Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 6 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#76 » 16:54:07, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått bitarna som skall bli förstärkningarna samt de nya öronen utskurna och klara. :grin:


Bild




Provade att klämma dit de för att se hur passformen blev, om förstärkningen blev någorlunda rätt.. Passa ju som handen i handsken!! :grin:
Har även letat fram bitar som skall svarvas till de nya rören/förstärkningarna på stickan samt elegantleden. Så nu går det framåt igen

Axlar samt bussningar är även beställda. Så nu får man se när de dyker upp.... Va en vild prisskillnad mellan olika leverantörer. Blev Rollco på axlar då de höll samma priser som om man tog hem axlarna från tyskland.
Bussningar slutade med att jag låter tillverka nya i ett land långt bort i öst så får vi se hur de passar.. :???:

Bild
Bild
Bild


Har börjat med att plocka bort en del mindre saker och skall lacka om dessa samt rikta i de fallen det behövs. Kommer även bli en del nytillverkning..
Den blir bra naken utan skärmar.. :uupps:

Bild
Bild
Bild








Behöver ha tag i nya Dzus skruvar med. Tips på vart man hittar bra sortimente på de??

Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



magirus

#77 » 23:46:06, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar de från Ferguson? :klia:
magirus
 

crjs (trådstartaren)

#78 » 17:58:22, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Funkar de från Ferguson? :klia:


Det bör väl gå fint med vilket som bara dimensionerna är lika.. Kan ju kapa till och svetsa på den på det gamla handtaget.. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

magirus

#79 » 20:24:01, 07-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då borde de gå att hitta hos OIE eller på nån traktorskrot. Sitter 2st sånna uppepå huven för att komma åt tanklock o kylarlock, på 165 finns en till batteriluckan inne i hytten.

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

crjs (trådstartaren)

#80 » 16:55:27, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Då borde de gå att hitta hos OIE eller på nån traktorskrot. Sitter 2st sånna uppepå huven för att komma åt tanklock o kylarlock, på 165 finns en till batteriluckan inne i hytten.


OIE har, har även hittat på lite andra ställen. Blir att kolla upp vilka dimensioner de har. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#81 » 17:11:41, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev att göra nya täckplåtar på en del ställen då rosten hade gott hårt åt de samt så har de nog lossat någon gång och blivit överkörda.
Bara att kolla vad för plåt man har liggandes och malla ut de :grin: Skall lacka de samt sätta dit låsen.



Bild
Bild




Även snabbfästet har fått smaka på den talanglösa svetsaren som har fått härja på grävaren.
Så det var inget annat att göra än att kapa bort de äldre lagningarna och göra om det.. :???:


Bild
Bild


Är svetsat kallt och utan inbränning.... Så det är inte så konstigt att det inte håller... :huh:


Bild
Bild
Bild
Bild




Slipade även ur de sprickor som fanns och la i de, så nu skall det förhoppningsvis klara sig ett tag.



Bild
Bild




Även hasplåten och skyddsplåtenn i fronten har plockats bort så jag kan sätta dit en ny sträckplåt.. Får bli nya hållare till täckplåten på sidan så man kan använda Dzus låsen igen.

Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

SK Racing

#82 » 12:55:38, 23-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talanglösa svetsare finns det gott om, en har ju sett en del genom åren, fått kapa bort lapp på lapp o sen laga sprickorna i originaldelen o sen lagt en ordentlig förstärkning uppepå o byggt upp en fog med en typ 5 strängar, sen har det hållt så vitt jag vet.

Är ju ingen idé o slaska, en får ju bara gör om det framöver.

Ang talang, ja mina svetsar såg väl ut så när jag var 14-15 år, sen har en ju utvecklats lyckligtvis, trevlig tråd om din maskin o väldigt trevligt o se att någon kapar bort skiten o bygger upp det igen :)

God hjul.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

crjs (trådstartaren)

#83 » 11:50:05, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Talanglösa svetsare finns det gott om, en har ju sett en del genom åren, fått kapa bort lapp på lapp o sen laga sprickorna i originaldelen o sen lagt en ordentlig förstärkning uppepå o byggt upp en fog med en typ 5 strängar, sen har det hållt så vitt jag vet.

Är ju ingen idé o slaska, en får ju bara gör om det framöver.

Ang talang, ja mina svetsar såg väl ut så när jag var 14-15 år, sen har en ju utvecklats lyckligtvis, trevlig tråd om din maskin o väldigt trevligt o se att någon kapar bort skiten o bygger upp det igen :)

God hjul.


Är inte på någotvis något svetsarproffs själv.. Vet dock att jag inte lämnar något sådant efter mig. :grin:
Har blivit mycket att slipa ur på denna och sedan stränga upp, lätt att man bygger in för mycket värme dock..

