Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 12 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#166 » 21:49:32, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som syns kommer att plockas bort. Tvivlar på att man får med allt dock.. Då mycket blir mosat till flisor.. Kommer läggas ett lager harpad jord ovan på.

4 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



crjs (trådstartaren)

#167 » 20:00:57, 15-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävningen har forsatt i sakta gemak här under hösten, börjar se slutet på murbyggnationen.
En S*tans massa sten går det åt och var och en av de har man sedan lagt på plats... :huh:
Så lite grävbilder får man bjuda på innan det drar igång med renoveringar och annat fix nu i vinter. Har varit varierande arbeten så grävaren har fått slita. Att få T-stöden på plats var ganska så krävande..


Bild
Bild

Bra när man får hjälp vid grävandet ibland :grin:
Frågade den minsta vad hon gjorde, fick till svar att hon höll koll på stöden.. Känns bra att någon har koll på de.

Bild
Bild
Bild


Det får bli att planera ut fram till nästa sommar när det börjar torka upp, skall även gräva ner nya dräneringar då.. Fram tills dess får det se ut som om deltagarna i Gold rush har lekt runt hemma hos en.. :vissla:
Bild




I min iver så glömde jag att sätta platonmatta mot väggen som blev täckt med jord nu mera.. Så det var bara att gräva bort sätta dit den och fylla med dränerande och sedan jord.

Bild
Bild

Grävaren har inte annat än startat och gått, så det har varit en fröjd.. :grin:

Men då det börjar bli väl blött ut så blev det att tvätta av den och förbereda den för lite mekaniska jobb :smile:

Bild

Till och från har jordfelet som varit mot oljetrycksgivare poppat upp och var gång håller man ju på att skita ner sig nästan när oljetryckslampan tänds.
Var gång så har man tagit fram mätaren och kollat oljetrycket. Är ganska fort uteslutet även då man lyfter kabeln från givaren och felet ligger kvar. Men man vill ändå vara helt säker..
Så nu så har det skaffats en ny vdo givare och oljetrycksmätare skall installeras.



Bild

Lediga platser finns i hytten för mätare så det är smidigt.. Det vara bara att pilla bort det svarta locket.
Funderar på vad mer man kan vilja ha visning på, då där finns ytterligare en ledig plats. :klia:

Bild

Värre är det med att lyckas få i två nya kablar i den gamla kabelstammen.. Slutar nog med att jag lägger ett nytt skyddrör separat för de två och går igenom golvet med en förskruvning.
Får ruva lite på den iden..

Bild

För att komma åt sakerna lite bättre tänkte jag lyfta hytten, men domkraften som följde med maskinen hade gjort sitt, samt så visste inte jag vart man lyfte.
Fick lite lotsning av en på FB, som har varit snäll att mäta lite när jag skulle bygga om stickan.
Det är ju inget man kryper in och ligger och jobbar under.. Där finns ett ben på andra sidan att säkra med, men det blir nog att jag bygger något mer att låsa fast hytten med..

Bild

För att kunna bygga nytt fäste fick jag ta tag i svetsen, har varit utan Mig/Mag sen i våras. Som tur är så har man pinne och tigen.
Då det verkar stört omöjligt att få tag i Pua1 enhet så blev det en komplett reservdelssvets, som sen visade sig vara i bättre skick än den jag hade, med mer funktioner.. Synd att man inte köpte den först, då det var nästan en tredjedel av priset... :screwy: Blev nu även så att jag har dubblamatarverk. Så i den ena är det 1,2mm rörtråd med mixgas och den andra 1,0 mm med kolsyra. Bra smidigt måste jag säga, kommer att komma väl till pass när stödbenen skall fixas samt när man får försig att bygga om skopor. Även frontlastaren skall ju renoveras och där finns en del förbättringar att göra som kommer kräva lite mer amp..

