Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 8 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#106 » 21:24:32, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit lite förseningar då svarven råka ut för ett litet missöde.. Så det blev att laga den innan man kom vidare..
Bild
Bild


Posten slarvade även bort gängplattorna.. Så där försvann ett par veckor i väntan på de..
Men nu så kunde man äntligen få börjat på kolvstängerna :grin:
Bild
Bild
Bild
Bild

En klar och en kvar!!

Blir även att börja på att göra klart de 3 tapparna som skall gängas.. Så man kan börja se ett slut på denna omgång :mrgreen:

18 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



crjs (trådstartaren)

#107 » 19:08:24, 19-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick gjort klart kolvstängerna och nu så är det bara att dra ihop ändarna och montera tillbaks den..



Bild




Har även börjat på på de tapparna som skall gängas, har kört klart de två större har en mindre 50mm kvar.
Samt problemet med hur jag skall fräsa ett spår där en låsskruv sitter som förhindrar att axeln roterar.
Härdningen går ca 3,5mm in i axeln.. Så frågan är vad man skall fräsa med... :???:

Bild



Det märks väldigt väl när man har kommit igenom härdningen, spånnorna blir direkt annorlunda samt även ljudet.. :grin:

Bild
Bild

Bild




Fortsätter med lackeringen när tillfälle ges, riktigt nöjd med färgerna särskillt den gula som visade sig stämma väldigt väl med original gula..

Bild
Bild

Bild





Fick inhandlat mig en fräs så man kan göra fler detaljer själv hädan efter. Saknar bara ett arborrhuvud till den!
Fick med mycket annat men inte det.. Först blir det dock att rengöra den rejält samt bygga om elen lite..


Bild




Har påbörjat förberedning av de olika delarna till stickan nu med så det börjar närma sig svetsning av elegantleden samt stickan och de olika
förstärkningsplåtarna.. Vore trevligt om de sakerna snart kom ihop så man kan lacka bom och sticka.. :grin:

19 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#108 » 16:10:52, 21-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört klart axlarna skall fräsa fram spåret samt svetsa dit stoppplåtar.
De nya styrhylsorna sitter kanske väl tajt kördes på 2 100 delar, är lite pill att få dit tappen, men när de väl kommit på så glider den väldigt fint samt minimalt med glapp.
Tappen skall ju inte röra sig något i hylsan, utan bara fungera som stöd. Får se om man åker på att brotscha upp de lite..

Bild
Bild



Gäller även dessa hylsor, lite rädd att de nyper fast när man svetsar.. Men det får ge sig.. :grin:

Bild

Fick monterat tillbaks redskapslåset nu med, fick bli att gå upp till M10 på bultarna då de gamla M8 gängorna hade gått vidare till ett nytt liv..
Mycket smidigt med borr/gängtapparna om man bara skall göra några få hål utan precision.

Ser helt klart mycket trevligare ut nu! Resten får det bli nyfärg på längre fram när jag börjar på och plockar ner frontlastarn...

Bild
Bild
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#109 » 17:09:36, 12-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått grejat lite med grävaren emellan vedkörningen. b :smile:



Förra ägaren hade skurit upp två hål i hasplåten för att vatten och jord skulle kunna sköljas ut..
Dock hade han förmodligen inte riktigt hjärnan med sig då hålen inte var i längst ned vilket resultera att skit blev stående ändå.. Så rättade till detta.

Bild



Blir även ny färg på del efter del, alt eftersom de demonteras..

Bild
Bild




Bytte ut manometrarna och fixade till fästet för hydraulfiltret och körhydraulikens matarpumptryck då båda hade sett sina bästa dagar.

Bild
Bild



Fick även tummen ur och skar ut för de nya fästna för elegantleden. Så nu är det svetsning näst på tur, skall försöka få till de i veckan..


Bild


Bild
Bild



Har haft problem med att oljetryckslampan vill hålla på och flimmra, så misstänkte att där va något jord fel.
Mätt oljetrycket och bytte även givaren för säkerhets skull. Trycket var det inget fel på. Så blev att felsöka vidare. Plocka isär alla knutpunkter och kolla.
Stod lite vatten och hitta felet ganska fort. Kabeln var trasig så den jordad då den låg ihop med andra jordkablar. Skönt att ha de problemet ur vägen.