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

torbjorn_forsman

#84 » 18:03:52, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar säga något i stil med följande:
"Jag har aldrig påstått att jag kan svetsa, men jag vet att det jag gör brukar bli bättre än vad somliga som påstår att de kan svetsa lämnar efter sig"

9 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

crjs (trådstartaren)

#85 » 23:47:13, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog tag i frontplåten då den har stört mig ett bra tag..
Blir även att göra nya dräneringshål, då de som någon har gjort med skärbrännan är för små samt sitter inte på så vidare bra ställen för alla jord och skit samlas där fortfarande samt att de går inte att spola bort de..



Bild
Bild




Sträckplåten som sattes dit nu är betydligt grövre, så förhoppningsvis håller den bättre än orginalet.
Blir ny färg på allt sen med, samlar ihop en del större saker och blåser på grundfärg på allt samtidigt.




Bild
Bild
Bild



Sidoljusen såg inget vidare ut de heller så de fick smaka på blästern samt lite ny färg :grin:
Skall försöka hitta nya lamphållare med. En är trasig och de andra är ganska blekta i glasen.


Bild
Bild




Snabbfästet är klart för grundfärg.. En smula för stort för dragskåpet så får vänta tills tempen går upp lite så får de bli att lacka lite i bläster containern.




Bild


Det jobbas vidare i sakta gemak med täckplåtar och andra små detaljer i väntan på att bussningar och tappar skall komma hem så man kan få ihop stickan någon gång med.
Skall bli intressant att se hur bussningarna som jag har beställt passar...

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#86 » 22:22:19, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har rensat bommen från rör och slangar så man kan komma åt och slipa samt lacka den riktigt.
Trodde jag skulle spräcka ett kärl i hjärnan eller något innan jag löste ett vettigt mot håll när jag skulle lossa slangarna, helt sjukt vad de sätter sig.
Har varit med om det på andra ställen på maskinen med..

Bild

Bild
Bild

I min iver att vara överallt på den och greja samtidigt så kollade jag lite på takluckan, då det rinner in vatten.
Hyffsat irriterande när man får en droppe då och då i huvudet när man sitter där..

Visade sig va ett fäste som va av, eller tja nu är det de i alla fall. någon hade limmat lite halvhjärtat..
Får bli att tillverka ett nytt fäste, eller om man bara skall skrota den öppningsbara delen och limma den med monteringslim för rutor... Får bli att fundera på den biten. Är ju a/c i maskinen..

Bild
Bild

Fick monterat dit de första delarna som är helt klara :grin:

Bild



Tänkte stilla tt det går väl aldrig att hitta dessa gamla glas, blev dock rätt förvånad när de fanns att köpa nya, så nu är 2st nya av varje beställda hem :grin:


Bild


Slipar och blästrar vidare på övriga lösa delar..

Bild

Fick hem bussningarna här idag testade bara snabbt mot några av tapparna och passformen var det inget fel på de satt som smäck.. Nu får vi bara hoppas de har rätt passform till sina hål med... :cool:
Fick pris på dessa från allt mellan 5-13 000 här hemma och då var det antingen långa leveranstider som fasen.. Mer än 12v eller skitdyra. Utan smörjspår mm.. Även de i standard mått ville de ha rejäla summor för.
Slutade med att jag lät tillverka de i öster i alubrons. Från okej till hemma vid dörren tog de 2v med Jul uppehåll emellan. Priset ink frakt låg under hälften av vad den lägsta offerten jag lyckades få här hemma..

Hittade dock en firma i Tjeckien som hade väldigt bra priser på bussningar och tappar med, dock var de efter jag redan beställ dessa.


Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

InläggDetta inlägg har raderats av crjs den 22:25:02, 02-01-2020.

CountyBruff

#88 » 11:25:31, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående trilskande slanganslutningar,
ett stöd på undersidan och sedan ett bestämt slag på yttermuttern.
Vem har sagt att våld inte löser något?
Dom har inte skruvat på gamla grejor.

4 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Sparrow

#89 » 11:41:15, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="crjs"]Har rensat bommen från rör och slangar så man kan komma åt och slipa samt lacka den riktigt.
Trodde jag skulle spräcka ett kärl i hjärnan eller något innan jag löste ett vettigt mot håll när jag skulle lossa slangarna, helt sjukt vad de sätter sig.

Underlättar om du har en lufthammare o knackar/vibrerar lite på muttern med en plan dorn. Har hjälpt mig otaliga ggr. när det är rostigt o trångt speciellt. Knacka i den riktningen muttern ska lossas.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

88ecr

#90 » 16:38:36, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

La märket till hur rent golv du har, med tanke hur många hydraulik koplingar du öppnat. Ser nog ni har absorber på golvet men ändå. Ni har tur, som har sådär bra bok. Mått på hylsor och tappar.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se