så är dörren äntligen tillbaka :grin:

Ett STORT tack till 88ecr!! För att du ringde och ordnade så de fixade fram en ny dörr. Som sagt ett jätte tack ! :buga:

Blev att tillverka nya distanser, så den kom på rätt höjd. Blev att göra i Lagerbrons så det glider fint :thumme:

Nu så blir det att gräva.. Så får man fortsätta med renovering mot hösten..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

19 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

88ecr

#161 » 08:09:36, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för äran, men de var ju som sagt så lite, som ett telefonsamtal. Fin maskin blir det.

5 personer gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

crjs (trådstartaren)

#162 » 21:42:17, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det händer inte så mycket på renoveringsfronten just nu. Gräver mest med den :smile:

Ända reparationen är en läckande hydraulslang.. Än så länge iallafall.. Hoppas det stannar där med, innan det blir dags att börja plocka ner den i höst..

Bytt den fula spolar dunken som någon satt där.

Bjuder på lite grävbilder..

Bild
Bild

Provade att pausa grannens fiber med :vissla:


Bild
Bild

Vet inte hur man klarar sig utan en grävare..
Bild
Bild

Har hittat någons tipp här nu med .. Kommer upp lite allt möjligt..
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

SK Racing

#163 » 23:06:29, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man hittar allt möjligt när en gräver, jag har några gånger använt hela stickans längd för o begrava tidigare ägares synder på ett bättre djup :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

crjs (trådstartaren)

#164 » 14:29:20, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får bli att plocka upp de som kommer fram och hiva det till återvinningen.. Glas och keramik får nog allt vackert ligga dock :grin: Kommer ju planera ut en hel del av jorden och då blir det så dumt när det sticker upp saker ur gräsmattan.. :mrgreen:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Mattias_E

#165 » 19:08:37, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metallen försvinner iallafall med tiden, det gör inte glas och keramik. Personligen hade jag sett till att plocka bort så mycket som möjligt. Inte kul om någon skadar sig t ex för att glas eller keramik kommit upp till ytan. Eller om man har något djur som kommer till skada, t ex hund eller katt. Eller för den delen få en vass skärva i traktordäcket....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron