Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 1 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#1 » 11:44:38, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte jag startar upp en tråd om ens första grävare, kanske glädjer de någon med ens motgångar och problem som man stöter på... :grin:

Angående rubriken på tråden så enligt vad jag har hört byggdes Magnum maskinerna av finska fångar :mrgreen:

Finns en kort tråd om däck dimensioner då jag bytte däck på den.. Förmodar att det var orginaldäcken från -91, de hade gjort sitt..

[Traktorgrävare/Grävlastare] Ändra däckdimension Vammas Magnum


Fick hem den för snart ett år sedan efter mycket letande och testande av olika grävare.. Innan valet tillslut föll på denna.

Så i nov blev det en tidig Julklapp till sig själv :grin:
Bild
Bild
Bild


Vart ju tvungen att testa den det första man gör, då jag hade en bit som jag irriterat mig över att det lutar lite när man kör ut från skogen... Eller så var det bara ett svepskäl för att få gräva lite... :mrgreen:
Finns ju en del att önska kanske var det gäller ens grävteknik och slut resultat.. Men de kvittar... :razz:

Bild
Bild


Däcken vart som sagt stenhårda och mycket sprickor i så de fick bytas.. Blev beg däck till den med gott om spik i så där är punkteringsvätska i båda bakdäcken då det poppar ut spik lite då och då.. Blev lite dimensons byten med, bak blev det 560/65 R34 istället för 480/16,9 R34 så de blev lite bredare..


Lite små spännande om ens pallningar av maskinen höll eller inte.. :grin:

Bild
Bild

22 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



magirus

#2 » 11:52:31, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mon:
magirus
 

Otto

#3 » 12:00:35, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en fin maskin. Vammas tillverkades inte av fångar, däremot ägdes fabriken i Vammakoski av Försvarsdepartementet, så det kanske var värnpliktsvägrare som skruvade ihop dom? Fabriken ägs idag av Patria.

2 personer gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

crjs (trådstartaren)

#4 » 17:35:11, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otto skrev:Ser ut som en fin maskin. Vammas tillverkades inte av fångar, däremot ägdes fabriken i Vammakoski av Försvarsdepartementet, så det kanske var värnpliktsvägrare som skruvade ihop dom? Fabriken ägs idag av Patria.


Tack jag är riktigt nöjd med den, hur vida det ligger till med monteringen så är de inget jag säger emot på :grin: Skall dock leta lite på källan jag fick de ifrån!
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

östemann

#5 » 17:42:10, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

crjs (trådstartaren)

#6 » 17:46:55, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa sak att ta tag i blev tätningslisten runt dörren, då förre ägaren hade glömt dörren öppen, lyckades spräcka dörren så han fick köpa en ny men verkar inte som de bytte listen samtidigt.. :???:
Blev att kontakta Lännen då det är de som tog över Vammas i sverige. En hel del letande hos de innan de hitta rätt person som visste vart reservdels katalogen med översatta vammas nr fanns..

Bild
Bild

Passade även på att köra bort alla tidigare dekaler som satt på maskinen samt byta de båda brandsläckarna till nya.. Lite trisst om de skulle ta sig och man får bara stå där och titta.. :uupps:

Bild
Bild


Båda synglasen va så blekta att man kunde inte se någon nivå alls så de bytades de med... Dock så vart de inte synglasens fel att man inte såg någon nivå... Där gick på nästan 70l olja innan de kom upp i nivå.. :uupps:
Det där med att "Där är inga läckage på maskinen" stämde nog inte fullt ut.. Å mycket riktigt så visade det sig sen vad det var som gjorde att där försvann olja..


Bild
Senast redigerad av crjs 18:06:08, 28-10-2018, redigerad totalt 1 gång.

8 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#7 » 17:49:13, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#8 » 17:59:23, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visade sig att där finns sprickor i hydrauloljetanken så när nivån kom upp i rätt nivå så börjar där läcka från tanken.. Inte vansinnigt mycket men fullt tillräckligt... :???:

Plockade av täckkåpan nedanför lysena och kunde då se att de har varit på och lagat där innan.. Glömde ta ett bra kort på det.. Läcker även någonstans bakom ljusna..

Så det var bara att lägga till på "att göra listan" Tanken är nu här i vinter , men där har tillkommit fler saker.. Blir även att jag blästrar av tanken och lackar den.. Bara jag hittar rätt färger..

Passade på att köra över med hetvattentvätten när jag hade borta plåten där med då det fanns gott om bös där bakom..

Bild

Bild
Senast redigerad av crjs 18:30:45, 28-10-2018, redigerad totalt 1 gång.

7 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#9 » 18:25:08, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa läckage på tur var när vi höll på och körde ved här hemma.. Då min son säger att det rinner något från grävaren när han kommer gående... :insomnia:

Det vart bara att köra in maskinen och börja på det trevliga jobbet att ta reda på vad det är som läcker.. Kunde inte se riktigt vart ifrån det kom mer än att det var bakom bomkolvarna och att det rann ut på hasplåten..
Så av med hasplåten och krypa in under..

Det var den trevliga lilla tryckbegränsaren? eller vad man nu kallar den som hade gett upp.. Tittar man riktigt noga på sista bilden där jag har blåmarkerat så kan man se att där är en ytterst tunn, men fullt tillräckligt stor spricka i aluminiumet som gjorde att där pissade olja för fullt när där kom tryck på den.. Den vart ett rent litet helvete att få ut och loss.. Men det va inget mot när man skulle ha dit den nya som dessutom vart lite större då jag inte orkade vänta på att hitta en exakt likadan utan det fick duga med en med samma funktion..

Fick bli att klämma ihop den trasiga och koppla upp den till ett hydraul agg för att kolla vilket tryck den vart ställd på så man kunde ställa in den nya efter samma.. Blev ju ingen exakt vetenskap men den ställdes på 160bar då det var ungefär där som den andra öppna på.. läckte ju lite även fast man klämde ihop den...Har inte märkt av att något inte fungerar som det skall än i alla fall.

Åter till demonteringen....
Ena slangen som ansluter mot den anslöt nämligen mot tanken upptäckte jag senare.. Så när jag hade loss den så väntade jag lite på att där skulle sluta rinna som det gjorde i resten av slangarna.. Men när 30l hade runnit ut så fick de va nog och jag pluggade den.. :idee:

Dock så när man skulle montera dit den nya så var jag ju tvungen att lossa pluggen och försöka få dit den medans oljan rann för fullt.. Mycket trevligt att ligga på rygg och ha olja rinnandes längs med armarna in under tröjan och ner på hela överkroppen.. Måttligt road av den situationen.. :mrgreen: Samt då att där va trångt som s*t*n redan från början och det blev inte mer plats med en större pryl att få dit..

Bild
Bild
Bild

Glömde ta kort vad jag vet på den nya..

5 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

CountyBruff

#10 » 19:12:05, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande ventilblock i alu. på mina tidiga Huddigar, alla sprack.
Byttes till rostfria, problemet löst.
Tryckstötar orsakade sprickorna.

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

crjs (trådstartaren)

#11 » 19:16:09, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Hade liknande ventilblock i alu. på mina tidiga Huddigar, alla sprack.
Byttes till rostfria, problemet löst.
Tryckstötar orsakade sprickorna.


Det blev ett i stål nu istället. Så får vi hoppas de håller..

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Stridis2

#12 » 21:56:37, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd! :thumme:
Ett knep flera har pratat om (men jag inte har behövt prova ännu) om man behöver lossa något under oljetanken är att sätta tanken i undertryck med hjälp av en dammsugare. Man bör dock tänka sig för hur man kopplar slangen så den inte suger i sig olja, samt använda en dammsugare som kan tänkas tåla oljan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

crjs (trådstartaren)

#13 » 17:47:50, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ingen dum ide!! :thumme: Den skall jag ta med mig!
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#14 » 17:54:36, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där följde med lite olika redskap till maskinen när jag köpte den, bland annat ett rejält snöblad med fjädrandeskär och hydrauliskt svängbart dock vart glidklaffarna rejält tilltygade och justeringsröret vart både snett och klent byggt, samt att en av de vart av.
Så de fick bli att kapa bort och ersätta med nått lite rejälare. Har hållt fint vintern som var, får väl se hur de håller denna som kommer.. :dancing_geek:

Fick tagit några kort under tillverkningen.. Skall förska få tagit fler kort fram över..

Bild

Bild
Senast redigerad av crjs 22:54:40, 29-10-2018, redigerad totalt 1 gång.

8 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

CountyBruff

#15 » 18:47:38, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att tallriken är baktung. :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se