Bild


Nu så blev det bra mycket smidigare att komma åt kablar mm.
Bild


Bild

Har länge stört mig på att det läcker från pedalerna, Så när den är uppe nu så skall jag ialla fall fixa de två främre.
Den ena är en Rexroth, men vad den andra är för märke vet jag ej. Vet ej heller hur de är uppbyggda och hur man renoverar de.. Men får la bli och plocka loss och se hur de kan tänkas sitta ihop..
Skall bara skaffa ett gäng pluggar till slangarna så man kan plugga de riktigt och sedan märka upp de. Samt en ny isolermatta och gummimatta, när man är klar med pedalerna.
Så där blir oljefritt på golvet :grin:

Bild
Bild
Bild

Skall även se om inte man kan lyckas hitta ett nytt fäste till takluckan samt ett nytt handtag som man låser fast rutan med. Skulle tro de heter FinnLamex nu vad jag kan googla mig fram till.
Men känns som sådant borde ha suttit i en hel drös andra maskiner... :???:

Bild
Bild


Så som sagt lite finns att göra i vinter.. Tänkte även passa på att renovera båda stödbenen, får hoppas vintern blir lång.. För tiden har en viss förmåga att springa iväg... :vissla:

16 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Martin_N

#168 » 13:43:34, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Handtaget på nedre bilden sitter i Valmet 305,405 och 455
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

SK Racing

#169 » 20:35:01, 17-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt att se när någon tar hand om sina grejer :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

crjs (trådstartaren)

#170 » 21:10:10, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin_N skrev:Handtaget på nedre bilden sitter i Valmet 305,405 och 455


Tackar så mycket för infon :grin: Är för jäkla bra när man kan hitta delarna i andra mer vanligt förekommande fordon!
Kanske finns taklucka där i med samma fäste med tro..
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#171 » 21:10:46, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Trevligt att se när någon tar hand om sina grejer :)


Försöker i alla fall :grin:

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Martin_N

#172 » 18:56:16, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så väl utrustade att de hade taklucka var inte de små Valmetarna
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

crjs (trådstartaren)

#173 » 17:58:29, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hitta att där fanns ombyggnadskit till glastaklucka till vissa, men är väl liten chans att fästet är samma. Får nog bli att plocka loss och göra nya.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#174 » 18:29:25, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog tag i att montera in oljetrycksmätaren samt den nya givaren.

Där var en smula trångt och gott om kablar...
Bild

Hade gärna gått i genom någon av de befintliga förskruvningarna, men där fanns inte plats.
Slutade med att jag borrade ett nytt hål i jämte.
Bild
Bild
Bild

Det slutade med att jag drog ny skyddslang. Att öppna den äldre vart för mycket jobb och risk att jag tog sönder den.

Bild

Efter en del krångel och felkopplingar så lyste där så fint och den visa bra med tryck med.. :grin:
Bild

Där var ju så klart inte rätt gänga på givaren jag köpte... Givaren va 1/8 27 Npt, hålet i blocket så klart 1/8 27 Bsp.. Så det blev att leta upp en övergång..
Det hade nog gått att ta upp hålet till 27 Npt, men ville inte chansa. Provade nämligen med en 27 npt tap att ta upp en annan övergång som var bsp. Men man har ju bara en chans i princip.. Så det blev en övergång...

Bild

Röjde upp lite bland elen vid tändningslåset då någon tidigare hade varit där och kopplat på sig på lite allt möjligt.
Blev dock inte helt klok på detta tändningslås.. Det har fyra lägen: Vänster glödning, O läge, Tändning på och start.
Den mittersta nedre är konstantström, vid första hacket på tändningen är där ström på de båda i jämte.
Den övre till höger är nu enbart kopplad som plint vid glödning och den övre tillvänster glödning.
Så vilken är det som då dra start soleniden?? Blir inte helt klok på det hela.... :???:
Tändningen är märkt med: 30, 17, 19, 50 och AC.
30= Konstantström
19 Glödning
17 ?
AC ? Troligtvis den som ger ström till alla andra funktioner som ljus mm.
50 Plint enbart nu. Kollar man andra scheman så brukar glödningen ligga på den.

Bild

När man väl röjde runt i hytten så blev det att ta loss ett antal plåtar som är i behov av lite ny färg.
Så blir att blästra och måla lite.

Hade inte varit så dumt att få tag i ett nytt hytt filter heller, tveksam om det är bytt någonsin.