Bild
Bild



Har fått pressat i och ur en del bussningar med. Första i varje par lägger jag en svetssträng och sen är det bara att knacka ur bussningen.
Andra har jag dragit ur, vill helst inte förstöra de om de kanske går att använda till något annat. De tar ju betalt för den där lagermetallen som om den vore guld...

Bild
Bild



Det krävdes rätt så rejält med tryck för att den övre bussningen skulle släppa..
Syns i Brickan att muttern gjorde rejäla märken i den samt att den gröna brickan gav sig, så fick bli att tillverka en stabilare. :smile:

Bild
Bild
Bild


Allt gick väldigt smidigt ända tills jag skulle prova den nya tappen där i... Bussningen har pressats ihop någon hundra del så tappen kilar när den kommer en bit ner som man kan se.
Så funderar på hur jag skall lösa de, lutar väl åt att jag får jaga tag i en brotsch så jag kan ta upp hålet 1-3 hundradelar... Va likadant på de andra 50mm hålen, glömde ta hänsyn till detta vid beställningen..

Bild
Bild


Fick gjort lite nya stop till tapparna med... Så nu skall de bara skäras till och svetsas dit. Så lite rullar de på även om det går sakta... :huh:

Bild

21 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Antevante

#110 » 20:02:16, 12-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt välgjort arbete. Är själv helt okunnig på sådan bearbetning. Kul att följa när du dokumenterar väl med bilder. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

crjs (trådstartaren)

#111 » 20:03:19, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Otroligt välgjort arbete. Är själv helt okunnig på sådan bearbetning. Kul att följa när du dokumenterar väl med bilder. :thumme:



Tack :grin: Tycker dock själv att jag är rätt så dålig med att visa hur man gör. Blir mest på färdigt resultat.. :grin:
Kunskapen får man efter hand som man ger sig på sakerna.. Är inte så feg för att prova.. :mrgreen:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#112 » 18:34:26, 20-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har påbörjat svetsningen av stickan. Fick ta den till en vän som har lite kraftfullare maskin, samt rörtråd så det fyller något.
Blir ju ett par strängar för att få till rätt a mått, men tidsoptimist som man är så han vi inte klart.. :eek:

Återstår att se om jag får ur tappen i helt stycke eller om det blir att köpa en ny, var tvungen att låta den sitta i medans det svetsades som styrning.
Bästa hade ju varit att arborra till rätt mått efter svetsning, men nu fick de bli så. Ur kommer den ju alltid, sitter den kvar efter jag har prövat 100t pressen där hemma så skär jag ur fanskapet..

En jäkla skillnad mot om jag skulle ha lagt alla strängar med pinne hemma.. Inte klar än dock som sagt, det åter står ett antal meter svets..
Blir även att skära ut över och underlocket så att det går fritt, men får ta de när det är svetsat klart.

Bild
Bild
Bild



Blev en 15mm förstärkning på varje sida, så den lär ju knappast ryka av där den hade gjort det innan. Nu blir det nått annat ställe som ger sig..
Troligtvis inte så länge jag äger den dock.. Så den problemet om de kommer får bli någon annans. :grin:

Bild
Bild


Börjar närma sig att lacka bommen med, med lite tur så blir den maskerad i kväll och grundad i veckan..

Bild
Senast redigerad av crjs 20:40:18, 20-04-2020, redigerad totalt 1 gång.

21 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

SK Racing

#113 » 19:38:34, 20-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vackert
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

crjs (trådstartaren)

#114 » 18:43:54, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så har bommen fått sig lite färg :grin: Kommer blir riktigt trevligt när hela grävaren har fått sig lite uppfräschad kulör.
Lackar ju som sagt lite delar undan för undan.



Bild
Bild
Bild
Bild




Har fått stickan färdig svetsad samt även elegantleden. Slipade ur de sprickor som fanns och fixade de.
Har väldigt svårt att tro att de inte skall hålla för ett väldigt bra tag fram över.. Kommer arborra elegantleden och sätta in bronzbussningar i den delen som går mot stickan.
Väntar bara in lite delar till min lilla rigg som jag håller på med. Så får vi se om den kommer fungera bra .. :smile:

Skall slipa rent svetsarna och se till så att där är runda fina övergångar samt skära ut för leden i framkant.


