Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 15 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#211 » 10:12:07, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävare är fasen något som varje person på en gård borde äga. Man kan ha den till bra mycket om man har lite fantasi :grin:

Tröttna på att lägga mina egengjutna kantstöd för hand, leta fram lite skrotbitar som fick bli en stenlyft.. snygg? Absolut inte! Fungerande jajamen!
Sonen får agera maskinist, vilket han gör med bravur!

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



crjs (trådstartaren)

#212 » 11:23:11, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagom tills man står där och är nöjd med att allt flyter på så säger sonen att det läcker där fram!
Mycket riktigt där spruta på rätt friskt framtill, så vart bara att köra in den fort som f*n..

Denna gången vart det inte svårt att se vart de kom från..
Pressningen hade släppt precis vid anslutning mot matarpumpen till arbetshydrauliken.. Så en av de största på maskinen..
Bild
Bild

Inte mycket att beför mer än att tömma maskinen och börja på och byta.. Någon hade dock tänkt till vad det gäller åtkomlighet för där är gott om inspektionsluckor.

Bild
Bild
Bild
Jag var dock lite ivrig och råka följa fel slang. Plocka ur batteriet och dess lådor samt börja på och lossa när jag såg att den gick ju till drivningen.. :vissla:

När lådorna väl var ute så fick de åka in i blästern och fick sig sedan lite ny färg..
Bild
Bild
Rätt slang satt under bukplåten så även den vart enkel att komma åt, lite kortare så kanske inte lika dyr.. återstår att se när räkningen kommer... Slår ett slag för krokfötter och tryckluftsmejsel.. Helt ovärderliga när det kommer till att lossa gamla hydraulkopplingar, som gärna sitter så in i helvete.. men lite masserade med tryckluftsmejsel och ett plattdorn så kommer de loss väldigt fint.
Bild
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Sparrow

#213 » 13:05:27, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufthammare/mejseln har sparat många svordomar. Bästa allroundverktyget. :hurra:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

crjs (trådstartaren)

#214 » 22:37:39, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är helt klart en favorit när det gäller saker som fast sitter :grin: Synd bara att man inte upptäckt det tidigare..
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#215 » 22:45:58, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det senaste har den uppfört sig riktigt väl. Jakten på oljedropparna går vidare..

Denna gången blev det att rätta till något som stört mig ända sedan jag renoverade styrcylindrarna. Sitter banjo kopplingar med skäring in mot cylinder som skall täta. Gissar att de inte gillade att demonteras..
Så nu fick det bli nya på de ställen som inte höll tät.. Var dock 3 månaders leveranstid på de jäklarna.

Men nu sitter de där och nu är det helt torrt :grin:

Passade även på att byta två Skäringar och muttrar bak på stickan som trots rejält många försök till att dra det tätt vägra.. Blev att kapa rören och dra ihop på nytt.. Sen vart det även tätt där..


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Börjar närma sig renoverings säsong! Får se vad det blir för del på den som får äran denna vinter.. Tror jag skall hålla mig till mindre saker i vinter... Men så har jag tänkt förr..

12 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Sparrow

#216 » 00:07:03, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi väntar med spänning :eat:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se