Bild
Bild


Har även haft nere pedalerna.. :huh:

11 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Scania bonden

#175 » 21:13:08, 29-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtret är misstänkt likt Velsa. Hytter som b.la monterades på Dynapac vältar. Velsa va även en känd Finsk vagntillverkare.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

crjs (trådstartaren)

#176 » 11:07:37, 30-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Filtret är misstänkt likt Velsa. Hytter som b.la monterades på Dynapac vältar. Velsa va även en känd Finsk vagntillverkare.


Där ser man, får ta ok kolla lite på de. Kan ju om man har lite tur vara samma :grin:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#177 » 17:13:11, 03-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ju även ute pedalerna som jag misstänkt läckt olja.. Inte så säker längre på att det verkligen kommer från pedalerna..

Som vanligt på grävare så är det alltid trångt och jäkligt att komma åt, man måste demontera sig in bland alla slangar för att tillslut få loss de man egentligen skulle ha loss..
Har riktiga pluggar att sätta i kopplingarna som håller för tryck. Dyra som fasen är de, men jäkligt bra... Fast inte fasen använde jag de denna gången.. :screwy:
Tyckte det bara kom någon enstaka droppe när jag hängde ner slangarna.. 10l spannan som stod under var dock full och en stor härlig pöl på golvet mötte mig 2 dagar senare...
Bild
Bild

Då så har man pedalerna på bänken.

Bild

Kollar man nog i ena porten sitter där ett svarvspån i flödesbegränsaren.. Tur det inte hade åkt in i sliden och satt sig..
Bild


Bild
Bild

Misstänkte att detta är bekymmert till läckage, den delen säljs så klart inte löst till någon som inte är Rexroth verkstad, samt att den tillverkas inte längre till denna modellen.. En ny pedal hitta jag ute i europa.., Bara 45 veckors leveranstid.... Samma vart man än vänder sig..
Så det slutade med att jag monterade ihop allt igen efter rengöring.
Kan inte se att där har kommit någon olja alls upp vid den tätningen.. Så frågan är om inte det har kommit utifrån vid något läckage.. :???:
Skulle någon veta om en sådan pedal så är jag intresserad!! LT05MKA 3x06002M Heter de nu.
Bild

När jag hade uppe hytten så drog det förmodligen en del i slangarna upp till värmepaketet i hytten.. Så där läcker nu.. Tror jag plockar ut hela paketet och gör om alla anslutningar, för som synes så har det varit någon med lite för många slangklämmor liggandes som varit där och pillat tidigare... Fundera på att sätta en kulventil med förlängdt vred ut genom plåten så blir det on/off på värmen.

Bild

Har även börjat läcka vid gasarmsgenomföringen på dieselpumpen.. Så den får väl bli att plocka isär och byta tätningar samt eventuellt arm. Har hittat lite olika renoverings kit där man byter hela kåpan ink tätningar samt stop och gasarm.. Så listan fylls på vad man skall pyzzla med under vintern.. :mrgreen:
Bild

Någon som vet hur man får loss klipset på bilden sitter till gasen. Ser ut som något säkerhetsklips eller nått sådant som man pressar dit och sen skall det inte kunna hoppas loss.. Det går nämligen inte att trycka av det åt sidan som man kan med många andra.. Så tips på hur man lossar det tages gärna emot.
Skall inte ha loss det direkt nu, men när jag byter mattan som jag skall göra så måste det loss.
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Hymas 89

#178 » 19:52:18, 03-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Clipset är dubbelvikt, undre delen sitter på trätt i ett spår. Övre delen lyfter du upp över axeltappen och clipset dras av axeln.
Lyft clipset med en skruvmejsel och skjuv av det med en polygriptång.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

6 personer gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

crjs (trådstartaren)

#179 » 21:18:10, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:Clipset är dubbelvikt, undre delen sitter på trätt i ett spår. Övre delen lyfter du upp över axeltappen och clipset dras av axeln.
Lyft clipset med en skruvmejsel och skjuv av det med en polygriptång.


Tack, var ut och plocka loss pedalen innan. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

rospigg

#180 » 22:49:57, 04-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har följt din tråd om din Finska straffånge från första dagen, och nu känner jag att jag måste ge dig "cred" som det tydligen heter i innekretsarna!
Fina bilder med bra och beskrivande text. :thummar:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se