Bild
Bild
Bild


Var ju nästan tvungen att svetsa med tapparna i. Nackdelen är ju dock de att sen sitter de där ganska så fint.
Fick pressat ur tappen ur stickan och även i ena delen av elegantleden. Dock ej hela vägen.. Åter står och se hur de kommer gå när jag pressar ur andra delen. Passformen vart en smula tjat så den styr gärna snett..
Får hoppas pressen räcker till....

Tur man inte ger sig på båda aggregaten samtidigt.. Hade varit krångligt att få in den i pressen...

Bild
Bild

16 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

magloman

#115 » 18:54:53, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vackert är ju det första ord man tänker på :buga:

Kul att se seriösa renoveringar på det här viset :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

crjs (trådstartaren)

#116 » 19:58:57, 03-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja vackert är ju det första ord man tänker på :buga:

Kul att se seriösa renoveringar på det här viset :thumme:



Tack :grin: Brukar ha som filosofi att lika bra att göra det rejält när man väl har isär grejerna.. Så brukar man slippa göra om det..
Samt att värdet på sakerna brukar hålla sig, jag själv hade ju inte haft något emot att köpa en maskin som jag vet är seriöst lagad..

Är kul med när man får tänka ut hur fasen man skall bära sig åt.. Finns mycket hjälp här med, vilket är många gånger man spar sig rejält med tid. Svåra är bara att komma ihåg allt bra man läser här.. :???:

Men många timmar blir det... Ytterst tveksam till att jag hinner få ihop den fören mot hösten.. Siktet är dock i år ialla fall. :vissla:

10 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#117 » 20:44:26, 31-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit lite stilje i tråden det senaste... Ett köksbyte kom iväg ihop med en del andra mindre projekt.. :???:

Men helt på latsidan har man inte varit vad det gäller grävaren...

Har fått pressat i och ur en del bussningar samt fått provat de ställbara brotscharna i modell större...
Bild
Bild


Nästa sak att ta tag i är hydraultanken som jag stört mig på ett bra tag att det läcker ifrån.. Förre ägaren har varit på den med svetsen undertill då där av någon anledning blivit en spricka.. Misstänker att de har tappat något tungt på den.
Tur man fick byggt sig en bockkran för lyftet av stickan mm för den kom väl till pass nu med :grin:

Bild
Bild
Bild




Ser lite naken ut, utan sin tank.. :???:

Bild




Efter ett par inköp av lite större fasta nycklar till att hålla emot med så kom den till slut ur sitt trygga bo....

Bild

Sugslangen hade även den sett sina bästa dagar samt att klämmorna var en storlek förstora så de va dragna i botten.. Ett under att där va tätt..
Blev en del letande innan jag hitta en ny 90 böj.. Blir att kpa och sätta en skarv för att få ihop de, då någon orginalslang inte lär gå att uppbringa...

Bild

Såg dock ganska snart att läckaget förmodligen inte enbart kom vid den äldre lagningen utan bakom framljusna.
Så det vart inget annat val än att kapa bort plåten som satt där..

Bild
Bild


Slipa rent lite med roterande stålborste och nålhammare.. Sen såg man tydligt vart problemet var.. Där var hål på två ställen genom plåten från en hungrig rostmask som har levt gått där bakom i massa jord och hydraulolja..
Skar ut en ny plåt och svetsa dit och sedan blästrades allt innanför..

Bild

Passade på att rikta upp plåten lite vid lycktorna samt spacklade till där.. Samt svetsa dit nya fästen för luckan på sidan.

Bild


Drog på grundfärgen i går och sedan första varvet med gult, får se om jag hinner dra på det grå i morgon :grin:
Nya filter och o-ringar till tanken är beställt. Så fort färgen har härdat så åker den tillbaks på sin plats så att det går att köra med den igen.

17 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

magirus

#118 » 21:53:28, 31-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :shake_hands:
magirus
 

crjs (trådstartaren)

#119 » 19:09:59, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev lite färg idag med. :grin:

Låta den härda tills helgen sen blir det återmontering.

Hoppas filter och slang dyker upp med.

Kollar lite efter färg till avgasröret. Hade helst velat ha något som ger en emalj yta och som tål värmen. Har ingen möjlighet att baka den i ugn dock..

Kikar även efter någon som kan tillverka nya dekaler, alla ått mm har jag tagit så borde ju inte va så svårt kan man tycka... :???:

Bild
Bild
Bild

11 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Sparrow

#120 » 20:58:04, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton här på forumet (Lilla butiken) tillverkar ju dekaler.

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se